Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage van mijn Scott CR1

.marcel.
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 aug 2005 23:01

.marcel. 07 okt 2005 20:27

kan ook gewoon stukje kauwgom in de gaten doen kreeg ik als tip van een fietsenmaker
 
hit the road jack

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 14 okt 2005 22:06

Waarom gvebruik je geen Tufo extreme tape onder je banden werkt echt super!
pas op! paaltje!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2781
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 okt 2005 22:58

niet dus, de tufo tape staat erom bekend dat het carbon aan kan tasten en het laatste wat TS wil is een stuk uit zijn lightweights trekken. Overigens heb ik jaren voor wedstrijden superlijm gebruikt (enkel niet vergeten een stukje vrij te laten anders gaat de band er nooit meer af).
Tufo is naast lijmen een goed alternatief maar liever wel voor alu velgen.

speedcomposites
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:47

speedcomposites 15 okt 2005 15:05

Zoals Sharkman reeds aangaf moet je bij carbon tubes voorzichtig zijn met (teveel) vet vermits sommige vetten agressief zijn tov carbon.Bij deze doe ik het vet in de cup, zonder te overdrijven (foto 1) zodat er wanneer je de lager plaatst er geen vet naar binnen toe gedrukt wordt. Bij gebruik van teveel vet is dit wel het geval !Bij alu vorkbuizen mag je het vet op de lager zelf doen (boven- en onderkant)
 
 
Note,
 
Een teveel aan vet tast carbon/epoxy niet aan !!!!
Carbon is in 98 van de gevallen een thermoharder en deze zijn niet gevoelig voor vetten en oplosmiddelen je kunt dus gewoon thinner of alcohol gebruiken om dingen te ontvetten.
Ook grote hoeveelheden vet kunnen geen kwaad.
Je moet alleen oppassen of stikkers en transfers op de laklaag zijn aangebracht dan is het uitkijken met oplosmiddelen omdat de drukinkten niet zo goed bestand zijn tegen oplosmiddelen.
 
Er wordt vaak gedacht dat carbon producten spuitgegoten worden in matrijzen en dus onder de thermoplasten vallen en in de meeste gevallen iets gevoeliger zijn voor vetten en oplosmiddelen.
Denk aan shoenplaatjes van look.
Alle sturen /zadelpennen/frames/schoenzolen/wielen (op aerospoke na)
Zijn gemaakt van carbon epoxy prepregs met behulp van bleader moulding ook wel oblaas methode genaamd. (nogmaals dit heeft niks met spuitgieten te maken)
 

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2781
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 15 okt 2005 20:54

Over het algemeen heb je gelijk ware het niet dat veel van de genoemde onderdelen zijn voorzien van een toplaag (carbonstructuur plus lak) en die kunnen wel degelijk door bepaalde typen vet aan worden getast (denk aan het ouderwetse lithium vet van bijv. campagnolo wat zeer onvriendelijk is voor vele typen kunststoffen). Eens de toplaag weg is wordt het carbon wel kwetsbaar want vrijwel alle soorten carbon zijn onbeschermd zeer gevoelig voor UV/Veroudering. 
De reden waarom er geen vet op dergelijke onderdelen moet worden toegepast is omdat het simpelweg overbodig (kogellagers zijn gesloten en extra vet voegt niets toe) is of ongewenst is (op elk contactvlak dient vet te worden vermeden i.v.m het onmogelijk worden van een adequate klemming).

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 19 okt 2005 21:09

Hier wat foto's van mijn nieuwe Scott
http://users.telenet.be/ts-bikes/Scott_fotos/
 
 

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 19 okt 2005 21:24

HOLY SHIT..... RESPECT!!!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2781
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 19 okt 2005 21:27

het is dat er STi's op zitten anders zou ik hem zou bij die van mij willen zetten

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 19 okt 2005 21:36

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 19 Oktober 2005

het is dat er STi's op zitten anders zou ik hem zou bij die van mij willen zetten


you've got mail !!!
ps : ze moeten toch ergens verschillen hé ! Misschien plaats ik ooit nog wel eens campa ergo's en LW Ventoux wielen en een AX phoenix en tufo's (heb ik al liggen) en en en  

.marcel.
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 aug 2005 23:01

.marcel. 19 okt 2005 22:15

is het een vliegtuig,is het een stoomboot.onee ik zie het het is een fiets
hit the road jack

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2781
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 19 okt 2005 22:28

je heb al antwoord TS, overigens zat ik meer hieraan te denken:
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... ntid=33245
= < 170 gram.......

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 19 okt 2005 23:12

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 19 Oktober 2005


je heb al antwoord TS, overigens zat ik meer hieraan te denken:
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... ntid=33245
= < 170 gram.......


ax-lightness daedalus 118 grax-lightness phoenix van 47 tot 59 gr
komt aardig in de buurt niet ?

Plaats reactie