Gevallen in 2025
Beterschap!
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Beterschap TL en nu maar voor een carbon stuur gaan.
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Niet zo snel en plots als alu sturen.
Ik denk dat een aluminium stuur sneller breekt/vouwt dan één van carbon, want carbon is véél sterker dan menigeen denkt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb toch maar weer een alu-stuurtje besteld. Als ik val met carbon, zou ik het altijd vervangen en dan wordt het een dure grap.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het stuur eerst is gebroken en ik dan ben gevallen. Er is geen enkel schade aan de shifter of het stuurlint en in de gracht lag de fiets bovenop mij. Dus ik denk niet dat het stuur ergens de grond heeft geraakt.
De spaak in het achterwiel is al vervangen, dat wiel was nog kaarsrecht, ook met een spaak minder. Spaakspanning was homogeen en even hoog als toen ik het wiel heb gespaakt (begin 2022) dus dat was best een makkelijk klusje. Band en velglint eraf, wat vissen om de nippel uit de velg te krijgen, beetje wringen om de spaak eruit te krijgen (straight-pull en DT350-naaf), nieuwe spaak en op spanning zetten en dan alles in omgekeerde richting opnieuw. Geen half uur mee bezig geweest (en de ratchet nog eens onderhoud gegeven, nu ik toch bezig was)
Morgen wordt het stuur geleverd en dan kan ik terug fietsen (al heb ik vandaag wel al een ritje met de BMC gedaan, beetje stijve onderrug maar verder geen pijntjes
)
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het stuur eerst is gebroken en ik dan ben gevallen. Er is geen enkel schade aan de shifter of het stuurlint en in de gracht lag de fiets bovenop mij. Dus ik denk niet dat het stuur ergens de grond heeft geraakt.
De spaak in het achterwiel is al vervangen, dat wiel was nog kaarsrecht, ook met een spaak minder. Spaakspanning was homogeen en even hoog als toen ik het wiel heb gespaakt (begin 2022) dus dat was best een makkelijk klusje. Band en velglint eraf, wat vissen om de nippel uit de velg te krijgen, beetje wringen om de spaak eruit te krijgen (straight-pull en DT350-naaf), nieuwe spaak en op spanning zetten en dan alles in omgekeerde richting opnieuw. Geen half uur mee bezig geweest (en de ratchet nog eens onderhoud gegeven, nu ik toch bezig was)
Morgen wordt het stuur geleverd en dan kan ik terug fietsen (al heb ik vandaag wel al een ritje met de BMC gedaan, beetje stijve onderrug maar verder geen pijntjes

Beterschap !
En ik weet hoe dat gaat, als je stuur doormidden breekt en je nog een eind moet fietsen. Was bij mij in een 200km BRM, toen maar even gestopt bij een smit/winkel van sinkel, stuk hout en 20 zipties en het (carbon) stuur was weer heel genoeg om de resterende 125km te volbrengen.
En ik weet hoe dat gaat, als je stuur doormidden breekt en je nog een eind moet fietsen. Was bij mij in een 200km BRM, toen maar even gestopt bij een smit/winkel van sinkel, stuk hout en 20 zipties en het (carbon) stuur was weer heel genoeg om de resterende 125km te volbrengen.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24