Alles over vakanties op én met de fiets

[Centraal] Rustige camping tips

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 14 aug 2025 21:59

Bij ons ging het vroeger ook zo. Riviertje, pingpongtafel en voetbalveldje was genoeg. En liefst nog wat bossen en heuvels om rond te ravotten. Luxemburg was een perfect vakantieland voor ons.

Over rustige campings gesproken. Jaren geleden stond ik op een camping in Venosc, gelegen aan de klim naar La Berarde. Echt heerlijk rustig en ze hadden ook wat chaletjes. Nadeel is wel dat je elke fietstocht met een klim eindigt (niet heel steil gelukkig). Deze zomer stonden we in de Vercors, camping Pont de Manne. Fijn zwembad, vrij rustig en leuke eigenaren die de boel vorig jaar hebben overgenomen en druk bezig zijn met alles opknappen. Daarvoor stonden we vlakbij La Plagne op een camping waar echt alleen maar fietsers en outdoormensen stonden, maar waar ook helemaal niks was, behalve sanitair. Echt heerlijk. Alleen stoppen ze er na dit seizoen mee helaas.

Maar de allerfijnste camping waar ik ooit heb gestaan is Camping Osenbach in de Vogezen. Heerlijk rustig tussen de wijnvelden, broodjesservice, mooie chaletjes/trekkershutten en schoon sanitair. En supertoffe eigenaren. Meer heb je niet nodig.

1094
Forum-lid

1094 14 aug 2025 22:22

Kornuit schreef: 14 aug 2025 20:58
Jans schreef: 14 aug 2025 19:52 Ik kwam de vakantie ook prima door, maar wel in het plaatselijke zwembad. Niks geen vakanties, geen auto, geen geld voor zulke uitspattingen. En wat die tablet betreft, onze kleinkinderen kijken best veel filmpjes, maar als wij bij goed weer bij ze komen dan worden we feestelijk onthaald met zandgebakjes en zandijsjes. En als ze bij ons komen worden we van hele kunstwerken op.papier voorzien. Volgens mij komt het met de meeste kinderen wel goed. Met of zonder waterparadijzen.
Toch zien wij met bijvoorbeeld zwemlessen (klein onderdeel van mijn vakgebied) dat kinderen gemiddeld meer lessen nodig hebben dan 10-15 jaar geleden. Ze denken dat minder buitenspelen en ebikes op jonge leeftijd veel invloed heeft op de motorische ontwikkeling bij kinderen. Door ebikes zie je bijv ook dat ze gewoon niet meer de dezelfde spierspanning en spierontwikkeling opbouwen.

Maar goed, dit is geen discussie voor hier. Maar wel bere-interessant!
Dat van dat buitespelen zou kunnen maar kinderen van 6 jaar oud zitten toch niet op ebikes

Critic
Forum-lid

Critic 14 aug 2025 22:29

Bij papa en mama in de e-bakfiets ipv zelf naar school fietsen

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 15 aug 2025 06:43

1094 schreef: 14 aug 2025 22:22
Kornuit schreef: 14 aug 2025 20:58
Jans schreef: 14 aug 2025 19:52 Ik kwam de vakantie ook prima door, maar wel in het plaatselijke zwembad. Niks geen vakanties, geen auto, geen geld voor zulke uitspattingen. En wat die tablet betreft, onze kleinkinderen kijken best veel filmpjes, maar als wij bij goed weer bij ze komen dan worden we feestelijk onthaald met zandgebakjes en zandijsjes. En als ze bij ons komen worden we van hele kunstwerken op.papier voorzien. Volgens mij komt het met de meeste kinderen wel goed. Met of zonder waterparadijzen.
Toch zien wij met bijvoorbeeld zwemlessen (klein onderdeel van mijn vakgebied) dat kinderen gemiddeld meer lessen nodig hebben dan 10-15 jaar geleden. Ze denken dat minder buitenspelen en ebikes op jonge leeftijd veel invloed heeft op de motorische ontwikkeling bij kinderen. Door ebikes zie je bijv ook dat ze gewoon niet meer de dezelfde spierspanning en spierontwikkeling opbouwen.

Maar goed, dit is geen discussie voor hier. Maar wel bere-interessant!
Dat van dat buitespelen zou kunnen maar kinderen van 6 jaar oud zitten toch niet op ebikes
Klopt maar wel veel binnen op tablets en daarna op de E-bike naar school. Ik zie tegenwoordig niet anders als ik op de racefiets zit.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 15 aug 2025 06:45

tommeke14 schreef: 14 aug 2025 21:59 Bij ons ging het vroeger ook zo. Riviertje, pingpongtafel en voetbalveldje was genoeg. En liefst nog wat bossen en heuvels om rond te ravotten. Luxemburg was een perfect vakantieland voor ons.

Over rustige campings gesproken. Jaren geleden stond ik op een camping in Venosc, gelegen aan de klim naar La Berarde. Echt heerlijk rustig en ze hadden ook wat chaletjes. Nadeel is wel dat je elke fietstocht met een klim eindigt (niet heel steil gelukkig). Deze zomer stonden we in de Vercors, camping Pont de Manne. Fijn zwembad, vrij rustig en leuke eigenaren die de boel vorig jaar hebben overgenomen en druk bezig zijn met alles opknappen. Daarvoor stonden we vlakbij La Plagne op een camping waar echt alleen maar fietsers en outdoormensen stonden, maar waar ook helemaal niks was, behalve sanitair. Echt heerlijk. Alleen stoppen ze er na dit seizoen mee helaas.

Maar de allerfijnste camping waar ik ooit heb gestaan is Camping Osenbach in de Vogezen. Heerlijk rustig tussen de wijnvelden, broodjesservice, mooie chaletjes/trekkershutten en schoon sanitair. En supertoffe eigenaren. Meer heb je niet nodig.
Heerlijk!

Er zijn nog genoeg van die pareltjes te vinden, je moet alleen je eisen pakket wat bijstellen. :like:

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2025 07:47

Wij zijn dus van die "outdoormensen". Na de afgelopen 5 jaar 3x in Noorwegen, 1x in IJsland en 1x in Canada geweest te zijn in de zomer, weet ik niet of ik nog wel naar het "drukke" centraal of zuid Europa wil. Hoe is het daar, tijdens bijvoorbeeld hikes? En op de weg er naartoe? Ik maak graag een praatje met de mensen die ik tegen kom, maar het moeten er vooral niet teveel zijn :-)
(Van vrienden die in de Dolomieten waren begreep ik al dat het daar niet leuk druk meer is)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 aug 2025 08:12

Hangt er vanaf welk deel, bij Drei Zinnen en Seceda is het niet meer normaal, elders valt het echt wel mee. Maar als je rust zoekt én mooi weer kan je natuurlijk ook prima naar de Zuid-Franse Alpen gaan. Kom je weinig mensen tegen terwijl je profiteert van het weersysteem van de Provençe.

En over de campingdiscussie, ik heb liever mooie chalets op een camping dan caravans of nog erger campers. Die mogen ze wat mij betreft verbieden.

Ik zou het heel fijn vinden als er meer campings komen waar alleen tenten mogen komen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2025 08:27

Haha, laten wij nou net een camper aangeschaft hebben om wat mobieler te zijn, zonder afhankelijk te zijn van chalets of appartementen. Wel eentje obv een VW transporter, een kleintje dus. Mogen die wel? ;-)
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 aug 2025 08:29

Ah, een kampeerbus. Een stuk minder erg dan zo'n wit lelijk gedrocht wat mij betreft. Maar met kamperen heeft het niks te maken natuurlijk ;)

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 15 aug 2025 08:34

havana schreef: 15 aug 2025 08:12 En over de campingdiscussie, ik heb liever mooie chalets op een camping dan caravans of nog erger campers. Die mogen ze wat mij betreft verbieden.

Ik zou het heel fijn vinden als er meer campings komen waar alleen tenten mogen komen.
Kan dat wel onderstrepen, alhoewel wij zelf ook een caravan hebben, maar dan wel de tent variant daarvan :lol:
Zelfs de luifel en hefdak zijn van De Waard. Dat moet jou wel kunnen bekoren :winkthumb:

Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2025 08:38

Ach, ik ben niet zo'n purist. Heb overigens net ruim 3 weken door Canada getrokken met zo'n gedrocht (7 ton zwaar, 7.5 meter lang), en voor daar is het een ideaal vervoersmiddel. Maar, het is wel een gênant lomp ding, met z'n 200 liter benzinetank en 1 op 4 verbruik. Als je daarachter rijdt, ben je niet blij, en voor de Europese wegen lijkt me zo'n unit totaal ongeschikt..
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 aug 2025 08:54

havana schreef: 15 aug 2025 08:12 En over de campingdiscussie, ik heb liever mooie chalets op een camping dan caravans of nog erger campers. Die mogen ze wat mij betreft verbieden.
Ik nodig jou graag eens uit op de camping voor een kopje koffie of andere versnapering naar keuze. Dan zul je zien dat die caravanlui echt niet allemaal even beroerd zijn 8-)

Wij hebben een Cabanon vouwwagen gehad en overgestapt naar een caravan ivm het voor- en naseizoen en meer comfort bij slecht weer. Nog steeds blij mee.
Werd alleen een beetje hebberig toen er paar weken geleden een nieuwe Holtkamper werd opgezet. Wat was dat een vreselijk mooi ding zeg! (maar kost een mooie caravan en dan zit je nog steeds in een tent).

@kornuit: jij bent nog in de ontkenningsfase :lol:
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie