Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wie wint Parijs - Roubaix?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 apr 2010 12:15

NIet mee eens Lieven. Als je zo sterk bent als Boonen dacht te zijn had hij zijn eigen kwaliteiten moeten benutten. IMHO dus proberen met een groep naar de finale rijden ipv op 70km voor de streep al demarrages te gaan plaatsen en op elke versnelling te reageren. Hij had enkel en alleen Cancellara in de gaten moeten houden. Dat zou ook een gok zijn geweest, maar een betere gok dan wat hij nu heeft gedaan.
Hij was idd dom om te denken dat de rest het gat wel dicht zou rijden: als je al zo vaak in koers hebt laten zien dat je de sterkste denkt te zijn mag je van de overige renners ook de koers dragen. Koerstechnisch heeft ie het gewoon verprutst.

Leukemans reed attenter dan Boonen op het cruciale moment, knap voorjaar gereden!!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

teutoon
Forum-lid

teutoon 12 apr 2010 12:30

Wat een team is dat Saxo ook. Een meesterbrein in de auto, en een meesterbrein en sterkste renner op de fiets.

arepol
Forum-lid

arepol 12 apr 2010 12:33

Als het plan van Boonen was om een aantal plaagstootjes uit te delen en daarmee zichzelf als sterkste te laten zien om tegenstanders bang te maken, dan is dat prima gelukt, met uitzondering van fabian ;)
Kun je ook niet verwachten dat die anderen voor jou gaan rijden.
Alles is relatief 8-)

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 12 apr 2010 12:33

Cancellara heeft de koers erg goed ingeschat. Boonen zat gevangen in de groep door zich teveel te etaleren. Wel droevig dat er achter Cancellara niet gereden gaat worden en iedereen zich er bijvoorbaat al bij neerlegt, behalve Leukemans en Boonen. Of de rest kon niet beter of was inderdaad al bezig met de plaatsen 2 en 3.

Leek wel een beetje op de actie Museeuw 2002. Alleen deed hij het op een lastige, natte kasseistrook met ipv op een stuk asfalt.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 12 apr 2010 12:40

Er was best iets te zeggen voor het aanvallen van Boonen. Hij zat immers alleen tegenover een aantal ploegen die meerdere renners voorin de koers hadden. Door daar aan te vallen wilde hij de groep kleiner maken. Dat lukte niet en je kunt je achteraf afvragen of het slim is geweest. Maar het was in ieder geval een actie die er op was gericht om zelf te winnen. Dat is een stuk beter dan braaf meerijden en de vlag strijken bij de 1e aanval van Cancellara op zo'n eind van de finish. Overigens heeft dezelfde strategie Boonen eerder wel succes gebracht.

Boonen heeft misschien fouten gemaakt maar hij heeft in ieder geval iets geprobeerd. Dat kun je van de meeste anderen niet zeggen. Bij het beoordelen van de prestaties van renners is het wel zo eerlijk om je niet te veel te laten beinvloeden door je mening over de persoon in kwestie. Ik weet dat Boonen hier niet populair is maar gaan jullie hier nu echt volhouden dat de andere renners het zo prima hebben gedaan door Boonen het alleen te laten doen?

teutoon
Forum-lid

teutoon 12 apr 2010 12:45

Bottecchia schreef:Als ik kijk hoe er is gereden dan hadden ze vooraf al besloten om voor de 2e stek te rijden. Tja, dan had ik toch liever een alles of niets poging ondernomen. Liever 5e, 20e of 75e als je hebt geprobeerd om te winnen dan vooraf capituleren.

Toen Boonen alsnog de achtervolging op gang bracht op de kasseien ging ik er echt voor zitten want het leek toen een prachtige finale te gaan worden. Maar ze gaven het helaas bijna meteen op. Kan Cancellara heel sterk zijn maar ik snap dat toch niet. Met 50km wind tegen te gaan kun je toch nog wel wat proberen?

Dat zeg ik ook altijd. Liever een kleine kans om te winnen maar een grotere om 3e, 4e, 5e enz. te worden dan een goede kans op de tweede plek.

Zie je ook vaak bij een kopgroep die voor de winst rijdt. Eentje demarreert en dan gaan ze kijken. Begrijpelijk, maar het kan niet zo zijn dat er niets meer gebeurt en alleen de laatste 200 meter nog wordt gesprint. Daarom hou ik ook zo van renners die alles of niets spelen en toch regelmatig winnen. Zoals een Gilbert of Vino.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 12 apr 2010 12:53

Toch vergeten de meesten hier dat de 2e groep ook heel hard reed, iedereen zegt: "ze legden zich erbij neer dat ze voor de 2e plaats gingen". Maar tijdens dat neerleggen reden ze de 3e groep achtervolgers toch helemaal zoek: vanaf plaats 10 al vijf minuten achter Hushovd.

Bij de AGR en LBL klagen we altijd dat de beslissing valt in de laatste sprint in de klim en nu hebben we een race waar iemand nog 50km alleen op kop kan rijden en dan is het ook weer niet goed.
Afbeelding

teutoon
Forum-lid

teutoon 12 apr 2010 12:53

Boonen kleurt het wielrennen. Met zijn rijden en met zijn reacties. Dat levert voor- en tegenstaners op. Maar het is gewoon leeg zonder Boonen en Cancellara.
Pozzato is een mooie jongen, maar een aanklamper, Hushovd net zo. Flecha is wat attractiever en Hoste ook.

Kortom, ik zie graag een goede Boonen die wint, maar als hij verliest irriteer ik me aan z'n houding. En dat maakt de sport zo mooi.

teutoon
Forum-lid

teutoon 12 apr 2010 12:58

ericpeters schreef:Toch vergeten de meesten hier dat de 2e groep ook heel hard reed, iedereen zegt: "ze legden zich erbij neer dat ze voor de 2e plaats gingen". Maar tijdens dat neerleggen reden ze de 3e groep achtervolgers toch helemaal zoek: vanaf plaats 10 al vijf minuten achter Hushovd.

Bij de AGR en LBL klagen we altijd dat de beslissing valt in de laatste sprint in de klim en nu hebben we een race waar iemand nog 50km alleen op kop kan rijden en dan is het ook weer niet goed.

Ja, maar dit is een klassieker en geen touretappe. Brandhout is niet voor niets brandhout.

Je hebt gelijk over de AGR en LBL. Dat is ook niet leuk. Het liefste zie ik gewoon de sterken vooraan, die splitsen zich weer in groepjes met demarrages, renners die aanklampen, lossen, terugkomen en uiteindelijk een sprint-à-deux of een mooie solo. Gewoon een slagveld dus.

Finale vorig jaar in de Amstel was mooi met Gesink, Kroon en Ivanov. De grote groep daarachter is dan weer bedroevend. Met de handjes op het stuur de finish over.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 apr 2010 13:00

Bottecchia schreef:
Boonen heeft misschien fouten gemaakt maar hij heeft in ieder geval iets geprobeerd.

Buiten het feit om dat ik een hekel heb aan de persoon Boonen (niet als coureur!) heeft hij toch dom gedaan? Hij heeft iets geprobeerd, maar veel en veel te vroeg. Hij kan toch ook wel aanvoelen hoe de stemming in de groep is en dat het sowiso voor hem nog te ver is?

Oja, en de trofee voor de minst sportieve verliezer gaat naar Wilfried Peeters:
Quote AD:
Toen hij eindelijk rust vond voor een hap eten liet hij zich voor één moment afzakken. "ik wilde vooral eens zien wie er nog in mijn groep reden. Het kon ook, we reden maar 25km/uur".
"En op dat moment ging Cancellara" vulde Boonens ploegleider Wilfried Peeters aan. "Zo is hij hè?"

Wat een enorm slecht verliezer ben je dan gezien die laatste aanvulling.

Boonen was overigens zo sportief om zich daar van te distantieren.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 12 apr 2010 13:01

ericpeters schreef:Toch vergeten de meesten hier dat de 2e groep ook heel hard reed, iedereen zegt: "ze legden zich erbij neer dat ze voor de 2e plaats gingen". Maar tijdens dat neerleggen reden ze de 3e groep achtervolgers toch helemaal zoek: vanaf plaats 10 al vijf minuten achter Hushovd.

Dat Cancellara aanvalt op 50km van de meet is prachtig. Mag ik graag zien en ik heb ook gewoon weer genoten van de koers. Mijn 'klacht' gaat er over dat ik het jammer vind dat renners zich bij voorbaat neerleggen bij zijn suprematie. Hoeven we ook niet moeilijk over te doen want een aantal zegt het gewoon. En er was duidelijk geen sprake van een georganiseerde jacht.

Boonen probeerde wat op gang te krijgen op Mons-en-Pevele. Als de groep vanaf daar collectief jacht had gemaakt op Cancellara dan kan het toch een andere koers worden. Het is daar nog 50km met wind tegen!

teutoon
Forum-lid

teutoon 12 apr 2010 13:06

Haha heerlijk die Peeters. De passie van Belgen voor wielrennen is prachtig, maar als we eerlijk zijn is het geen passie maar een obsessie voor ze. Ze hebben ook weinig anders.
Het is een mooi volkje, maar op de sportkaart stellen ze vergeleken met ons niets voor. Dat levert toch een soort van minderwaardigheidscomplex op. No offense verder.

Plaats reactie