Montage van mijn Scott CR1
niet dus, de tufo tape staat erom bekend dat het carbon aan kan tasten en het laatste wat TS wil is een stuk uit zijn lightweights trekken. Overigens heb ik jaren voor wedstrijden superlijm gebruikt (enkel niet vergeten een stukje vrij te laten anders gaat de band er nooit meer af).
Tufo is naast lijmen een goed alternatief maar liever wel voor alu velgen.
Tufo is naast lijmen een goed alternatief maar liever wel voor alu velgen.
-
speedcomposites
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 nov 2004 12:47
Zoals Sharkman reeds aangaf moet je bij carbon tubes voorzichtig zijn met (teveel) vet vermits sommige vetten agressief zijn tov carbon.Bij deze doe ik het vet in de cup, zonder te overdrijven (foto 1) zodat er wanneer je de lager plaatst er geen vet naar binnen toe gedrukt wordt. Bij gebruik van teveel vet is dit wel het geval !Bij alu vorkbuizen mag je het vet op de lager zelf doen (boven- en onderkant)
Note,
Een teveel aan vet tast carbon/epoxy niet aan !!!!
Carbon is in 98 van de gevallen een thermoharder en deze zijn niet gevoelig voor vetten en oplosmiddelen je kunt dus gewoon thinner of alcohol gebruiken om dingen te ontvetten.
Ook grote hoeveelheden vet kunnen geen kwaad.
Je moet alleen oppassen of stikkers en transfers op de laklaag zijn aangebracht dan is het uitkijken met oplosmiddelen omdat de drukinkten niet zo goed bestand zijn tegen oplosmiddelen.
Er wordt vaak gedacht dat carbon producten spuitgegoten worden in matrijzen en dus onder de thermoplasten vallen en in de meeste gevallen iets gevoeliger zijn voor vetten en oplosmiddelen.
Denk aan shoenplaatjes van look.
Alle sturen /zadelpennen/frames/schoenzolen/wielen (op aerospoke na)
Zijn gemaakt van carbon epoxy prepregs met behulp van bleader moulding ook wel oblaas methode genaamd. (nogmaals dit heeft niks met spuitgieten te maken)
Note,
Een teveel aan vet tast carbon/epoxy niet aan !!!!
Carbon is in 98 van de gevallen een thermoharder en deze zijn niet gevoelig voor vetten en oplosmiddelen je kunt dus gewoon thinner of alcohol gebruiken om dingen te ontvetten.
Ook grote hoeveelheden vet kunnen geen kwaad.
Je moet alleen oppassen of stikkers en transfers op de laklaag zijn aangebracht dan is het uitkijken met oplosmiddelen omdat de drukinkten niet zo goed bestand zijn tegen oplosmiddelen.
Er wordt vaak gedacht dat carbon producten spuitgegoten worden in matrijzen en dus onder de thermoplasten vallen en in de meeste gevallen iets gevoeliger zijn voor vetten en oplosmiddelen.
Denk aan shoenplaatjes van look.
Alle sturen /zadelpennen/frames/schoenzolen/wielen (op aerospoke na)
Zijn gemaakt van carbon epoxy prepregs met behulp van bleader moulding ook wel oblaas methode genaamd. (nogmaals dit heeft niks met spuitgieten te maken)
Over het algemeen heb je gelijk ware het niet dat veel van de genoemde onderdelen zijn voorzien van een toplaag (carbonstructuur plus lak) en die kunnen wel degelijk door bepaalde typen vet aan worden getast (denk aan het ouderwetse lithium vet van bijv. campagnolo wat zeer onvriendelijk is voor vele typen kunststoffen). Eens de toplaag weg is wordt het carbon wel kwetsbaar want vrijwel alle soorten carbon zijn onbeschermd zeer gevoelig voor UV/Veroudering.
De reden waarom er geen vet op dergelijke onderdelen moet worden toegepast is omdat het simpelweg overbodig (kogellagers zijn gesloten en extra vet voegt niets toe) is of ongewenst is (op elk contactvlak dient vet te worden vermeden i.v.m het onmogelijk worden van een adequate klemming).
De reden waarom er geen vet op dergelijke onderdelen moet worden toegepast is omdat het simpelweg overbodig (kogellagers zijn gesloten en extra vet voegt niets toe) is of ongewenst is (op elk contactvlak dient vet te worden vermeden i.v.m het onmogelijk worden van een adequate klemming).
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 19 Oktober 2005
het is dat er STi's op zitten anders zou ik hem zou bij die van mij willen zetten
you've got mail !!!
ps : ze moeten toch ergens verschillen hé ! Misschien plaats ik ooit nog wel eens campa ergo's en LW Ventoux wielen en een AX phoenix en tufo's (heb ik al liggen) en en en
het is dat er STi's op zitten anders zou ik hem zou bij die van mij willen zetten
you've got mail !!!
ps : ze moeten toch ergens verschillen hé ! Misschien plaats ik ooit nog wel eens campa ergo's en LW Ventoux wielen en een AX phoenix en tufo's (heb ik al liggen) en en en
je heb al antwoord TS, overigens zat ik meer hieraan te denken:
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... ntid=33245
= < 170 gram.......
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... ntid=33245
= < 170 gram.......
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 19 Oktober 2005
je heb al antwoord TS, overigens zat ik meer hieraan te denken:
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... ntid=33245
= < 170 gram.......
ax-lightness daedalus 118 grax-lightness phoenix van 47 tot 59 gr
komt aardig in de buurt niet ?
je heb al antwoord TS, overigens zat ik meer hieraan te denken:
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... ntid=33245
= < 170 gram.......
ax-lightness daedalus 118 grax-lightness phoenix van 47 tot 59 gr
komt aardig in de buurt niet ?