(Een 'rommelig' tochtje
Het was gisteren, donderdag, mijn bedoeling om nu eens zonder de kaart te hoeven raadplegen een tocht te maken door voor mij onbekend gebied. Dat laatste lukte wel, maar het eerste verliep toch wat anders dan de bedoeling was... Het is nog erg fris, om niet te zeggen koud, als ik om tien voor half negen op de fiets stap. De zomertijd werkt zo 'vroeg' in de ochtend dan in je nadeel
De kleine lavendelvelden langs de Route de Chamaret liggen er soms nog wat armetierig bij:

Na het klimmen-dalen-klimmen door het Val des Nymphes moest ik nu wel helemaal tot bij de stadsmuren van La Garde-Adhémar omhoog. Boven bij het stadje klim je op steile stukjes en kort op elkaar volgende bochten naar het hoogste punt. Dat gaat te snel voor het GPS-systeem van mijn Rox computer, want ik krijg telkens de boodschap You left the track of Wrong direction. Hij herstelt zich wel vlot, dus laat ik mij niet van de wijs brengen. Voordat ik aan de afdaling richting Donzère begin, parkeer ik mijn fiets tegen de stadsmuur en maak ik een foto van het panorama over de Rhônevallei. Er komt een grote witte auto aan, die vlak voor de poort van de sortie nord geparkeerd wordt. De Franse bestuurder stapt uit, loopt het stadje in, kennelijk om iets af te geven, want hij is ook zo weer terug. Mijn foto is inmiddels gemaakt en ik loop terug naar de fiets. Pas trop froid? (niet te koud?), vraagt de Fransman. Hij monstert mijn 'kort-kort' outfit. Ça va, ça va (het gaat, het gaat), zeg ik tegen hem, wens hem nog een prettige dag en zet de afdaling in.
De Rhônevallei met midden-rechts Donzère en een enorm lavendelveld midden op de foto:

Het is een leuke afdaling, met behoorlijk steile passages, zoals op de terugweg zal blijken. Ook hier weer volop in bloei staande bremstruiken. Voor de liefhebbers van (mooie?) plaatjes houd ik maar weer een 'fotostop'.
Ook langs de weg naar La Garde-Adhémar bloeit de brem overvloedig:

Beneden kom ik op een voor mij en m'n vrouw wel zeer bekende weg, want meestal gaan wij als het seizoen er weer op zit via die weg huiswaarts. Het is een vrij drukke weg (D458, D541) en daarom heb ik voor mijn fietstocht ook een grotendeels andere route ingepland, dan via de D541. Nu moet ik dus even goed opletten. Als ik het viaduct van de TGV gepasseerd ben, geeft de Rox aan dat ik linksaf moet. Dat was toch voor de terugweg? Of vergis ik mij? Even testen... Ik neem de afslag en krijg onmiddellijk de boodschap Wrong direction. Had ik dus toch gelijk
En zo fiets ik dan toch over D 541 richting Donzère. Er zijn gelukkig wel brede fietsstroken: accotement conseillée (er wordt aangeraden de berm te gebruiken) staat er op een bord met een fiets.
Op mijn oriëntatievermogen afgaand rijd ik dwars door Donzère, zelfs via het voetgangersgebied, naar de westzijde van het centrum. Dan verschijnt mijn track ook weer op het schermpje en zie ik dat ik er ongeveer parallel aan fiets. Dat gaat dus wel goed komen. Of toch niet? Ik moet richting Viviers en op een bord langs de weg is er met oranje tape een groot kruis over die plaatsnaam geplakt. Dat belooft niet veel goeds... Een stukje verder lees ik dat de Pont de Robinet, de brug waar ik de Rhône over wil steken, i.v.m. werkzaamheden afgesloten is. Balen! Zo veel bruggen zijn er hier niet. Ik zie ze nog niet, maar hoor de graafmachines al wel de harde rotsachtige bodem bewerken. Ik keer om. Uit nieuwsgierigheid zoek ik nog wel even de originele track op. Die brengt mij op een weggetje dat al maar slechter en slechter wordt en ik dus sowieso niet genomen zou hebben. Ik rijd wéér terug. Dit kost èn te veel tijd èn een goed gemiddelde
Als ik snel de kaart raadpleeg, zie ik dat er bij Châteauneuf-du-Rhône ook een brug is. Dan daar maar heen. De weg is ook nog als een mooie route gemerkt. Ik let echter niet op en volg alleen de wegwijzers richting Châteauneuf, waardoor ik op de weinig interessante D844 blijf fietsen, in plaats van op de D144. Bij Malataverne ga ik linksaf, eindelijk richting de binnenlanden. Net voordat ik de brug over de Rhône op wil rijden, zie ik rechts onderaan het talud een fietsroute. Snel even kijken welke dat is. Het blijkt een stuk van de Via Rhôna te zijn. Helaas kan ik er nu geen gebruik van maken
Op een splitsing in de Via Rhôna (fietsroute) bij Châteauneuf-du-Rhône:

Na Viviers fiets ik nog een 7-tal kilometers over de doorgaande weg naar Aubenas. Dat is goed te doen, want de weg is niet al te druk. Op een gegeven moment zie ik St-Thomé, waar ik ècht de binnenlanden in ga, al hoog op een rotspartij liggen. Ik sla linksaf en op het scherm van de Rox verschijnen een paar duidelijk vlak tegen elkaar liggende haarspeldbochten. Zo zie ik dus al van tevoren wanneer ik naar het binnenblad moet gaan
In het gebied van de IGP Ardèche wijnen:

Inderdaad kom ik een paar coöperaties van wijnboeren tegen. Ik moet het zelf stellen met een paar slokken uit de bidons (één met Aptonia-sportdrank en één met een door m'n vrouw gemaakt 'brouwsel' met o.a. Fantomalt). De weg begin steeds meer te stijgen en ik zie dat ik op de route van L'Ardéchoise ben aangekomen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er zo af een toe een 'krasse knar' op een, soms 'antieke', racefiets naar beneden komt zeilen.
Op de route van L'Ardéchoise:

De kilte van de eerste uren heeft inmiddels gelukkig plaatsgemaakt voor wat meer behaaglijke temperaturen, zonder dat het meteen 'plakkerig warm' is geworden. Het is aangenaam fietsen hier. Naar het zuiden kijkend zie ik soms de communicatietoren waar ik in mijn vorige rit langs ben gekomen. Her en der verspreid in het woest aandoende landschap liggen de keurig verzorgde wijngaarden. Maar het zijn hier lang niet zulke grote percelen zoals je in de Rhônevallei aantreft. De omgeving nodigt wel uit tot het maken van een foto.
Tussen Valvignères en de Col de la Fare:

Omdat ik hier onbekend ben en er op de kaarten die ik gebruikt heb ook geen col staat aangegeven, ben ik in de klim 'gewoon' gestopt voor het schieten van een plaatje
Op de Col de la Fare:

Na de col volgt er een vrij lange afdaling. Deze zijde van de col lijkt mij ook steiler dan de kant waar ik omhoog gekomen ben. Er rammelt iets aan mijn fiets en daar kan ik, zoals de meeste fietsers, niet goed tegen. Gelukkig is het euvel snel gelokaliseerd: de voorste bidonhouder is los getrild. Maar weer van de fiets en de boel vastgezet. Ik ga weer een stukje klimmen, richting Gras. Hier moet ik, volgens de door mij geplande route, verder de binnenlanden in naar Larnas. Ik twijfel of ik dat wel zal doen. Waarom weet ik niet, maar ik besluit om de andere route, die via de D262 te nemen. In Larnas pik ik de track dan wel weer op.
Gras, in een stil hoekje van de Ardèche:

Tussen Mas du Gras en Larnas rijd ik op zo'n 330 meter hoogte over een wat winderig plateau. 't Is er een beetje frisser dan daar waar ik zojuist fietste. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik nu min of meer een beetje tegenwind heb. Bij Larnas liggen de wijngaarden van de AOP Côtes du Vivarais (v/h AOC Côtes du Vivarais). Door toedoen van 'Brussel' zijn een aantal jaren geleden de regels voor het beschermen van de herkomst en de benamingen voor wijnen en landbouwproducten aangepast, vandaar al die veranderingen. Wat daar in Brussel al niet geregeld wordt...
Mijn track is inmiddels weer terug en ik begin aan een bijzonder fraai stuk van mijn route, de vrij steile afdaling door de Gorge de la Ste-Baume. Als ik stop om een foto te maken, heerst er absolute stilte. Alleen het zingen van een merel aan de overzijde in de bossen is te horen. Een adembenemend moment...
In de Gorge de la Sainte Baume:

Aan het einde van de gorge kom ik in het middeleeuwse stadje St-Montan. Het ligt ingeklemd tussen de laatste rotspartijen en ik moet enige moeite doen om het kasteel op de foto te krijgen.
Saint Montan:

Na St-Montan volgt er een weinig interessant deel van mijn route. Net voorbij Cité du Barrage (interessante naam, maar het stelt hoegenaamd niets voor) passeer ik bij de barrage (stuw) in de Rhône opnieuw de rivier en kom ik weer in de Vaucluse. Over de fietsstroken van de D93N rijd ik naar de N7. Die N7 is ontzettend druk, met zoals gewoonlijk weer veel vrachtverkeer. Ik ben dan ook blij als ik net voor Donzère bij een tankstation de binnenlanden in kan. Die weg is trouwens lastig te vinden, want je moet namelijk de afslag naar het tankstation nemen. Dat heb ik over het hoofd gezien, dus rijd ik voorzichtig een stukje terug over de invoegstrook
Bloeiende lavendel en brem tussen de Autoroute du Soleil en de TGV:

Ik rijd weer onder de Franse hogesneldheidslijn door en zoek de weg naar La Garde-Adhémar op. De klim daarheen begin stevig met 9% en dus selecteer ik 34x26. Later vlakt de klim flink af en gaat zelfs over in een soort vals plat, maar bijna boven is het toch weer 8 en 9 procent wat er op mijn schermpje verschijnt. Aan het einde van het Val des Nymphes ga ik niet rechts-, maar linksaf en zo kom ik via een andere route in Chantemerle. Het laatste stukje van de klim daarheen is ook weer erg steil. De rest van deze 113 km lange tocht, die ook weer op Strava te vinden is, verloopt zoals op de heenweg. À bientôt!