Alles over vakanties op én met de fiets

l\'Eroica: 5 oktober 2008

perik
Forum-lid

perik 10 okt 2008 12:08

Nou zeg, beleving en alles er omheen is toch de essentie van je verhalen. En zoals ik al aangaf vind ik het schitterend je verslagen te lezen en te zien hoe je er mee bezig bent. Maar dan kan ik daar ook wel op reageren zonder meteen voor ZEIKSNOR uitgemaakt te worden. Maar goed, de meer geconditioneerde reacties zullen nog wel volgen denk ik..

alpe
Forum-lid

alpe 10 okt 2008 12:48

Een zeer leuk verhaal en superfoto's. en nee ik ga mij er niet aan wagen, zwaar respect voor jullie prestatie!
Sensa

frigo
Forum-lid

frigo 10 okt 2008 14:27

@GastheerG: ik kan je verhaal geheel onderschrijven, het enige waar ik me niet in kan vinden is dat de bewegwijzering goed was;) Voor de niet ingewijden; ik was voornemens om de 135 km te rijden, maar heb door omstandigheden waar ik jullie nu niet mee zal vermoeien (komt nog wel) de afsplitsing gemist. Hierdoor heb ik per abuis de 205 km gereden, hetgeen helemaal de bedoeling niet was! Ik heb mezelf vervolgens ontzettend lopen vervloeken en heb afgezien als een beer. Bij Montalcino (op 85 km) was ik nog een half uur binnen de tijd. De volgende controlepost heb ik in de haast gemist. Ik zag in de verte opeens, uit het niets, een groepje rijden, hetgeen vreemd was want je kon op de toppen van de heuvels soms kilometers voor je uit kijken (op dat moment zit je echter al helemaal kapot en denk je niet meer zo helder). Ik gaf er een poef aan en geraakte bij ze in het wiel. Vele kilometers later bleek dat op het punt waar ik hen zag, zij net van de controlepost kwamen rijden (deze was iets van de route, in een gehucht bij een fontein gesitueerd). Ik ben toen maar gewoon doorgereden en heb de rit volbracht met een stempel te weinig en buiten tijd gefinished. Ik was werkelijk helemaal naar de kloten en alles deed zeer, behalve mijn achterwerk (Brooks B17 van 25 jaar oud, top!) Kortom, ik voel me een ontzettende schlemiel en zin op revanche!!!!

N.B. Gerard, leuk dat ik op een foto van je sta (voor de andere forummers; bij de start, rechts vooraan in het azzuri), ik heb hem al gedownload!
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

frigo
Forum-lid

frigo 10 okt 2008 15:18

@wielerplaza; bij de eerste afdaling Strade Bianche heb ik jullie maar laten lopen. Ik draag normaal altijd een fietszonnebril op sterkte, maar die had ik bij de start in het donker maar afgedaan. Omdat ik het niet echt scherp zag, deed ik die eerste afdaling in het ochtendschemer maar effe op het gemakje met beide handjes aan het stuur (opschakelen was derhalve geen optie). Bij de eerste controle in Radi ontmoette in een in Italië wonende Nederlander. Hij verraadde zijn afkomst door z'n (moderne) Gazelle-fiets. Hij reed ook de 135 km en we zijn toen samen doorgereden, waarbij ik me het eerste stuk lekker heb zitten sparen in zijn wiel :D Vlak voor de Montalcino kwamen we er achter dat we fout zaten en besloten toen maar door te rijden (kapitale blunder bleek al snel). Bij de beklimming reed hij op z'n compact zo bij me weg. Ik riep nog "ik rij in m'n eigen tempo, zie je zo boven wel weer". Nou mooi niet dus, toen ik op de top kwam was hij in geen velden of wegen meer te bekennen. Op de Montalcino bij de controle was het al angstig rustig, daar zaten nog maar enkele tientallen fietsers. De rest van de zuidelijke lus heb ik grotendeels alleen gereden, pas later op het traject kwam ik weer andere deelnemers tegen.

frigo
Forum-lid

frigo 10 okt 2008 15:55

Voor mij geld zeker dat ik hem nog een keer wil rijden!! Maar ik zou absoluut een paar dingen anders doen:

- echt de 135 km rijden :rolleye:
- zo laat mogelijk starten zo dat je niet/minder in het donker rijdt
- behalve de zonnebril glaasjes ook de helder gekleurde glaasjes meenemen :D
- goede moderne helm op, worstenhelm is niet afdoende bij evt. val op dit parcours
- kilometertellertje op je fiets zo dat je weet waar je op het parcours bent en de routekaart uitprinten en de controleposten intekenen (werkt denk ik echt beter dan de Italiaanse routebeschrijving met schematisch hoogteprofiel die je krijgt).
- geen ouderwetse gehaakte handschoentjes, maar modere met goede gelpads
- kleinste voortandwiel 39T i.p.v. poldervarianten met 42 of 44T

Wat ik zeker wel zou doen/wat goed is bevallen:

- wel op een oude fiets, ondanks dat veel Italianen dit met name op de langere afstanden niet doen, is dit nou juist i.m.o. het specifieke aan deze tocht (anders kun je net zo goed aan gewone Grandfondo meedoen). Bovendien krijgt het materiaal dusdanig op z'n lazer dat het zonde is op een nieuwe fiets te rijden.
- moderne pedalen (ik reed met SPD/MTB schoenen) dit beviel prima
- Hoewel ik er al jaren niet meer mee gefiets had, Brooks B17 (narrow) beviel top! (werkelijk waar geen moment last of pijn gehad, in tegenstelling tot mijn eigen ervaringen met sommige moderne zadels op veel beter wegdek).
- Ik reed met Conti 4 Seasons- 28 mm, op 7 bar, géén 1 keer lek gereden.
- neem een klein schroevendraaiertje mee voor het afstellen van je derailleur, door het gedokker en de reis was deze bij mij wat verlopen, waardoor 2 x een afgelopen ketting.

frigo
Forum-lid

frigo 10 okt 2008 15:59

@GastheerG: Yeh, make fun of me! By the way Gerard, mooie foto's heb je gemaakt, echt super!

Plaats reactie