Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

BeOne

robiets
Forum-lid

robiets 11 okt 2008 23:15

Rufio schreef:Bij mijn koolstop blokjes zit aan de achterkant een uitsteeksel, die tijdens het rijden het eerste de velg aanraakt.

Zoals je ook op dit plaatje bij de achterrem kan zien:

[img=http://www.roadcyclinguk.com/news/images/IMGP0618.jpg]

Is ook logisch, als de voorkant van je remblok de velg schoonveegt, hoopt het vuil zich juist op onder het remblokje.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 12 okt 2008 19:20

alleen heeft het niet zoveel zin dat je de achterkant de velg schoonmaakt want dan rem je alsnog op het vuil.

thieu
Forum-lid

thieu 12 okt 2008 23:40

Nu lees ik dus 2 verschillende verhalen!?!
Mij is altijd geleerd eerst de achterkant contact laten maken omdat anders (zoals Robiest al zegt) het vuil zich onder het remblokje ophoopt. Vooral bij moutainbiken is dit belangrijk.
Wet iemand wat de fabriekant voorschrijft?

Vraagje aan Composite: Spreek jij uit eigen ervaring of heb je dit ergens uit een voorschrift of gebruikershandleiding?

speric
Forum-lid HC

speric 13 okt 2008 09:57

Composite schreef:Correctie op het hierboven door Loek gestelde: de voorkant van het remblokje moet de velg het eerste raken (zgn Toe-in), dan pas veeg je de velg schoon en piept het minder, dus niet met de achterkant naar binnen zoals Loek zegt.

Van het vuil lijkt met niet echt logisch, maar dit is wel de juiste manier tegen piepen. Ook dat tacx hulpje werkt zo.
en vuil... Dat ben je zo kwijt..
Piepen wordt veroorzaakt door een slecht blokje / slechte stand.

Ik heb het bij mijn carbon wielen ook met mijn M5 remmen, daar krijg ik ze net niet goed. Bij hard remmen piepen ze soms.
Dat zijn swissstops. Bij mijn Sram remmen en Mavic remmen heb ik er geen last van, de 1 ook swissstop, de ander kooplstop.

Ben je een beetje handig, expirimenteer dan een beetje, het gaat overigens om een fractie, dus je hoeft ze niet gelijk haaks op je velg te zetten :)

succes, laat maar horen of het gelukt is.

loek
Forum-lid

loek 18 okt 2008 11:06

Dat is heel goed gezien Rufio, de fabriekant van de blokjes doet dit niet zonder reden.
Als je een rit in de regen hebt gereden zie je in de groeven van de blokjes altijd veel vuil, dat wordt meestal niet weggehaalt bij het schoon maken en dat vuil (zand) geeft veel extra slijtage aan de velg rand.
Dus de achterkant van het blokje moet als eerste de velg raken met reden van snel het water en vuil afvoeren. Bijkomstig nadeel van een blokje dat vlak op de velg remt kan piepen veroorzaken.
BeOne of us.

composite
Forum-lid

composite 20 okt 2008 00:07

Tja, je kan het uiteraard uitleggen zoals je wil Loek.......
Denk nou eerst eens logisch na voordat je iets post.
Als -zoals jij zegt- eerst de achterkant van het blokje op de velg komt, waar hoopt het vuil zich dan op voordat het hele blokje je velg raakt??
Juist, voor de achterkant van het blokje, oftewel op je remblokje, en zo heb je dus meer vuil onder je blokken tijdens het remmen!
Als je echter je remblokjes op de juiste manier positioneert -met de voorzijde iets naar binnen dus..- dan veeg je eerst de velg schoon met de voorzijde van het blokje. Alles achter die voorzijde wordt afgeschermd door de voorrand van het blokje en is dus schoner dan het stuk velg voor het blokje. Hierdoor heb je bij volledig contact van het blokje een -iets- schoner remoppervlak.
Verder voorkomt de zgn. "toe-in" positie van de blokjes het piepen tijdens het remmen.

De reden waarom Koolstop hun blokken zo vormgeeft is juist om te anticiperen op de "Toe-in" positionering van de blokjes, en al snel in het remmen een goede en snelle opbouw van remkracht te hebben.
Dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden blijkt wel uit het feit dat Campa en Shimano blokken gewoon recht zijn. Dus die zouden op basis van hun vorm gewoon recht gemonteerd moeten worden Loek?? En Tacx heeft het ook fout met hun Brake-shoe positie hulpje?? Denk je dat nou echt???
De "Toe-in" positie is ondermeer zo vermeldt in de manuals van Zero Gravity remmen, en volgens mij ook bij Campa.

Maar @ Loek: als jij dit al jaren zo doet is dat prima.....als het voor jou werkt moet je het gewoon zo blijven doen.........
Gang is alles!!

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 20 okt 2008 00:16

I'm with Composite. Lijkt mij ook het meest logische.

ilko
Forum-lid

ilko 20 okt 2008 11:22

Composite schreef: Als -zoals jij zegt- eerst de achterkant van het blokje op de velg komt, waar hoopt het vuil zich dan op voordat het hele blokje je velg raakt??
Juist, voor de achterkant van het blokje, oftewel op je remblokje, en zo heb je dus meer vuil onder je blokken tijdens het remmen!

Volgens mij loopt je wiel altijd nog van achter naar voor door je rem heen (tenzij je achteruit rijdt). Dus het vuil zal wel degelijk achterop het blokje blijven zitten.

Feit blijft dat in de handleidingen van Campa en Shimano geadviseerd wordt je blokken aan de voorzijde iets naar binnen te zetten. Dit betekent dat hij bij het aangrijpen op de velg op het einde van het blokje 'sleept', wat piepen voorkomt en het aangrijpen wat zachter maakt. Met het nadelige effect dat evt vuil ophoopt onder je blokje.

loek
Forum-lid

loek 20 okt 2008 11:37

Composite kan jij me vertellen wat volgens jou de voor en achterkant van een remblokje is.
Als je die prachtige foto van Rufio goed bekijk zie je dan een remblokje van een voorrem of achterrem.
Als ik jou bericht goed lees hebben wij daar een verschil van inzicht in en zijn we het verder ontzettent eens.

Gr. Loek.
BeOne of us.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 20 okt 2008 11:38

Ilko schreef: Volgens mij loopt je wiel altijd nog van achter naar voor door je rem heen (tenzij je achteruit rijdt). Dus het vuil zal wel degelijk achterop het blokje blijven zitten.

Hoi,

Ja, ik zat de post van Composite zojuist te lezen en dacht dat het aan mij lag dat de zaak niet leek te kloppen :D

Voor het schoonschrapen van de de velg door het remblokje zou de idd de achterkant dichter op de velg moeten staan dan de voorkant.

@Loek. Lijkt me logisch dat de achterkant van de remblok ook de daadwerkelijk achterkant is dus aan de achterkant van de fiets.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

loek
Forum-lid

loek 20 okt 2008 11:41

Ilko, je hebt gelijk, daarom doe ik het net anderom dat heeft het zelfde effect en voorkomt de nadelen die je aangeeft.
BeOne of us.

loek
Forum-lid

loek 20 okt 2008 11:44

Heel juist Zorro zo ziet men het in z'n algemeen in de techniek van remmen en voertuigen.
BeOne of us.

Plaats reactie