heuzen schreef:Afdalen is te leren!!!
Mooi en verrassend van Froome!
Degene met een zeer matige bocht/daaltechniek ging fantastisch naar beneden.
Ben heel benieuwd hoe hij dat onder de knie heeft gekregen.
In ieder geval een prachtig voorbeeld van bezig zijn met leren. In plaats van met denkstoppers als ‘dat heb je in je of niet’, of ‘is een gelukszaak’. Net als het nemen van penalty’s, het is te leren als je er maar tijd en aandacht aan besteed en heel specifiek traint.
Zijn nieuwe dalen was niet alleen beter dan zijn oude dalen, het was technisch zelfs heel goed. Met een herkenbare Froome-houding maar de essenties prima voor elkaar:
Lichaams-fietszwaartepunt goed de bocht ingedrukt.
Kleine correcties met de knie.
Zelfs met meetrappend op de horizontale buis zittend.
En wat natuurlijk ook helpt om zonder (veel) risico’s op de limiet te kunnen rijden: het kennen of gecoacht worden wat betreft hoe de bochten lopen.
Ik geef toe: Froome heeft ook mij compleet verrast. Dit hebben ze bij Sky al helemaal uitgedacht in de mogelijke oplossingen dat kan niet anders. Op een dergelijke manier kan alleen wanneer je En goed voorwerk hebt gedaan in de vorm van verkenning EN op dit soort afdalingen met goed wegdek, lange, overzichtelijke stukken en geen moeilijke of verraderlijke bochten. Froome laat dit echt wel uit zijn hoofd in een technische afdaling zoals van de Col de la Colombiere in de voorlaatste etappe.
Wat ik niet goed begrijp is dat BMC voor Van Garderen) besloot om Movistar (lees Valverde) het werk te laten opknappen en pas op het einde met nog 2km te gaan iets begon te doen. Het zal wel in het kader van veiligstellen van de plaatsjes achter Froome te maken hebben.
Bizarre schuiver van Kelderman! Kan me nog vaag iets uit de oude doos herinneren met Rudy Dhaenens in gewonnen positie op 400m van de meet onderuit ging door een tube die ook van de velg afliep. Damn, ik word oud
Ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren want Froome moet zich wel goed voelen als hij zo wil uitpakken.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O