Vandaag een rondje gereden over de Col de la Croix Rouge, deze keer van de "lastige" kant vanuit Mirabel-aux-Baronnies. Een vrije dag (11 november. la fête de l'Armistice) in Frankrijk. In deze tijd van het jaar betekent dat rustige wegen, wel zo hier een daar een paar jagers. Gereden in 3/4 broek en korte mouwen. Dat is nog steeds goed te doen.
Natuurlijk zat er iemand op mijn schouder mee te kijken, Le Grimpeur. Op mijn ritten zijn mijn gedachten wel heel veel bij hem.
De laatste oogst van het jaar is in volle gang. De olijven worden, of zijn geoogst. Dat is niet spectaculair. Er worden netten onder de bomen gelegd om de olijven op te vangen. Ik heb het nog niet gezien, maar het schijnt ook dat met behulp van landbouwwerktuigen de bomen geschud worden..
Hier geen last van gladde bladeren, maar wel smalle weggetjes, met stikke bochten en als je pech hebt ook nog steentjes (of grotere stenen). Dus echt wel voorzichtig gedaan.
Zoals gezegd vanuit Mirabel-aux-Baronnies de Col de la Croix Rouge op. Daarna richting Les Pilles. Dat is een dorpje met een paar huizen, veelal tegen een rotswand gebouwd. Een heel smal weggetje tussen de huizen door. Waarbij ik het gevoel heb, als je niet de goede bocht neemt, sta je met je fiets bij iemand in de keuken.
Daarna linksaf over een mooie hele oude brug, en dan toch maar de bredere weg op naar Nyons.
Via Mirabel-aux-Baronnies weer terug, deze keer richting Villedieu en via Vaison la Romaine weer naar huis. Het laatste stuk weer over rustige wegen.
https://www.strava.com/activities/430776968