Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

r0g3r
Forum-lid

r0g3r 04 aug 2025 22:19

0475 schreef: 04 aug 2025 21:39 In mijn naaf (niet DT Swiss, andere) zit een klein busje van 2 a 3mm dat de lagers van de naaf en freewheel body van elkaar houdt en daarmee de freewheel body ook van het naaf huis. Langer geleden ook vergeten dit busje er weer in te zetten met het gevolg precies wat je beschrijft.
Het klinkt plausibel en het lijkt in de Reddit thread ook als mogelijke oplossing geopperd te worden, echter geeft TS aan enkel 'de fiets gekuist' te hebben, wat in het Nederlands volgens mij 'schoonmaken' betekent.
Nu zal de definitie van schoonmaken onder enkelen op dit forum óók betekenen 'het demonteren van de freehub en alle individuele onderdelen van de freehub en naaf reinigen', maar ik vermoed dat het in het geval van TS gewoon het besproeien met een tuinslangetje en het wrijven van een microvezeldoekje is.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 05 aug 2025 10:00

Drkjv schreef: 04 aug 2025 20:46 Ik zit met een probleempje, als ik de as van het achterwiel volledig vastdraai (gewoon normaal vastdraaien zoals ik altijd doe) is het heel hard duwen om de pedalen rond te krijgen en achteruit draaien lukt niet omdat de cassette niet 'mee' achteruit draait dus alles loopt dan vast en ketting trekt beneden dan aan de derailleur.
Als ik de as losser draai lukt vooruit en achteruit met de ketting wel...
Vast of los het wiel zelf draait wel zonder problemen, en de engagement van de freehub werkt ook gewoon zonder problemen.

Fiets was net gekuist vorige week, sindsdien nog niet mee gefietst. Gisteren ter controle had ik de derailleur even gecheckt of deze nog vast stond op de hanger (omdat dit bij een fietsmaatje los stond). Misschien dat er daardoor iets verwrongen zat leek me.
Uiteindelijk al enkele dingen geprobeerd: derailleurhanger er volledig af en gekuist en met wat vet opnieuw vastgezet. Freehub body er eens afgehaald, ontvet en nieuw vet ingestoken. PDF manual opgezocht om te checken of ik niet een spacer ergens zou missen (ook allemaal ok). Ook de derailleurwieltjes en bottombracket zijn allemaal ok, het zit hem echt in de freehub body.

Laatste twijfel was verbogen hanger die daardoor scheef druk zou zetten op de lagers? (ik denk maar aan iets)
Maar kan ik ook uitsluiten gezien ik met een achterwiel van een andere fiets erin wel vooruit en achteruit kan trappen.

Nu vraag ik me af: kunnen de lager van de freehub 'verplaatst' zijn waardoor als je de as vastdraait alles zichzelf vastduwt? Of gewoon versleten freehub lagers die vanaf het volledig vastdraaien van de as niet meer spinnen? Fiets is anderhalfjaar oud...

Enige tips of ervaringen zijn welkom :D zit al ettelijke uren met de handen in het haar
Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 05 aug 2025 14:18

Probleem gevonden: beide lagers van de freehub zitten muurvast. Vreemd dat dit ineens uit het niets van los naar vast is gegaan. Ofwel is dit nog een gevolg van een rit van 8u in de regen paar maand terug en autorit waarna de fiets pas 2 dagen later gekuist is geraakt?
Bij het kuisen van men fiets gebruik ik geen hoge druk, en ben ik voorzichtig met degreaser nochtans... :roll:

Als de as niet volledig vastgedraaid zat draaide de binnenste lager dus metaal-metaal gewoon 'rond' de as heen.

Achja, lagers niet los te krijgen. Nieuwe hub is al onderweg.
Bedoeling is de dt swiss 370 3-pawl om te bouwen naar ratchet systeem. Hopelijk geen problemen daarmee :lol:

Gezien men gravelfiets bij fietsenmaker zit voor herstelling na aanrijding vorige week in de Vogezen voor het eerst in lang even geen wegfiets meer ter beschikking :shock:
Zit wel nog met gekneusde ribben al voelen die elke dag beter. Misschien eens de mtb na 4jaar van onder het stof halen :lol:

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 05 aug 2025 14:52

Drkjv schreef: 05 aug 2025 14:18 Probleem gevonden: beide lagers van de freehub zitten muurvast. Vreemd dat dit ineens uit het niets van los naar vast is gegaan. Ofwel is dit nog een gevolg van een rit van 8u in de regen paar maand terug en autorit waarna de fiets pas 2 dagen later gekuist is geraakt?
Bij het kuisen van men fiets gebruik ik geen hoge druk, en ben ik voorzichtig met degreaser nochtans... :roll:

Als de as niet volledig vastgedraaid zat draaide de binnenste lager dus metaal-metaal gewoon 'rond' de as heen.

Achja, lagers niet los te krijgen. Nieuwe hub is al onderweg.
Bedoeling is de dt swiss 370 3-pawl om te bouwen naar ratchet systeem. Hopelijk geen problemen daarmee :lol:

Gezien men gravelfiets bij fietsenmaker zit voor herstelling na aanrijding vorige week in de Vogezen voor het eerst in lang even geen wegfiets meer ter beschikking :shock:
Zit wel nog met gekneusde ribben al voelen die elke dag beter. Misschien eens de mtb na 4jaar van onder het stof halen :lol:
Op het moment dat er vocht in de freehub terecht komt is het snel afgelopen, de twee lagers en afstand bus tussen de lagersroesten dan vast op de as. Oplossing is dan gewoon lagers wisselen voor nieuwe en zorgen voor wat smeering op as en in afstand bus. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 08 aug 2025 14:13

Nieuw ratchet LN systeem monteren ging als een fluitje van een cent. Freehub maakt lekker geluid. En met die 36T upgrade veel betere engagement tov 3pawl, zalig !
Ik overweeg mijn 18T op men gravelbike naar 36T te upgraden. Of 54T? :| of is dat overkill?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 08 aug 2025 17:02

Het verschil tussen 36 en 54 merk je alleen in geluid. En op hele technische klimmetjes op een heel licht verzet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 08 aug 2025 18:39

Drkjv schreef: 08 aug 2025 14:13 Nieuw ratchet LN systeem monteren ging als een fluitje van een cent. Freehub maakt lekker geluid. En met die 36T upgrade veel betere engagement tov 3pawl, zalig !
Ik overweeg mijn 18T op men gravelbike naar 36T te upgraden. Of 54T? :| of is dat overkill?
Ik vraag mij af wat is nou het verschil merkbaar (geblinddoekt) tussen 36T en 3pawl. . . . 🤔

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 08 aug 2025 22:33

Orlok schreef: 08 aug 2025 18:39 Ik vraag mij af wat is nou het verschil merkbaar (geblinddoekt) tussen 36T en 3pawl. . . . 🤔
Ok, ik moet toegeven: nog niet op kunnen fietsen. Maar op de werkstand achteruit draaien tot je het volgende tandje voelt springen dan merk je hoeveel 'speling' er tussen 2 aangrijpingspunten zit. En dat scheelt echt een pak tov vroegere 3pawl. En ook voelbaar verschil met de 18T op men gravelfiets. Zeker voelbaar met een blinddoek op :lol:
Op de weg zal het inderdaad niks uitmaken, op technische stukken off-road is het telkens een fractie van een seconde sneller kracht op het achterwiel.
+ vooral een psychologische upgrade in het hoofd :mrgreen:

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 09 aug 2025 08:41

Het grootste verschil is IMHO het onderhoud en de levensduur. Gemiddeld genomen is dat een stuk beter met een ratchet dan met palletjes.

Ik rijd nu sinds 2017 met DT Swiss 350 naven. Enkel de gravelwielen geeft ik alle jaren nieuw vet, de andere zijn eigenlijk onderhoudsvrij.
Afbeelding

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 09 aug 2025 10:02

Ik heb 2 paar carbonwielen n.l. 50mm en 38mm, beide om en nabij 40.000km, misschien dat ik één keer in al die jaren die palletjes daarvan heb gesmeerd en dan nog alleen maar omdat ik bij één freehub de lagers heb moeten vervangen. 🤔

Voor wat betreft het aangrijpmoment tussen die palletjes, dat neemt echt geen fractie van een seconden verschil met een rachet. 🤣

Volgens mij zit het verschil 'tussen de oren'. 🫨

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 09 aug 2025 13:57

Op mijn blubberfiets krijgt alles flink voor zijn kiezen. Ik duw alles vol met mobile XHP 220, erg dik vet.
Dus ook die palletjes zweven in dat dikke vet. Dat mag kennelijk absoluut niet, toch nooit geen problemen mee gehad.
Als je ziet wat ik met die fiets doe gaan de lagers ook zeer lang mee.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 24 sep 2025 23:44

Volgende week staat een fietsvakantie op de kalender gepland.
Dus nieuwe banden aangekocht (Conti GP 5000) om zowel de misses als mezelf te voorzien van nieuw rubber op het achterwiel.
Dat klusje levert altijd wel gesakker op, maar gisteren verliep het extra moeilijk.
Resultaat: 2 binnenbandjes vernield door gebruik van de bandenlichter.
Daarnaast ook wat vel verloren aan de duim. Maar geneest wel snel.
De vorige wisselbeurt was op onze andere fietsen (met ander type wielen) en toen verliep het wisselen van 3 stuks verbazend vlot. Zo zie je maar.
Ik vroeg me wel af of stiekem banden van mindere kwaliteit worden verkocht die zich moeilijker laten leggen. Misschien was dat een dwaze gedachte?

Plaats reactie