Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
dario
- Forum-lid
dario
12 apr 2017 18:29
ane schreef: Een onevenredig deel van fietsers wat in het ziekenhuis aankomt had een helm op. Risico's mijden werkt veel beter dan een helm.
Alsof het ene het andere hoeft uit te sluiten: natuurlijk is het beter om voorzichtig te rijden zonder helm dan roekeloos met - maar risico's mijden met helm is nog altijd de verstandigste optie. Je kan door voorzichtig te rijden de risico's immers wel beperken, maar volledig uitsluiten doe je ze nooit. En kom alsjeblieft niet af met de drogreden dat een helm maar in een relatief klein percentage fietsongevallen doeltreffend is: tuurlijk is dat zo, maar elk beetje risico dat je kan wegnemen is mooi meegenomen - zeker als het met zo'n simpele en volstrekt onproblematische ingreep als het opzetten van een helm kan.
Maar wat een oeverloze discussie toch weer...
En @ Fryskbloed: ik heb onderhand een nieuwe helm nodig, en dan koop ik er allicht wel eentje met mips (als is dat niet de aanleiding om een nieuwe te kopen: mijn oude is stilaan aan vervanging toe).
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
NicoNB
- Forum-lid
NicoNB
12 apr 2017 18:35
Ja. mijn helm is volgens de sticker aan vervanging toe, dus waarom niet.
De discussie over de levensuur van de helm bewaren we tot vrijdagmiddag, ok?
-
ane
- Forum-lid
ane
12 apr 2017 19:00
dario schreef:Maar wat een oeverloze discussie toch weer...

Niet oeverloos, jij brengt de juiste nuance aan. Dat ontbrak er aan volgens mij.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
12 apr 2017 20:50
FryskBloed schreef:Nieuwsgierig vraagje aan de proponenten van "altijd helm op" (om het kort en cru samen te vatten), hebben/gaan jullie je helm vervangen door een exemplaar met MIPS? En volgens
deze test [pdf] beschermt de ene helm beter dan de andere (ook al voldoen ze allemaal aan de norm); zou dat, nu je het weet, reden zijn om een nieuwe helm te kopen?
Uit dat Zweedse onderzoek komt vooral de conclusie dat Zweedse producten veiliger zijn...

Campagnolo Ultra Dork
-
senior
- Forum-lid
senior
12 apr 2017 21:08
ane schreef:senior schreef:Ook een helm zoals gebruikt op motoren en bij autoracen is inwendig gemaakt van polystyreen (zo heet dat piepschuim van je officieel). Dit materiaal is vormvast maar wordt wel in elkaar gedrukt bij een impact. Nadeel is dat het daarna niet meer terugveert zodat een helm met impactschade niet meer voldoet (en ja, dat geldt ook als je die helm regelmatig laat vallen zonder hoofd al zal de vervorming dan minder zijn). Die vervorming is nou juist nodig om energie op te vangen en dat geldt ook voor breken.
Dat ontken ik ook niet, behalve dat het breken meer een gevolg is van de vervorming en niet van het opnemen van energie. Daar komen ook nog draaiende beweging bij die van invloed zijn op de hersenen waar de helm ook niet tegen helpt. Mijn punt is dat de hoeveelheid opgenomen energie en de bescherming van de hersenen wordt overschat door veel mensen.
Een onevenredig deel van fietsers wat in het ziekenhuis aankomt had een helm op. Risico's mijden werkt veel beter dan een helm.
Al gehoord van het MIPS systeem? Vroeger mocht je zonder helm bromfiets en motor rijden. Dat is al meer dan 40 jaar verplicht nu en zeker bij de invoering daalde het aantal gevallen van ernstig hersenletsel significant..
Wat dat breken betreft: misschien moet je maar een pet opzetten. Als je dan valt blijft die pet tenminste heel (dit is sarcastisch bedoeld)
-
fietsernl
- Forum-lid
fietsernl
12 apr 2017 21:18
Ik kom iedere dag (race)fietsers tegen zonder helm, onbegrijpelijk.
Zelf altijd al een helm op gehad, en rijd ook nog eens voorzichtig. Maar dan moet die auto niet de bocht afsnijden, en volledig over het hoofd zien. Helm heeft erg goed gewerkt. Wel een (zware) hersenschudding overgehouden, waar ik tot de dag van vandaag wat last van heb. Zonder helm wil ik niet eens bedenken wat er dan gebeurd is.
Helm verslijt je het liefst door veel gebruik en tijdens je ritjes, en nooit waarvoor hij bedoeld is. Het valt mij trouwen ook op dat heel vaak je mensen de helm neer ziet gooien??? als ze hem afzetten.Wel eens wat van gezegd, maar dan krijg je als antwoord is hij toch voor gemaakt. Gewoon helm op en zuinig zijn.
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
12 apr 2017 21:27
fietsernl schreef: Helm heeft erg goed gewerkt. Wel een (zware) hersenschudding overgehouden, waar ik tot de dag van vandaag wat last van heb. Zonder helm wil ik niet eens bedenken wat er dan gebeurd is.
.
Wel eens bedacht dat je zonder helm een hoofdwond maar geen zware hersenschudding had gehad?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
NicoNB
- Forum-lid
NicoNB
12 apr 2017 21:34
Verklaar je nader Kees.
-
dropje73
- Forum-lid
dropje73
12 apr 2017 21:54
FryskBloed schreef:Nieuwsgierig vraagje aan de proponenten van "altijd helm op" (om het kort en cru samen te vatten), hebben/gaan jullie je helm vervangen door een exemplaar met MIPS? En volgens
deze test [pdf] beschermt de ene helm beter dan de andere (ook al voldoen ze allemaal aan de norm); zou dat, nu je het weet, reden zijn om een nieuwe helm te kopen?
Ik las het in de laatste Fiets, van dat MIPS.
Mijn helm is aan vervanging toe, en dan ga ik inderdaad het liefst voor een helm die dat heeft.
Ik wil die Bell binnenkort eens gaan passen, die in die test stond.
Laatste keer dat ik nieuwe motorhelm kocht ben ik ook voor 1 van de betere uit de testen gegaan (Shoei)
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
-
mao
- Forum-lid HC
mao
12 apr 2017 22:03
NicoNB schreef:
De discussie over de levensuur van de helm bewaren we tot vrijdagmiddag, ok?
De vraag is natuurlijk voor de voorstanders waarom ze wel met de racefiets een helm dragen en niet met de stadsfiets?..........
-
i-mac
i-mac
12 apr 2017 22:08
Moest men nu eens een helm verplicht maken als je fiets met klikpedalen?
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
13 apr 2017 06:35
Nee, ze waren te druk om voor de snelle ebike weer een andere helm te verplichten. Dus straks komt er een andere norm voor atb, race, stadfiets, strandbike....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!