Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 apr 2017 06:54

i-mac schreef:Moest men nu eens een helm verplicht maken als je fiets met klikpedalen?
Goed plan

Zet er gelijk even andere pedalen op

Afbeelding

Regels, regels, regels..........................

ane
Forum-lid

ane 13 apr 2017 07:51

senior schreef:[Wat dat breken betreft: misschien moet je maar een pet opzetten. Als je dan valt blijft die pet tenminste heel (dit is sarcastisch bedoeld)
Moet je eens een matras opzetten en kijken of die breekt.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 apr 2017 09:25

Het is zinloos ane, senior (en anderen) willen niet horen wat je te zeggen hebt. Ik ben het volstrekt met je eens dat de beschermende effecten van een helm overschat worden, en de drogredenen vliegen je om de oren. Wat dat betreft zijn er veel gelijkenissen met het dopingtopic.
Zonder helm fietsen vind ik, zeker bij mooi weer, fijner dan met. Toch zet ik het ding altijd op, maar dat is meer vanwege sociale druk (zeker ook vanuit het thuisfront) dan omdat ik dat veiliger acht. Bovendien is het ook een gewoonte geworden.

Het enige dat ik wel echt debiel vind zijn mensen die een helm mee hebben, maar niet opzetten. Bijvoorbeeld richting een nietszeggend trainingskoersje (als je toch al in fietsoutfit bent, waarom hang je dan in hemelsnaam je helm aan je stuur), maar eigenlijk ook bergop (zo'n bungelend ding aan je stuur is toch irritanter dan 200 gram extra gewicht op je harses)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 apr 2017 09:28

Gastheerg schreef:
i-mac schreef:Moest men nu eens een helm verplicht maken als je fiets met klikpedalen?
Goed plan

Zet er gelijk even andere pedalen op

Afbeelding

Regels, regels, regels..........................
Plaatje doet het niet Gastheer. Zo wel :-)
Afbeelding
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

fietsernl
Forum-lid

fietsernl 13 apr 2017 12:22

Keezx schreef:
fietsernl schreef: Helm heeft erg goed gewerkt. Wel een (zware) hersenschudding overgehouden, waar ik tot de dag van vandaag wat last van heb. Zonder helm wil ik niet eens bedenken wat er dan gebeurd is.

.

Wel eens bedacht dat je zonder helm een hoofdwond maar geen zware hersenschudding had gehad?
Die helm was in een paar stukken gebroken, dus wat bedoel je. Maar één ding, die helm is voor je zelf en niet voor een ander. Dan laat ik je familie met alle bijkomende ellende en zog even voor wat het is.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 apr 2017 12:56

chrissiewizzie schreef:Maar op een retrofiets met maximaal 25 km/u op een zonnige dag heb ik ook geen helm op. En daar krijg ik ook genoeg scheve blikken bij.
Heeft niks met de helm te maken maar zijn jaloers op je fiets ;)

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 13 apr 2017 12:59

53x11 schreef:.

Het enige dat ik wel echt debiel vind zijn mensen die een helm mee hebben, maar niet opzetten. Bijvoorbeeld richting een nietszeggend trainingskoersje (als je toch al in fietsoutfit bent, waarom hang je dan in hemelsnaam je helm aan je stuur), maar eigenlijk ook bergop (zo'n bungelend ding aan je stuur is toch irritanter dan 200 gram extra gewicht op je harses)
Kwam er vorig jaar ook weer verschillende tegen, op de mtb in Oostenrijk.
Rete-irritant zo'n rammelend ding aan je stuur. Die helm op je kop merk je na 200 meter al niet meer.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 13 apr 2017 13:02

FryskBloed schreef:Nieuwsgierig vraagje aan de proponenten van "altijd helm op" (om het kort en cru samen te vatten), hebben/gaan jullie je helm vervangen door een exemplaar met MIPS? En volgens deze test [pdf] beschermt de ene helm beter dan de andere (ook al voldoen ze allemaal aan de norm); zou dat, nu je het weet, reden zijn om een nieuwe helm te kopen?
Ik ben gevallen met mijn MIPS helm. En ik heb ook nog een andere "niet MIPS" helm. Na de val ben ik sterk aan het twijfelen of ik die andere nog ooit zal dragen. Waarschijnlijk alleen zolang ik ben aan het wachten op mijn Crash Replacement.
Afbeelding

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 13 apr 2017 13:26

3 keer een casco speedairo helm aan gort geslagen door een val tegen het asfalt. Ik ga er geen bijna dood drama verhalen van maken.. maar liever een helm die kapot gebroken is dan mijn schedel. Want die helm is makkelijk te vervangen. Verder boeit het me geen zier of iemand anders zonder helm fietst. Leven en laten leven. Ik zeg ook niet dat het dom is om zonder helm te fietsen. Over het algemeen rijden de helmlozen niet echt als blinde stieren rond. Verder vind ik mijn helm juist extra comfort geven. Door het "zwevende" systeem voel ik hem niet op mijn hoofd. In de winter/voorjaar/najaar bied hij in combinatie met het vizier bescherming tegen de koude rijwind. Vizier geeft goede bescherming tegen zonlicht en muggen/wespen.

IkBenSpecialized
Forum-lid

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 13 apr 2017 13:28

Feitelijk kan je gewoon de theorie van risicomanagement hierop loslaten. Zoals al eerder gezegd:
risico = effect x blootstellingsfrequentie x waarschijnlijkheid

Afhankelijk van je eigen risk-appetite of de bereidheid om het risico te lopen moet ieder voor zich bepalen of hij/zij een helm nodig vindt. Iedereen zal het risico anders inschatten, of heeft een andere bereidheid om het risico wel of niet te lopen.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 13 apr 2017 13:45

ericpeters schreef:
FryskBloed schreef:Nieuwsgierig vraagje aan de proponenten van "altijd helm op" (om het kort en cru samen te vatten), hebben/gaan jullie je helm vervangen door een exemplaar met MIPS? En volgens deze test [pdf] beschermt de ene helm beter dan de andere (ook al voldoen ze allemaal aan de norm); zou dat, nu je het weet, reden zijn om een nieuwe helm te kopen?
Ik ben gevallen met mijn MIPS helm. En ik heb ook nog een andere "niet MIPS" helm. Na de val ben ik sterk aan het twijfelen of ik die andere nog ooit zal dragen. Waarschijnlijk alleen zolang ik ben aan het wachten op mijn Crash Replacement.
Kun je ook toelichten waarom precies? Hoe bedoel je dit?
Merk je tijdens een val de meerwaarde van een MIPs systeem, of hoe moet ik dat zien?
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 apr 2017 14:41

Zo'n formule voor risicomanagement ziet er leuk uit maar in de praktijk blijft het nattevingerwerk. De waarschijnlijkheid dat je ooit met de racefiets valt ligt dicht tegen de 100%. Een gemiddeld letsel aan een val verbinden is onmogelijk, zeker als je het hebt over een solo-rit over vlakke wegen.

De link met klikpedalen en meer kans om op je hoofd vallen slaat volgens mij echt helemaal nergens op. Zoals ik al eerder zei: dan moet je je fiets willen beschermen met je hoofd en dat is ook met helm geen goed plan.

Heel dat Mips gedoe lijkt mij zwaar overtrokken. Ik geloof ook niet dat je het verschil kunt merken als je er zelf mee valt, tenzij heel erg je best gaat doen om twee keer exact dezelfde val te maken.Vooralsnog komen ze vooral heel goed uit de tests die de firma Mips zelf (mede?) ontwikkeld heeft. Het geeft wel wat extra bescherming volgens die tests maar de mindere helmen met Mips zijn nog altijd slechtere dan de betere helmen zonder. Je moet volgens mij ook wel erg bovenop je hoofd landen wil het effect hebben. Geen reden om direct naar de winkel te rennen voor een nieuwe helm lijkt mij. en al helemaal geen reden om andere fietsers boos aan te gaan kijken dat er geen Mips in hun helm zit :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie