driebiebu schreef:@ onamihs,
Frame had last van corrosie ? slik...
Ik dacht dat aluminium geen corrosie kende.
Op welke plek dan, en hoe oud was je frame ?
Let op dat corrosie niet het bekende roesten is. Daarnaast heeft ALU ook last van corrosie maar het corrosielaagje is zo sterk dat het invloeden van buitenaf tegen gaat. Lucht dichte afsluiting door het oxide laagje.
Spaningscorrosie ontstaat doordat en twee materialen van verschillende lading met elkaar in contact komen door een geleider. Dit kan bijv water zijn. Stalen schepen werden bijvoorbeeld bescherm door er plaaten zink tegenaan te plaatsten. Hierdoor kreeg een beschadigd deel (verf was beschadigd) van de romp een beschermlaagje van zink. Doordat de zinkatomen naar de ijzeratomen stromen om het spaningsverschil op te heffen. IJzer (Fe) heeft een lagere spaningswaarde dan zink (Zn).
Bij de oudere Pro-SL modellen is de lak wat zwak en onstaat er makkelijk schuurtjes op plaatsen waar bijv. veel druk is. Bij mij is dat bij de klemband van de voorderailleur. Bij mijn fiets werd het duidelijk doordat de lak begon te bobbelen boven en onder de klemband. Daarnaast kan er een wit/licht-groen randje ontstaan op de rand van de klemband. Dit duidt erop dat essentiele materiaalbestandelen naar het minder edele materiaal stromen. In dit geval de klemband wordt er beter van en het frame verliest zijn sterkte.
Omdat er een continue stroom van atomen de vorming van die luchtdichte oxide huid voorkomt gaat ALU corroderen (constant een nieuwe oxidehuid vormen). Dit geeft het blaasjes effect op de lak. Zeg maar roesten van binnenuit.
Nu moet ik zeggen dat ik vandaag mijn nieuwe frame (Nieuwste Pro-SL 3000) heb gekregen waarop Rose mijn oude onderdelen heeft overgezet. Dit alles zonder kosten en een vriendelijke service. Ook na 3 jaar!! Ik heb weer een Perfect Fietsje!!
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen...