Eerste keer zelf een wiel bouwen
Je hebt er nu niets aan natuurlijk, maar 28 spaken met D-Light voor zo'n iemand, is een beetje aan de lichte kant.
Je zit nu wel met een naaf en velg die voor deze aantallen gemaakt zijn.
Je kunt het nog een keer proberen met Sapim Race spaken en duimen. Andere optie is het verlies nemen en een 32 achterwiel maken...
Je zit nu wel met een naaf en velg die voor deze aantallen gemaakt zijn.
Je kunt het nog een keer proberen met Sapim Race spaken en duimen. Andere optie is het verlies nemen en een 32 achterwiel maken...
28 spaaks kan prima. 3 kruis en ds en nds verschillende spaaklengtes gebruiken. Dat laat je calculator zien, maar vaak zie je dat als er maar 2mm verschil tussen zit, dezelfde lengte gebruikt wordt.
Interessant is, waar de spaken breken.
Op de flens, boven de nippel, of is het de nippel die breekt. Op basis daarvan kun je diagnose stellen. Is het straightpull? Staan de gaten in de velg onder een hoek, staan de gaten in het midden of off-center. Allemaal zaken die je even moet checken en als dat allemaal zo is, of je dan het wiel wel juist gevlochten hebt.
Nogmaals, 28 spaken is genoeg....als je maar goed bouwt. Overigens zou ik geen d-lights gebruiken persoonlijk. Dat is meer een mtb spaakje..
Interessant is, waar de spaken breken.
Op de flens, boven de nippel, of is het de nippel die breekt. Op basis daarvan kun je diagnose stellen. Is het straightpull? Staan de gaten in de velg onder een hoek, staan de gaten in het midden of off-center. Allemaal zaken die je even moet checken en als dat allemaal zo is, of je dan het wiel wel juist gevlochten hebt.
Nogmaals, 28 spaken is genoeg....als je maar goed bouwt. Overigens zou ik geen d-lights gebruiken persoonlijk. Dat is meer een mtb spaakje..
Ok, bedankt voor alle tips alvast. De meeste tips had ik zelf al ter harte genomen (juiste spaakspanning, homogeen verdeeld, correcte spaaklengte etc.). Ik zal binnenkort kijken of ik nog een andere diagnose kan stellen als ik de wielen terug in mijn handen heb. Ik zal sowieso de ds spaken vervangen door Sapim Race spaken. Aangezien de d-light spaken specifiek voor mtb worden aangeraden dacht ik dat ze sowieso ook sterk genoeg zouden zijn voor de racefiets, maar daarin heb ik mij dus vergist? Dan blijf ik nog ergens met de vraag zitten waarom de d-light optimaal zou zijn voor mtb maar niet geschikt voor wegfiets.
Ik weet niet of het zuiver een kwestie van marketing is. In eigen documentatie van Sapim stelt men dat de d-light minder geschikt is voor racefietsen door de extreme trillingen van het wegdek. Dit is uiteraard minder het geval offroad en met de demping van een volumineuze mtb band. Blijft de vraag waarom een 2-1.5 spaak (Laser) en 2-1.8 spaak (Race) wél geschikt is voor de racer maar een 2-1.65 spaak zogezegd niet. Bovendien stelt men ook dat de d-light spaken uitstekend geschikt zijn voor disc brakes, terwijl er bij disc brakes toch grotere krachten op de spaken verhaald worden dan bij een velgrem zou ik denken.
Maar goed, ik heb me de afgelopen dagen nog eens goed ingelezen. Het boek van Musson had ik al, nu ook het bekende boek van Jobst eens doorgenomen. Ik ga de drive-side spaken vervangen door Sapim Race. Deze spaken zullen een groter deel van de radiale krachten opvangen, waardoor de non-drive side spaken minder belast zullen worden. Aan de non-drive side behoud ik de d-light spaken, de hogere elasticiteit tov Race spaken zou het loslopen van de nippels moeten voorkomen. En ook al is het niet volgens de regels van de kunst, voor de non-drive side spaken ga ik toch een thread locker gebruiken.
Maar goed, ik heb me de afgelopen dagen nog eens goed ingelezen. Het boek van Musson had ik al, nu ook het bekende boek van Jobst eens doorgenomen. Ik ga de drive-side spaken vervangen door Sapim Race. Deze spaken zullen een groter deel van de radiale krachten opvangen, waardoor de non-drive side spaken minder belast zullen worden. Aan de non-drive side behoud ik de d-light spaken, de hogere elasticiteit tov Race spaken zou het loslopen van de nippels moeten voorkomen. En ook al is het niet volgens de regels van de kunst, voor de non-drive side spaken ga ik toch een thread locker gebruiken.
Hey allemaal,
Ik volg al een tijdje deze topic.
Nu ben benieuwd hoe het zal verlopen in de praktijk.
Een wielrichter,centreerbalk,spaakspanningsmeter aangeschaft en wachten op de bestelde spaken en nippels.
Een setje carbon velgen met dt swiss 240s naven tweedehands met shimanobody waarvan op het achterwiel 2 spaken en voorwiel 1 spaak is gebroken prijs was 170 € dus vind dit niet overdreven. Velgen zijn nog perfect in orde.De moeite om iets te proberen.
Nu is mijn vraag de spaken zijn van Sapim (Race butted spoke)Op de site van Sapim staat "Strength on middel section:1300N/mm2"wil dit dan de spaakspanning zijn die je moet hanteren bij de montage.Of hangt het af van welke zijde van het wiel.Ook al de spaakspanning van de andere spaken gecontroleerd en is toch wel aan de lage kant ongeveer rond de 600N.
Wie raad heeft alvast bedankt.
Ik volg al een tijdje deze topic.
Nu ben benieuwd hoe het zal verlopen in de praktijk.
Een wielrichter,centreerbalk,spaakspanningsmeter aangeschaft en wachten op de bestelde spaken en nippels.
Een setje carbon velgen met dt swiss 240s naven tweedehands met shimanobody waarvan op het achterwiel 2 spaken en voorwiel 1 spaak is gebroken prijs was 170 € dus vind dit niet overdreven. Velgen zijn nog perfect in orde.De moeite om iets te proberen.
Nu is mijn vraag de spaken zijn van Sapim (Race butted spoke)Op de site van Sapim staat "Strength on middel section:1300N/mm2"wil dit dan de spaakspanning zijn die je moet hanteren bij de montage.Of hangt het af van welke zijde van het wiel.Ook al de spaakspanning van de andere spaken gecontroleerd en is toch wel aan de lage kant ongeveer rond de 600N.
Wie raad heeft alvast bedankt.
De opgave van Sapim slaat op de sterkte , en niet op de na te streven spanning.
Voor het laatste zou ik op voorhand iets kiezen van 1000 rechts en pakweg 600N links.
600N is voor rechts te laag , tenzij bij 32/26 en dat zal het niet zijn.
Voor het laatste zou ik op voorhand iets kiezen van 1000 rechts en pakweg 600N links.
600N is voor rechts te laag , tenzij bij 32/26 en dat zal het niet zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De maximale spaakspanning wordt bepaald door de velg en inderdaad niet door de spaken. Voor de meeste alu velgen is dit 1200 N, voor lichte alu velgen (bv Mavic Open Pro UST) 1100 N. Dit is de maximale toegelaten spaakspanning, en niet per se de na te streven spaakspanning. Zeker voor het voorwiel hoef je zo hoog niet te gaan en is 1000 N een mooie richtwaarde; Voor het achterwiel zou ik wel aan de drive side naar de max toegelaten spanning gaan, zodoende om ook links een zo hoog mogelijke spanning te verkrijgen. Dit zal het loskomen van nippels en breken van spaken aan de non drive side tegen gaan.
Persoonlijk zou ik wel alle spaken vervangen. Sapim Race is niet zo duur en aangezien er al spaken gebroken waren van het setje, kan je er van uitgaan dat enkele andere spaken het vroeg of laat ook zullen begeven. Zeker als het je eerste keer is. Als er dan nadien een spaak breekt, dan weet je dat het door je bouwkunsten en niet door de spaak komt. Wel opletten dat je hetzelfde spaakpatroon behoudt. Wanneer je de naaf ontspaakt, zul je zien dat er afdrukken van de spaken in de naaf staan. De nieuwe spaken plaats je best opnieuw in deze afdrukken.
Persoonlijk zou ik wel alle spaken vervangen. Sapim Race is niet zo duur en aangezien er al spaken gebroken waren van het setje, kan je er van uitgaan dat enkele andere spaken het vroeg of laat ook zullen begeven. Zeker als het je eerste keer is. Als er dan nadien een spaak breekt, dan weet je dat het door je bouwkunsten en niet door de spaak komt. Wel opletten dat je hetzelfde spaakpatroon behoudt. Wanneer je de naaf ontspaakt, zul je zien dat er afdrukken van de spaken in de naaf staan. De nieuwe spaken plaats je best opnieuw in deze afdrukken.
Dank u Mattiav voor de reactie.Ik heb eens de gebroken spaken vervangen en het wiel terug gericht.wel een werkje om de gedachten bij te houden de eerste maal als je zoiets doet.Nu dit is alvast gelukt.Het wiel is terug mooi recht geen slag meer erin dus tevreden.Dan maar eens het wiel in het frame geplaatst en wat mij opviel is dat het wiel eigenlijk iets teveel naar links staat daar waar de remhoef normaal staat.Zou dit misschien niet iets te maken hebben dat het niet mooi in de midden zou gecentreerd zijn?Morgen eens nazien met de centreerlat.Al doende leert men iets bij.
Dat je wiel niet in het midden van je remblokken loopt zegt niks. Misschien stonden die al niet goed in the first place. Je velg moet mooi in het midden van het frame lopen. Daarna stel je opnieuw je remklauwen af. Maar het kan inderdaad dat je velg uit het midden staat als je het niet goed hebt gespaakt. Het makkelijkst is om dit slag voor slag op te lossen. Alle spaken aan 1 kant een slag losser en vervolgens aan de andere kant een slag vaster. Net zo lang tot je wiel goed is.
Mvg Rob
Mvg Rob