TLDR: leuke skill om te leren, helemaal niet moeilijk en blij met het resultaat!
Ik ben voor mijn eerste wielset voor rechttoe rechtaan gegaan: DT Swiss 350 naven, RR511 velgen en zowel voor als achter 28 spaken met J-bend en kruislings gespaakt (voor over 2, achter over 3). Ik kom van een Fulcrum racings 77 setje (=Fulcrum Racing Sport), dus ik hoefde niet voor ultralicht of ultrahoog te gaan om erop vooruit te gaan.
Qua gereedschap heb ik een wielrichter van Rose, dishing tool van Tacx, spokey spaaksleutel en de spaakspanningsmeter van Parktool gebruikt. Ook heb ik het boek van Roger Musson gekocht en als leidraad gebruikt.
Het uiteindelijke bouwen en richten viel me eigenlijk alles mee. Ik heb er flink de tijd voor genomen en er in totaal drie avondjes op gehobbyd. Het meest opvallende voor me was hoe 'krom' de spaken er eigenlijk initieel ingaan, voordat je ze gaat aandraaien. Verder wilde ik als beginner natuurlijk zo goed mogelijk alle spanningen gelijk hebben, en kost dat nog de meeste tijd. Ik denk dat als je meer vertrouwen hebt, je het al eerder goed vindt.
Ik heb natuurlijk wel een beginnersfout gemaakt
De wielen hebben nu zo'n 2.5k km gelopen en ik heb er maar één issue mee gehad: ik merkte een vibratie bij het aanremmen op hoge snelheid aan het voorwiel. Bij inspectie bleek één spaak een deuk te hebben (waarschijnlijk bij vervoer in de auto gebeurd), en daardoor het wiel een kleine slag. Met mijn nieuwe skills natuurlijk dit probleem in tien minuutjes kunnen oplossen door de spaak te vervangen. Verder ben ik erg blij met hoe ze rollen, en ze lijken wat minder te 'zoeken' in de bochten dan mijn oude set. Ze hebben allerlei slechte wegen, klinkers, matig beton en gravel prima verteerd.
foto's: