Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Rose (voorheen Red Bull)

hardrocker
Forum-lid

hardrocker 11 jun 2007 22:01

Ik zit ook al een aantal dagen de Rose catalogus uit te spitten.
Mooie fietsen!
Over de meeste modellen is al het 1 en ander gezegd maar de Team SL heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Wie heeft er zo'n frame en wil er wat over vertellen?
Rijgedrag, stijfheid etc.

Afbeelding

onamihs
Forum-lid

onamihs 16 jun 2007 23:28

driebiebu schreef:@ onamihs,

Frame had last van corrosie ? slik...
Ik dacht dat aluminium geen corrosie kende.
Op welke plek dan, en hoe oud was je frame ?

Let op dat corrosie niet het bekende roesten is. Daarnaast heeft ALU ook last van corrosie maar het corrosielaagje is zo sterk dat het invloeden van buitenaf tegen gaat. Lucht dichte afsluiting door het oxide laagje.

Spaningscorrosie ontstaat doordat en twee materialen van verschillende lading met elkaar in contact komen door een geleider. Dit kan bijv water zijn. Stalen schepen werden bijvoorbeeld bescherm door er plaaten zink tegenaan te plaatsten. Hierdoor kreeg een beschadigd deel (verf was beschadigd) van de romp een beschermlaagje van zink. Doordat de zinkatomen naar de ijzeratomen stromen om het spaningsverschil op te heffen. IJzer (Fe) heeft een lagere spaningswaarde dan zink (Zn).

Bij de oudere Pro-SL modellen is de lak wat zwak en onstaat er makkelijk schuurtjes op plaatsen waar bijv. veel druk is. Bij mij is dat bij de klemband van de voorderailleur. Bij mijn fiets werd het duidelijk doordat de lak begon te bobbelen boven en onder de klemband. Daarnaast kan er een wit/licht-groen randje ontstaan op de rand van de klemband. Dit duidt erop dat essentiele materiaalbestandelen naar het minder edele materiaal stromen. In dit geval de klemband wordt er beter van en het frame verliest zijn sterkte.
Omdat er een continue stroom van atomen de vorming van die luchtdichte oxide huid voorkomt gaat ALU corroderen (constant een nieuwe oxidehuid vormen). Dit geeft het blaasjes effect op de lak. Zeg maar roesten van binnenuit.

Nu moet ik zeggen dat ik vandaag mijn nieuwe frame (Nieuwste Pro-SL 3000) heb gekregen waarop Rose mijn oude onderdelen heeft overgezet. Dit alles zonder kosten en een vriendelijke service. Ook na 3 jaar!! Ik heb weer een Perfect Fietsje!!
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen...

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 18 jun 2007 17:00

Is er ergens een tabelletje te vinden wat nu de verschillen zijn van de 3000 / 4000 / lite etc. Ik ben best geinteresseerd in de red bull, 'n clubgenoot reed er dit weekend mee, maar op de site wordt het me niet erg duidelijk. Ik ben een nederlander die in de bergen woont dus zo goedkoop mogelijk voor zo weinig mogelijk gewicht hahaha!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

buisja
Forum-lid

buisja 18 jun 2007 21:26

Hallo luitjes, iemand in het bezit en/of ervaring met de fitness-bikes van red bull?? Ik hoor en lees het gaarne..

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 27 jun 2007 21:53

In de zoektocht naar een nieuwe fiets ben ik wederom hier uitgekomen. De carbon sl is wat zwaarder dan de x-lite en ze beschrijven dat ie daarom degelijker is en beter bestemd voor afdalingen etc. Aangezien ik in de Alpen woon en wekelijks m'n colletjes draai, heb ik natuurlijk geen zin om over een tijdje met de gebakken peren te zitten. Wie kan iets zinnigs vertellen over de reele verschillen tussen die 2 frames?

electra
Forum-lid

electra 29 jun 2007 10:43

Hey

Heeft iemand reeds rijervaringen met de nieuwe Pro SL van dit jaar?
Ik overweeg om ofwel dit frame aan te komen in maat 60 ofwel een Canyon maar de overgang tss vork en frame van de Canyon AL is nogal lelijk.
Jules

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2007 11:11

De Pro SL is toch nog gewoon het oude bekende frame alleen tegenwoordig in wat meer kleurtjes leverbaar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 29 jun 2007 11:26

Amclassic, rijd je zelf op zo'n redbull? Ik twijfel over 'n carbon sl maar volgens m'n fm, die me een specialized roubaix wil aansmeren, is dat een houten knuppel, vrij vertaald uit het frans. Nou ben ik km-vreter met bv ook Parijs Brest Parijs op het programma maar eigenlijk heb ik nooit problemen gehad met harde / zachte fietsen. Ze moeten me zo snel mogelijk boven op de berg helpen. Fietsen die ik ooit gereden heb zijn: Koga roadrunner, Colnago vergeten (koersfiets), Giant cadex, 2*Lapierre (schijnt koga te zijn).

Deze week ging ik langs m'n FM omdat ik vind dat m'n alu Lapierre van 2004 toch wel wat week begint aan te voelen in de afdalingen. En hij vond dat natuurlijk helemaal normaal na 20000km. Wat me ook opvalt in onze club dat ik welliswaar altijd als 1é boven ben maar dat er achter me eerst het rijtje carbon fietsen komt en dan pas de rest. Dat ding wat ik nu heb schijnt ook niet al te stijf te zijn in de braket, de fm sprak van een rendement van 60%, maar ik heb helemaal geen idee/vergelijk.

Kortom zou zo'n carbon SL te hard/licht/niet voor lange afstanden/snel/langzaam zijn????

IBAN
Forum-lid

Gebruikersavatar IBAN 29 jun 2007 11:45

Red Bull's zijn meestal fietsen met een hoge torsiestijfheid. De één vind dat prettig, de ander niet, puur persoonlijk dus. Je geeft zelf al aan geen problemen te hebben met harde/zachte fietsen! Het hangt deels ook af van je eigen gewicht of een fiets prettig is of niet.
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 29 jun 2007 12:04

Ik rijd geen wedstrijden meer maar ben nog steeds helemaal gefixeerd op snelheid. Dus volgens mij hoe reaktiever de fiets hoe liever. Maar dan komt zo'n verhaal van je FM over een Specialized Roubaix die dan minder vermoeiend zou zijn. Pfff hoe moet ik dat nu plaatsen.... Ik had wel kont problemen laatst op 600km, maar sinds ik 'n assos equipe broekje heb niet meer. Verder niet veel ongemakken gehad, behalve dan dat 23 1/2 uur trappen toch best lang is. O ja, ik weeg 66kg.

IBAN
Forum-lid

Gebruikersavatar IBAN 29 jun 2007 12:42

zit wel wat in natuurlijk, de specialized zal wat meer klappen dempen dan de red bull, dus comfortabeler, dus minder vermoeiend. Aan de andere kant verkoopt hij specialized en geen red bull. Dus door de commerciele kletskoek heen kijken en een weloverwogen beslissing nemen. Misschien proefritje?

Ik zou zelf met 66kg niet zo snel een red bull overwegen!
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2007 14:08

Ik heb zelf geen Red Bull, maar mijn broertje heeft een Red Bull mtb (hardtail compleet gekocht) en m'n vader een fully (zelf opgebouwd). Die zijn allebij heel tevreden over de fietsen. Enige gemor wat ik over Roseversand hoor is van NL'ers die naar de uitverkoop gaan en dan gaan lopen zeuren dat ze niet geholpen worden en dat het wel erg druk is. Ze zijn heel makkelijk met garantie als dat een keertje nodig is, klantenservice staat erg hoog in het vaandel bij ze.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie