dwangarbeider schreef:Je moet dus eigenlijk altijd hoge aero velgen hebben ?
Neen want die zijn te zwaar
neen, want die sturen minder goed (vooral bij zijwind en in de bergen)
dwangarbeider schreef:Moet je dan Full Carbon clinchers nemen, die zijn bijna net zo licht als lage alu velgen ?
Neen want die remmen slecht in natte omstandigheden
Die remmen inderdaad slechter, maar voor het vlakke Nederland valt het wel mee met dat remmen. En die gebruik je toch voor het mooie weer. (voor slecht weer hou je een alu setje)
dwangarbeider schreef:Ben je dan niet beter af met discs i.c.m. carbon velgen ?
Die remmen wel goed, maar schijven zijn nu ook weer niet echt aero.
Klopt, maar carbon + discs is eigenlijk een hele mooie combinatie voor wie denkt dat hij gewicht wint met carbon en tegelijk goed kan remmen (maar vergeet dat schijven meer wegen). Dit wordt wellicht de meest geschikte combinatie voor zij die een all-weather carbon hoge velgen set willen, en meer geven om de looks en gebruiksgemak dan om de laatste gram of watt.
dwangarbeider schreef:Dan toch maar lage alu-velgen nemen ?
Neen, die zijn wel niet zijwindgevoelig, ze remmen wel voldoende af icm. gewone remmen en ze zijn ook niet zwaar te noemen. Je kan er zowaar bergop als bergaf mee rijden. Maar de looks man ! Dat kun je gewoon niet maken !
Ik rij 70% van mijn kms met lage alu velgen, (eurus en handgespaakt) maar ze zijn gewoon minder aero (de eurussen vallen nog mee, maar de 36-spaaks handgebouwd vallen tegen). Ik hou er gewoon minder lang snelheid mee als ik lang alleen rij. Het gaat dan niet om de looks maar om de aërodynamica.
dwangarbeider schreef:Sportvelgen op auto's en carbon velgen op fietsen hebben beide hetzelfde nut.
Alleen als je een motortje in je fiets hebt, of een paar profbenen. Ik heb geen van beide (maar probeer wel aan de benen te werken).