Wind Cycleworks
@tumtumtum: Voor deze fiets ga ik verder alleen nog de wielen zelf bouwen (zit nog te wachten op de velgen).
Met fillet brazing kan je verder ook bijvoorbeeld hele mooie stuurpennen bouwen, maar dat is voor later. Als deze fiets af is ga ik eerst verder met het volgende frame (MTB).
@knukkel: Helemaal ongespoten laten zou inderdaad vrij onpraktisch zijn. Wat soms wel gebeurd is dat er alleen een laag blanke lak overheen gespoten wordt, maar dat schijnt nog steeds niet erg duurzaam te zijn.
Met fillet brazing kan je verder ook bijvoorbeeld hele mooie stuurpennen bouwen, maar dat is voor later. Als deze fiets af is ga ik eerst verder met het volgende frame (MTB).
@knukkel: Helemaal ongespoten laten zou inderdaad vrij onpraktisch zijn. Wat soms wel gebeurd is dat er alleen een laag blanke lak overheen gespoten wordt, maar dat schijnt nog steeds niet erg duurzaam te zijn.
Blanke lak hecht idd erg slecht op onbehandeld staal.bartv schreef:@tumtumtum: Voor deze fiets ga ik verder alleen nog de wielen zelf bouwen (zit nog te wachten op de velgen).
Ik rij nu 3 jaar op een op een ongespoten motor en heb verschillende dingen geprobeerd om die look te behouden (WD-40, Owatrol), maar na elke regenbui is het weer schrobben met de scotch brite. Niet heel praktisch
Toch zonde, want je vakmanschap verberg je zometeen onder een laag verf...
- thestudent
- Forum-lid HC
Een goeie laag verf opbrengen is net zo goed vakmanschap. Maar dat maakt toch niet uit, wij hebben allemaal al gezien wat eronder zit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Knap werk. Maar wat ik me afvraag : wat heeft dit projectje tot nu toe gekost ?? Ik weet wel dat je plezier hebt aan het bouwen, zie het als een hobby, maar misschien valt het totale kostenplaatje wel tegen ????
---
Pinarello Dogma 65.1 - Bianco rosso - Mavic Cosmic Carbone SLE
Pinarello Dogma 65.1 - Bianco rosso - Mavic Cosmic Carbone SLE
De kosten van het frame vallen wel mee. Qua materiaal (buizen, dropouts, nokjes, etc.), verbruiksartikelen en laten spuiten gaat het om enkele honderden euro's. Dus beduidend minder dan de kosten van het laten maken van een 100% custom stalen frame.
Daarnaast heb ik ook wel geïnvesteerd in apparatuur (goede brander, framemal, frame-specifiek gereedschap, overig gereedschap, accessoires), maar dat is niet enkel voor dit frame, eerder een lange termijn investering.
De grootste investering is de tijd die ik in de voorbereiding en de bouw heb gestoken.
Daarnaast heb ik ook wel geïnvesteerd in apparatuur (goede brander, framemal, frame-specifiek gereedschap, overig gereedschap, accessoires), maar dat is niet enkel voor dit frame, eerder een lange termijn investering.
De grootste investering is de tijd die ik in de voorbereiding en de bouw heb gestoken.
-
peterbolus
- Forum-lid
Zeer knap gedaan allemaal, en misschien kom ik je wel een keertje tegen.
Hij is terug van de spuiter! Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Het spuitwerk is netjes gedaan en het metallic blauw ziet er erg mooi uit, vooral met het zonnetje erop:

Meteen begonnen met de voorbereidingen van de opbouw. Allereerst heb ik alle buizen als extra bescherming van binnen behandeld met een roestwerende coating (ingespoten via de beluchtingsgaten). Daarna de balhoofdbuis nagefreesd en de headsetcups erin geperst met mijn hightech balhoofdpers:

Verder zitbuis en bracket nagefreesd, cups van de trapaslagers gemonteerd en de kroon van de voorvork gefreesd:

Vorkbuis ingekort en stermoer gemonteerd en dan zijn frame en vork klaar om verder te worden opgebouwd.
De definitieve opbouw laat nog even op zich wachten want nog niet alle onderdelen zijn binnen (zwarte Archetypes met 36 gaten blijken nogal moeilijk verkrijgbaar).

Meteen begonnen met de voorbereidingen van de opbouw. Allereerst heb ik alle buizen als extra bescherming van binnen behandeld met een roestwerende coating (ingespoten via de beluchtingsgaten). Daarna de balhoofdbuis nagefreesd en de headsetcups erin geperst met mijn hightech balhoofdpers:

Verder zitbuis en bracket nagefreesd, cups van de trapaslagers gemonteerd en de kroon van de voorvork gefreesd:

Vorkbuis ingekort en stermoer gemonteerd en dan zijn frame en vork klaar om verder te worden opgebouwd.
De definitieve opbouw laat nog even op zich wachten want nog niet alle onderdelen zijn binnen (zwarte Archetypes met 36 gaten blijken nogal moeilijk verkrijgbaar).
-
christiaan25
- Forum-lid
Wauw, lekker kleurtje zeg.
De lasnaden zijn ook super smooth
. Ben erg benieuwd naar de gehele opbouw.
Groots respect trouwens voor je vakmanschap.
De lasnaden zijn ook super smooth
Groots respect trouwens voor je vakmanschap.
@Chris: die Somec van jou is ook wel echt een beauty. Fiets je er inmiddels ook wel eens op 
@Bart: Mooiiii! Ik vind het heel gaaf dat je een klassiek frame van een klassiek materiaal combineert met een moderne technologie als schijfremmen (voor racefietsen althans) en het toch bij elkaar laat passen. Groot voordeel is dat bij jou itt tot bij Chris die zwart geanodiseerde velgranden WEL mooi zwart blijven
(Verder zijn schijfremmen op een racefiets natuurlijk totaaaaal overbodig, maar da's een andere discussie geloof ik
)
@Bart: Mooiiii! Ik vind het heel gaaf dat je een klassiek frame van een klassiek materiaal combineert met een moderne technologie als schijfremmen (voor racefietsen althans) en het toch bij elkaar laat passen. Groot voordeel is dat bij jou itt tot bij Chris die zwart geanodiseerde velgranden WEL mooi zwart blijven
(Verder zijn schijfremmen op een racefiets natuurlijk totaaaaal overbodig, maar da's een andere discussie geloof ik
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?