Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De grote wielren quiz!

wido
Forum-lid

Gebruikersavatar wido 06 jan 2010 23:31

Beide heren waren in hun jeugd succesvolle veldlopers.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

joostvanbezooijen
Forum-lid

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 07 jan 2010 08:47

Dat is 'm helaas ook niet. Hier dan de beloofde hint.

Hinault = De Das
Soechoroetsjenkov= ?

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 07 jan 2010 13:28

Leuke vraag trouwens. Ik was al op zoek gegaan naar zijn bijnaam maar verder dan "Soukho" en "Super Whooping Cough" was ik niet gekomen.

Ik gooi het dus maar even over een andere boog. Bernard Hinault had als bijnaam "de das" en Soukhoroutchenkov deed zijn tegenstanders vaak de das om. ;)

wido
Forum-lid

Gebruikersavatar wido 07 jan 2010 15:01

Moeilijke vraag hoor !
Beetje erg ver gezocht misschien, maar naar aanleiding van onderstaand stukje over de bijnaam van Hinault :

"Le Blaireau is ooit door een Nederlandse journalist ten onrechte vertaald als de das.Maar de Fransen bedoelden met Le Blaireau dat hij een knorrig mens was en dat was nog dichter bij de waarheid, want dassen knorren. Een alternatieve uitleg is dat Blaireau scheerkwast betekent, want Bernard Hinault had in het begin van zijn carrière vaak een zweetband om zijn hoofd zodat zijn haar er als een scheerkwast bovenuit stak."

Naar aanleiding hiervan, twee gokjes als antwoord:

1. Beiden waren knorrige heren
2. Beide heren droegen op de fiets vaak een haarband.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

joostvanbezooijen
Forum-lid

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 07 jan 2010 21:11

Zal ik 'm dan maar verklappen? Ik kan geen hints meer bedenken...

lior63
Forum-lid

lior63 07 jan 2010 22:53

[quote="joostvanbezooijen"]Dat is 'm helaas ook niet. Hier dan de beloofde hint.

Hinault = De Das
Soechoroetsjenkov= ?
[/quote]

Soechoroetsjenko= beer

joostvanbezooijen
Forum-lid

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 08 jan 2010 10:36

Als zelfs gastheer G en Bottechia het niet weten, dan ga ik er van uit dat niemand het weet ;) Ik verklap dus maar het antwoord en plaats gewoon een nieuwe opdracht.

Sergej Soechoroetsjenkov stond ook wel bekend als de Hinault van het Oostblok. Dat is de link tussen beide renners. Het verbaast mij dat dit feit nergens opgetekend staat op het www.

Sergei werd lange tijd beschouwd als de beste amateur ter wereld. Omdat hij amateur was mocht hij niet mee doen aan de bekende westerse profkoersen. Er werd wel vaak gespeculeerd over wat er zou gebeuren als de Russen toegelaten zouden worden tot bijvoorbeeld de Tour. Persoonlijk denk ik dat ze niet meer dan een mooie bijrol zouden hebben gespeeld zoals de Columbianen dat enige tijd later ook deden.

Toen de poorten naar het professionalisme ook voor de staatsamateurs eindelijk opengingen was het voor Sergei eigenlijk al te laat. Er werd met steun van onder andere Colnago een obscure profploeg opgetuigd met bijna alleen maar Russische renners. Sergei maakte daar ook deel van uit maar zijn carrière was toen eigenlijk al voorbij, hij was toen 33. Hij won nog wel 1 koers als professional.

[img=http://img13.imageshack.us/img13/249/12 ... oukhor.jpg]

His finest moment beleefde hij toen hij nog amateur was. Hij won tijdens de Olympische Spelen van 1980 in Moskou de wegwedstrijd. In deze koers van 180 kilometer zette hij al in de eerste kilometer de beslissende ontsnapping op! De Tour heeft hij helaas nooit gereden.

Nieuwe vraag:

Welke renner hoefde in zijn allereerste grote ronde maar 5,5 kilometer te rijden om gelijk al de leiderstrui omgehangen te krijgen?

lior63
Forum-lid

lior63 08 jan 2010 11:29

Chris Boardman?

joostvanbezooijen
Forum-lid

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 08 jan 2010 12:39

Was inderdaad 5,5 km en niet Chris Boardman.

Weet trouwens niet helemaal zeker of dit zijn eerste grote ronde was. Volgens mij werd destijds de Ronde van Spanje in april-mei verreden. Daar stond hij ook aan de start.

Het gaat hier inderdaad wel om de Tour de France.

Plaats reactie