Alles over vakanties op én met de fiets

[Centraal] Rustige camping tips

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 12 aug 2025 15:43

Erg jammer deze al jaren bestaande trend!
Ik heb altijd met veel plezier op Le Colporteur gekampeerd, hoewel het een paar jaar geleden echt minder was.
Afgelopen Alpe d'Huzes na twee jaar weer op Le Colporteur gekampeerd en het grote veld was helemaal volgebouwd met "chaletjes".
Echt sfeerloos.
Gelukkig was het oudere gedeelte vooraan nog grotendeels bestemd voor kampeerders, jammer om te lezen dat dat ook gaat verdwijnen.

Ook ik heb de laatste jaren fijne kleine campings zien veranderen in zielloze overnachtingsparken. overdag is er geen reet te beleven en in de avond zit bijna iedereen binnen tv te kijken.
Courir c'est mourir un peu

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 12 aug 2025 16:40

uninvitedguest schreef: 12 aug 2025 14:10 Poosje gelden interview gezien met een recreatiedeskundige.
Die sprak al de verwachting uit dat vakantie op afzienbare termijn niet meer (jaarlijks) betaalbaar zou zijn voor “de gewone man”.
Wat is een normale vakantie en wie is de normale man?
Vroeger kwam ik met mijn ouders niet verder dan de Moezel en meestal een eenvoudige camping in Nederland. Dat was toen een hele normale vakantie voor een modaal gezin.
Tegenwoordig is er gewoon veel te veel geld en moet alles maar verder en groter.
Ik weet zeker dat een kampeervakantie op een boerencamping altijd betaalbaar zal zijn voor een modaal gezin.

pino
Forum-lid HC

pino 12 aug 2025 17:05

Vannacht nog op een camping municipal gestaan voor €10
Niet zijken maar reiden !

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2025 18:06

scottwilko schreef: 12 aug 2025 16:40 Wat is een normale vakantie en wie is de normale man?
Vroeger kwam ik met mijn ouders niet verder dan de Moezel en meestal een eenvoudige camping in Nederland. Dat was toen een hele normale vakantie voor een modaal gezin.
Tegenwoordig is er gewoon veel te veel geld en moet alles maar verder en groter.
Ik weet zeker dat een kampeervakantie op een boerencamping altijd betaalbaar zal zijn voor een modaal gezin.
In de basis heb je gelijk, maar gaat er ni even aan voorbij dat campings in rap tempo worden opgeslokt door investeringsmaatschappijen die alleen veel geld willen maken.
Dat is wel iets anders dan de originele eigenaren die een camping hadden omdat ze het leuk vonden en er een hele goede boterham mee konden verdienen.
Een boerencamping is niet te vergelijken met de originele Belledonne of Colporteur.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 12 aug 2025 20:02

Dit antwoord was ook op de stelling dat een vakantie op termijn niet meer te betalen zou zijn.
Waar de ene ondernemer een foute invalshoek kiest, ben ik overtuigd dat er nieuwe ondernemers opstaan die dat gat weer op gaan vullen. Neem bijvoorbeeld de camping in Vollenhove. Die is van boerencamping uitgegroeid tot grote familie camping met veel huisjes.
Ik hoop dat er op de leuke plekken ook metamorfoses plaats gaan vinden. Er is ruimte genoeg in die gebieden.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 aug 2025 16:16

Maarja we doen het ook zelf he.... Toen de kinderen jong waren naar een camping met grote waterparken, wel in de eerste of juist laatste weken vand e vakantie.

Was het echt leuk... mwaaa de kinder hadden het de hele dag naar hun zin en met jonge kinderen klopt het bekende gezegde echt wel en was het voor ons iig ook vakantie. In die tijd, jaartje of 10 tot 15 geleden waren de grote campings ook groot, maar nog niet zo groot als nu. Ik heb bv in 2016 en 17 op Norcenni Girasole gestaan, dat was echt wel goed. Druk tuurlijk, maar ook nog leuk om te fietsen en vrouw kon het dan prima een paar uurtjes zonder mij bij het zwembad.

Was het toen goedkoper..... ik betaalde meestal een 3000 voor twee weken sta caravan dat zullen er nu 5 zijn, maar is dat gezien de inflatie echt duurder.

Nu al twee jaar in Oostenrijk, daar is het nergens druk, maarja amper campings, wel huizen die je kunt huren. Oostenrijk wordt duur al je dingen gaat doen. kabelbaantje, rodelen, mountainkarten etc. Eten en drinken valt allemaal wel mee, supermarkt gewoon NL prijzen, uit eten een stuk goedkoper dan NL. Benzine als je dat gebruikt 1,45 scheelt ook weer.

4 a 5K ben je voor een gezin kwijt voor twee en halve week. Maarja ben je op een camping veltje met je tent of caravan echt goedkoper als je alles mee rekend, meer brandstof je vaak duurdere auto je camping spullen etc. Je duurdere lease auto omdat je perse een hybrid wilt etc.

En de niet voor de hand liggende landen zijn goedkoper. Voormalig Tjechie, polen, voormalig Jougoslavie etc.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 14 aug 2025 17:05

Mijn ouders gingen zo'n 40-25 jaar geleden altijd zonder reserveren op vakantie (ik ben nu 41). We hadden dan ook niet veel eisen. Elke jaar een andere plek, mooi weer + een zwembad of rivier op de camping. We hebben ons als kinderen geen dag verveeld en er was altijd wel wat te doen met vriendjes. Dammen bouwen in de rivier of avonds op de camping rond hangen of een kampvuur maken bij de rivier tot we naar bed moesten. Hebben dan ook nooit de behoefte gehad om naar campings met animatie of grote waterparken te gaan. Kinderen zijn enorm vindingrijk en hoe minder er voor ze wordt geregeld, hoe beter ze in staat zijn om zichzelf te redden.

Zelfde als al die tablets. Geef je een kind een tablet dan kunnen ze zich niet meer zonder vermaken. Hebben ze nooit een tablet gehad, dan weten ze niet beter.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 aug 2025 17:30

Ik ben ook zo opgegroeid. Gewoon naar de regio waar mijn ouders heen wilden en meestal was er wel plek op de camping van voorkeur. Water was essentieel, een volleybalveld en pingpongtafels een pre.
Dammen bouwen of als puber een stuk stroomopwaarts met een luchtbed en dan terug naar de camping drijven. Gouden tijden als kind.
Geen schuimpartys, 3-4 uur entertainment per dag, etc.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 14 aug 2025 18:11

Ja geweldige herinneringen. Gelukkig heeft mijn vrouw dezelfde jeugd gehad qua vakanties en kijk er naar uit om dit straks met ons kindje (kan elk moment komen) dit ook mee te maken. Pingpongtafel idd nog vergeten. Aankomen op de camping. Met een pingpongbatje je melden bij de pingpongtafel voor rondetafel en de vriendschappen worden zo geregeld.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 14 aug 2025 19:52

Ik kwam de vakantie ook prima door, maar wel in het plaatselijke zwembad. Niks geen vakanties, geen auto, geen geld voor zulke uitspattingen. En wat die tablet betreft, onze kleinkinderen kijken best veel filmpjes, maar als wij bij goed weer bij ze komen dan worden we feestelijk onthaald met zandgebakjes en zandijsjes. En als ze bij ons komen worden we van hele kunstwerken op.papier voorzien. Volgens mij komt het met de meeste kinderen wel goed. Met of zonder waterparadijzen.

1094
Forum-lid

1094 14 aug 2025 20:11

Het komt altijd wel goed inderdaad. Heb deze vakantie voor minder dan 2500e twee weken in een huisje gezeten. Geen groot waterpark inderdaad maar dat hoeft helemaal niet.

En dat van zonder reservering ergens heen gaan is wel iets ouderwets. Vooraf reserveren was 30 jaar geleden ook echt niet zo vanzelfsprekend en makkelijk als nu

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 14 aug 2025 20:58

Jans schreef: 14 aug 2025 19:52 Ik kwam de vakantie ook prima door, maar wel in het plaatselijke zwembad. Niks geen vakanties, geen auto, geen geld voor zulke uitspattingen. En wat die tablet betreft, onze kleinkinderen kijken best veel filmpjes, maar als wij bij goed weer bij ze komen dan worden we feestelijk onthaald met zandgebakjes en zandijsjes. En als ze bij ons komen worden we van hele kunstwerken op.papier voorzien. Volgens mij komt het met de meeste kinderen wel goed. Met of zonder waterparadijzen.
Toch zien wij met bijvoorbeeld zwemlessen (klein onderdeel van mijn vakgebied) dat kinderen gemiddeld meer lessen nodig hebben dan 10-15 jaar geleden. Ze denken dat minder buitenspelen en ebikes op jonge leeftijd veel invloed heeft op de motorische ontwikkeling bij kinderen. Door ebikes zie je bijv ook dat ze gewoon niet meer de dezelfde spierspanning en spierontwikkeling opbouwen.

Maar goed, dit is geen discussie voor hier. Maar wel bere-interessant!

Plaats reactie