Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2016/2017

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 nov 2016 10:10

beeb schreef:
lugosi schreef:Sommige toprenners -en rensters realiseren zich blijkbaar nog niet hoe klein deze sport op korte termijn kan worden en welke hiervan de financiële gevolgen voor henzelf zullen zijn.
Beide dames die jij noemt hebben er nog een heel wegseizoen naast heh? En een aankomend wegseizoen in het vooruitzicht, waar hun team verwacht dat ze weer fris aan de start staan. Vergeet dat niet.

............

Er valt meer te zeggen over sommige heren. Die hebben geen volledig wegseizoen maar gaan toch midden in het seizoen meerdere malen bijna een week op stage naar Spanje.
Alle begrip voor hun persoonlijke keuzes; maar het zal veldrijden niet ten goede komen.

Wat de mannen betreft; ik heb er alle begrip voor dat jonge renners als VanAert en VanderPoel crossen als St Niklaas of Niel skippen. Maar het publiek in Vlaanderen zit nog in het patroon dat gecreëerd werd door Nys en Wellens; die nagenoeg elke cross reden en zelfs in crossen als Lebbeke of Otegem vol voor de winst gingen.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 nov 2016 10:13

Quarantanove schreef:De amusementswaarde van de jaarmarktcross in Niel deed niet onder voor die van de andere crossen , misschien wel omdat de tot nu besten van het seizoen er niet waren.
Vandaag een bevestiging van mijn eerdere bewering dat het voor de TV amusementswaarde niet hoeft uit te maken wie er meedoet.
Daar ben ik het volledig mee eens, alleen brengt dat geen zaad in het bakje.

Bij de dameswedstrijd was het wel te merken dat het om een zwak deelnemersveld ging, want laat ons eerlijk zijn, het seizoen werd tot op heden gedomineerd door de Nederlandse dames.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 nov 2016 10:17

Ernie C. schreef:
lugosi schreef: Duidelijk (in de Belgische pers reeds al een aantal maal besproken) is dat er wel degelijk (ook al werd dit hier in het verleden ontkend of geminimaliseerd) een substantiële terugloop in de bezoekersaantallen is met het wegvallen van Nys. Sint- Niklaas haalde minder dan 4000 betalende toeschouwers (verleden jaar waren er dit nog 8000 !). Ook op de andere crossen is er een duidelijke terugloop. De grote crossen zullen dit ongetwijfeld overleven, voor de kleinere crossen zal dit fataal worden.
Dan had ik de Belgen toch te hoog ingeschat... :mrgreen: ;)

Uiteindelijk zijn het allemaal mannen op fietsen en wint er meestal een Belg, soms een Nederlander en heel af en toe een Tsjech of Fransman.

Ik had toch wel verwacht dat ze van Aert zouden omarmen. Misschien heeft het ermee te maken dat een overstap naar de weg in de lucht hangt. Wellicht is zakelijk gezien wel beter voor hem om te verklaren dat hij zijn hele carrière een crosser blijft en de weg slechts bijzaak is.
Ik heb dat hier verleden jaar al enkele malen geschreven dat dit zou gebeuren, wat toen niet geloofd werd. Het heeft niks te maken met een eventuele overstap van Van Aert. Het heeft te maken met de Vlaamse aard.
De compatibiliteit van de Vlaamse aard en Sven Nys kon niet groter zijn, dat is de reden van zijn populariteit en die wordt niet overgenomen door opkomende talenten als deze als mens verschillen met hoe de Vlaming zijn held ziet. Je kan dat toejuichen of betreuren, maar het zal niet snel veranderen.

wachtwoord
Forum-lid

wachtwoord 12 nov 2016 13:31

Komt de cross uit Rosmalen ergens op tv of livestream?

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 12 nov 2016 13:36

lugosi schreef: Alle begrip voor hun persoonlijke keuzes; maar het zal veldrijden niet ten goede komen.

Wat de mannen betreft; ik heb er alle begrip voor dat jonge renners als VanAert en VanderPoel crossen als St Niklaas of Niel skippen. Maar het publiek in Vlaanderen zit nog in het patroon dat gecreëerd werd door Nys en Wellens; die nagenoeg elke cross reden en zelfs in crossen als Lebbeke of Otegem vol voor de winst gingen.
Ben ik helemaal met je eens! Nu is het natuurlijk zo dat ook Mathieu en Wout doorgaans echt wel (vol) voor winst gaan... uitzonderingen met pech of blessures daargelaten natuurlijk, maar die zijn er bij Nys ook. De nieuwe topjongens starten inderdaad gewoon niet overal. Verstandig uit hun individueel oogpunt gezien. Ik blijf er wel bij dat ik meer begrip heb voor de top-dames die dit doen dan voor de top-heren.

Uiteindelijk heeft het natuurlijk allemaal gewoon met geld te maken. Stel (scenario, niet realistisch maar even ter illustratie van het punt): Fietsfabrikanten ontdekken dat er een mega grote wereldwijde markt voor crossfietsen/materiaal is en het wegpeloton blijft zo moeilijk doen over schijfremmen. Pompen de grote merken wat miljoentjes in de cross en je zult zien dat uit alle hoeken en gaten top-atleten komen opdagen. Sagan aan de start van een televisieccross, natuurlijk op de nieuwste Crux, kan zomaar gebeuren dan.

Realiteit is dat het nu andersom is. Ben je een top-talent in de cross, beginnen ze je op je 18e al te vragen wanneer je overstapt naar de weg. Op je 22e heb je al een paar serieuze wegkoersen gedaan en weet je echt wel of je het aan zou kunnen. Op je 24e maak je de overstap definitief. Volledig begrijpelijk ook. Heel lullig gezegd misschien, maar wat achterblijft in de cross is gewoon niet goed genoeg om de overstap te maken.

Jammer, want als je het mij vraagt is de cross veruit de leukste fietsdiscipline.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 12 nov 2016 14:58

wachtwoord schreef:Komt de cross uit Rosmalen ergens op tv of livestream?
Zover ik nu weet niet.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 12 nov 2016 15:08

beeb schreef: als je het mij vraagt is de cross veruit de leukste fietsdiscipline.
Dat is ontegenzeggelijk waar. Het is misschien wel het meest TVgenieke onderdeel van het wielrennen, niet alleen voor mij want blijkbaar kan telenet playsports het zich permiteren het achter een decoder te zetten. Het gaat op deze manier toe naar een verdienmodel waar het wegwielrennen ook zo naar uitziet.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 nov 2016 15:34

lugosi schreef:
Ik heb dat hier verleden jaar al enkele malen geschreven dat dit zou gebeuren, wat toen niet geloofd werd. Het heeft niks te maken met een eventuele overstap van Van Aert. Het heeft te maken met de Vlaamse aard.
De compatibiliteit van de Vlaamse aard en Sven Nys kon niet groter zijn, dat is de reden van zijn populariteit en die wordt niet overgenomen door opkomende talenten als deze als mens verschillen met hoe de Vlaming zijn held ziet. Je kan dat toejuichen of betreuren, maar het zal niet snel veranderen.
Er altijd staan maar op het WK net naast de pot pissen vind ik eerder compatibel met de Hollandse volksaard... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

StevieSeagal
Forum-lid

Gebruikersavatar StevieSeagal 12 nov 2016 16:27

Een vraagje voor de Belgen onder ons: de koppenbergcross, Niel en volgens mij ook Sint Niklaas werden op een doordeweekse dag verreden. Waren dit in België vrije dagen? Want dat is misschien ook een reden dat er minder publiek op af kan komen lijkt me?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2016 16:39

Jup dat zijn vrije dagen, in België hebben ze die wat meer dan bij ons.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 12 nov 2016 19:00

StevieSeagal schreef:Een vraagje voor de Belgen onder ons: de koppenbergcross, Niel en volgens mij ook Sint Niklaas werden op een doordeweekse dag verreden. Waren dit in België vrije dagen? Want dat is misschien ook een reden dat er minder publiek op af kan komen lijkt me?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Ik ben geen Belg maar weet dat als veldritliefhebber natuurlijk wel. De Koppenbergcross is altijd op 1 november =Allerheiligen, nog steeds een algemene vrije dag. In mijn actieve tijd was op die dag de cross in St-Maria-Horebeke. De Jaarmarktcross in Niel behoort tot de oudste crossen en heeft altijd als vaste datum 11 november=Wapenstilstandsdag, ook een algemene vrije dag. Sint Niklaas was vorige week op zaterdag.
Alleen de crossen in Ardooie en Otegem zijn op weekdagen die geen vrije dagen zijn.
Laatst gewijzigd door Quarantanove op 12 nov 2016 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 12 nov 2016 19:57

amclassic-fan schreef:Jup dat zijn vrije dagen, in België hebben ze die wat meer dan bij ons.
hebben wat meer afgezien tijdens 14-18 hé :P

Plaats reactie