Ervaring met staal
Om jouw kort en bondig geformuleerde vraag uitgebreid te beantwoorden:dickygiovanni schreef:klimski schreef:Ik fiets op staal en vind het heerlijk. Denk er (vooralsnog) niet aan om iets anders te kopen. Gewicht boeit mij niet zo, en uit metingen blijkt dat mijn frame even stijf is als moderne topcarbon en alu fietsen.
Dat gezegd hebbende, zou ik nu een gloednieuwe fiets kopen, dan kocht ik waarschijnlijk toch carbon. Is toch echt van deze tijd he? En wat een prachtige lijnen kunnen ze ermee maken, en dat gewicht. Tot slot, vind ik (smaak = persoonlijk!!) de moderne stalen en titanium frames zonder lugs gewoon minder mooi dan een stalen gelugd frame van weleer.
Just my 2cts.
Werkelijk?
Mijn frame, uit oversize ovalized stalen Miyata buizen, zoals gemeten (door Fiets):
"De torsiestijfheid: 102 Nm/º, de bracketstijfheid 56 Nm/º"
En een het lijstje carbon frames van profietsen.nl ter vergelijking (linkergetal torsie, rechts bracket):
Scott CR1 102 48
Specialized Roubaix 62 47
Storck C 0.9 87 52
Trek Madone 77 36
Pinarello F4:13 76 46
Colnago C50 87 51
Cervelo P3 109 50
Maar goed mijn frame + fork wegen samen 2,8 kilo de carbon frames plus vorken hierboven vaak rond de 1,5 kilo. Verschil moet er zijn!
Apropos over de lugs: dus er wordt ook nog zo gebouwd, vind ik dus mooier. Volgens mij is er voor iedereen wel een ideale fiets, heerlijk.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.
Veel stijver dan Columbus Max en de Miyata imitatie kan een stalen frame ook niet gemaakt worden. Mijn Duell was echt fantastisch maar helaas iets te klein voor mij.
Columbus heeft Max onlangs opnieuw uitgebracht dus je kunt een vergelijkbaar frame laten bouwen alleen iets lichter omdat het nu iets dunwandiger Niobium staal is i.p.v Nivacrom. Dan betaal je wel een paar duizend euro voor een paar gram winst want als je er zuinig op bent rijdt die Koga over 25 jaar nog even fantastisch als nu.
Columbus heeft Max onlangs opnieuw uitgebracht dus je kunt een vergelijkbaar frame laten bouwen alleen iets lichter omdat het nu iets dunwandiger Niobium staal is i.p.v Nivacrom. Dan betaal je wel een paar duizend euro voor een paar gram winst want als je er zuinig op bent rijdt die Koga over 25 jaar nog even fantastisch als nu.
Campagnolo Ultra Dork
Mooi hoor zeg ik als old skool fan.
Even de lugs bekeken op de site en dat is erg luxe, heel mooi bewerkt en een prachtige prijs ik kan niet anders zeggen.
Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
stillekracht
- Forum-lid
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Mooi hoor. Hier krijg ik een beter gevoel van dan al die eenheidsworsten. En het rijdt nog beter ook 
- zjon van Rooijen
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 16 okt 2014 20:44
Mijn 'zelfbouw project'
Stalen Ralleigh met een MTB verzet. Gebruikt om mee in Toscane te fietsen.
-
theodorocampagnolo
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
zjon van Rooijen schreef:
Eh, ik zie niks!
Al enige tijd de trotse bezitter van Wind! Cycleworks #5. Door het vele fietsen op deze geweldige fiets is het er nog niet eerder van gekomen wat foto's te up loaden.
Hierbij een kleine selectie:









De fiets rijdt echt heerlijk en is, voor mij althans, de ideale combinatie tussen comfort en stijfheid. Alle hulde en dank gaat uit naar Bart (zie zijn eerdere topics op dit forum), want wat een vakman is dit... Als ik kijk naar de lasnaden op een Speedvagen of een Firefly ziet dit er stuk strakker uit!
Daarnaast kan ik het iedereen aanraden die niet een 13 in een dozijn fiets wilt. Het is echt enorm leuk om de kleur van het kader te bepalen en om de mix van onderdelen en de kleur hiervan uit te zoeken.
Het frame is opgebouwd met Columbus buizen, Life, Zona en Megatube om precies te zijn.
Voor meer foto's verwijs ik jullie graag door naar de Flickr pagina van Wind! Cycleworks (https://www.flickr.com/photos/windcycleworks) of voor meer verhalen naar de Tumblr van Wind!Cycleworks (http://windcycleworks.tumblr.com/nederlands),
Fijne avond, mvg,
Paul
Hierbij een kleine selectie:









De fiets rijdt echt heerlijk en is, voor mij althans, de ideale combinatie tussen comfort en stijfheid. Alle hulde en dank gaat uit naar Bart (zie zijn eerdere topics op dit forum), want wat een vakman is dit... Als ik kijk naar de lasnaden op een Speedvagen of een Firefly ziet dit er stuk strakker uit!
Daarnaast kan ik het iedereen aanraden die niet een 13 in een dozijn fiets wilt. Het is echt enorm leuk om de kleur van het kader te bepalen en om de mix van onderdelen en de kleur hiervan uit te zoeken.
Het frame is opgebouwd met Columbus buizen, Life, Zona en Megatube om precies te zijn.
Voor meer foto's verwijs ik jullie graag door naar de Flickr pagina van Wind! Cycleworks (https://www.flickr.com/photos/windcycleworks) of voor meer verhalen naar de Tumblr van Wind!Cycleworks (http://windcycleworks.tumblr.com/nederlands),
Fijne avond, mvg,
Paul
Ben je nu gelast titanium met fillet brazed staal aan het vergelijken? Dat is appels en peren.gazelle79 schreef:Als ik kijk naar de lasnaden op een Speedvagen of een Firefly ziet dit er stuk strakker uit!
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Wat is het verschil dan? Bij Speedvagen stalen frames zie ik ook gewoon strak soldeerwerk.
Bijvoorbeeld:
http://www.cycleexif.com/speedvagen-neon-covert
Bijvoorbeeld:
http://www.cycleexif.com/speedvagen-neon-covert
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

