Wind Cycleworks
Het lijkt iedere keer nog moeilijker te worden... Nu zelfs zelf een vork maken! Chapeau.
- rielplayer
- Forum-lid
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48
Wat mij betreft nog steeds een zeer indrukwekkende prestatie om je eigen fiets te bouwen.
-
R1Phrankey
- Forum-lid
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Prachtig stukje vakmanschap, complimenten!
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
- Klaasvaak046
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 apr 2014 12:21
mooi om te zien hoor, ga zo door!
Zo hé, ik moest bij het zien van de bouw van het frame al geregeld mijzelf opnieuw op mijn stoel hijsen, maar zo even je eigen vork bouwen, "you make it look so simple", maar het is duidelijk dat de ervaring met dit soort klussen ervan af spat! Chapeau!
Wow, al meer dan 11000 views en zoveel enthousiaste reacties! Dat had ik vooraf niet verwacht …
DEEL 13:
Tijd om de vorkpoten aan de vorkbuis te bevestigen. Eerst nog een ring op de vorkbuis gezet waarop later het onderste balhoofdlager komt te zitten:

(pas op: heet!)
Daarna kunnen alle onderdelen worden vastgezet in de mal. Nog eens gedubbelcheckt of alles recht staat en op de juiste maten (395mm axle to crown, 44mm sprong) en dan kan het geheel worden gesoldeerd. Ook nu weer getackt in de mal en daarna fillet brazing met de vork los in de werkstandaard om de flow van de vloeibare messing te kunnen sturen en makkelijk overal bij te kunnen.
Klaar om getackt te worden:

Vers gesoldeerd:

Daarna is het weer tijd voor mijn favoriete onderdeel: de afwerking. De fillets hadden al een vrij goede vorm, dus de groffe afwerking met de vijl ging vrij vlot. Ik heb me vooral gericht op het verkrijgen van een mooie vloeiende en symetrische fillet. De kleine oneffenheden heb ik daarna bijgewerkt met een beetje epoxy en dan alles gladgeschuurd.
Dropouts en rembeugel:

Bijna vergeten: een kabelgeleider voor de remkabel:

Ook nog draad getapt in de oogjes op de dropouts (voor latere bevestiging van spatbord):

Controle en correctie van de uitlijning in de vorkmal (iets bijgebogen):

Tenslotte nog een droge testfit gedaan van de ‘kritische’ onderdelen (headset, trapaslagers, cranks met voorbladen, zadelpen) om te controleren of dit alles goed past en nergens aanloopt. Dit zou de laatste gelegenheid zijn om er nog iets aan te doen, maar gelukkig past alles zoals het hoort. Dan ook meteen maar een paar wielen en stuur geplaatst voor een eerste indruk van het totaalplaatje:

Dan kunnen frame en vork worden gespoten. Frame #1 heb ik nog zelf gedaan met autolak uit de spuitbus. Hoewel dit er vers gespoten heel behoorlijk uitzag is er na een jaar rijden door weer en wind weinig meer van over. Daarom heb ik besloten om dit frame door een specialist te laten spuiten.

DEEL 13:
Tijd om de vorkpoten aan de vorkbuis te bevestigen. Eerst nog een ring op de vorkbuis gezet waarop later het onderste balhoofdlager komt te zitten:

(pas op: heet!)
Daarna kunnen alle onderdelen worden vastgezet in de mal. Nog eens gedubbelcheckt of alles recht staat en op de juiste maten (395mm axle to crown, 44mm sprong) en dan kan het geheel worden gesoldeerd. Ook nu weer getackt in de mal en daarna fillet brazing met de vork los in de werkstandaard om de flow van de vloeibare messing te kunnen sturen en makkelijk overal bij te kunnen.
Klaar om getackt te worden:

Vers gesoldeerd:

Daarna is het weer tijd voor mijn favoriete onderdeel: de afwerking. De fillets hadden al een vrij goede vorm, dus de groffe afwerking met de vijl ging vrij vlot. Ik heb me vooral gericht op het verkrijgen van een mooie vloeiende en symetrische fillet. De kleine oneffenheden heb ik daarna bijgewerkt met een beetje epoxy en dan alles gladgeschuurd.
Dropouts en rembeugel:

Bijna vergeten: een kabelgeleider voor de remkabel:

Ook nog draad getapt in de oogjes op de dropouts (voor latere bevestiging van spatbord):

Controle en correctie van de uitlijning in de vorkmal (iets bijgebogen):

Tenslotte nog een droge testfit gedaan van de ‘kritische’ onderdelen (headset, trapaslagers, cranks met voorbladen, zadelpen) om te controleren of dit alles goed past en nergens aanloopt. Dit zou de laatste gelegenheid zijn om er nog iets aan te doen, maar gelukkig past alles zoals het hoort. Dan ook meteen maar een paar wielen en stuur geplaatst voor een eerste indruk van het totaalplaatje:

Dan kunnen frame en vork worden gespoten. Frame #1 heb ik nog zelf gedaan met autolak uit de spuitbus. Hoewel dit er vers gespoten heel behoorlijk uitzag is er na een jaar rijden door weer en wind weinig meer van over. Daarom heb ik besloten om dit frame door een specialist te laten spuiten.

Ongelofelijk fraai.
Zal ik dan maar degene zijn die 't feestje verpest door de typische Fietsforum vraag te stellen... ?
... Komtie! ..."Wat weegt 't ??"

Zal ik dan maar degene zijn die 't feestje verpest door de typische Fietsforum vraag te stellen... ?
- rielplayer
- Forum-lid
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48
Wat een gaaf project!

