Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Sigma Rox 10 GPS

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 okt 2014 14:57

spurlie schreef:Na een sleutelbeen breuk, 6 weekjes niet op de fiets gezeten en de ROX dus nog niet tijdens heel veel ritten heel intensief kunnen uittesten. Maar we zijn sinds afgelopen weekend weer volop begonnen, dus we kunnen weer! :D

Wat me nu opvalt is dat de ROX altijd de verkeerde hoogtemeters aangeeft, namelijk de nodige meters lager dan de werkelijkheid. Bij de instellingen heb ik bij home 1, 2 en 3 de werkelijke hoogte aangegeven bij mij thuis (+91 M). Toch geeft de ROX altijd een andere waarde bij mij aan, namelijk +/- 40 onder peil ipv 91 boven peil. Iemand enig idee wat ik fout doe en hoe ik de ROX toch goed gekalibreerd krijg?

Ook merk ik bij mijn laatste 3 activiteiten dat het best lang duurt voordat ik de activiteit binnen Strava zie, nadat ik de activiteit geupload heb vanuit het DataCenter. Andere hier ook last van?
Je moet volgens mij bij vertrek altijd even je hoogte instellen. Dat kan met de hand, met 1 van je home ingestelde waarden, en met een sea level calibration.
Deze handeling kan je onderweg herhalen. Als je bijv over een top gaat met hm aanduiding en je bemerkt dat je sigma niet meer helemaal bij is (komt door het werken met een barometer waarbij een verschil in weertype al een verschil in luchtdruk en dus in hoogtemeting doet geven).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 okt 2014 16:46

spurlie schreef:...Wat me nu opvalt is dat de ROX altijd de verkeerde hoogtemeters aangeeft, namelijk de nodige meters lager dan de werkelijkheid. Bij de instellingen heb ik bij home 1, 2 en 3 de werkelijke hoogte aangegeven bij mij thuis (+91 M). Toch geeft de ROX altijd een andere waarde bij mij aan, namelijk +/- 40 onder peil ipv 91 boven peil. Iemand enig idee wat ik fout doe en hoe ik de ROX toch goed gekalibreerd krijg?
Zolang je steeds vanaf hetzelfde punt vertrekt, dus bijvoorbeeld vanaf huis, behoef je maar éénmaal de hoogte op dat vertrekpunt te kalibreren. Er wordt dan een zogeheten 'hoogtepunt' door de Rox opgeslagen. Als je dan een volgende keer in de buurt (circa 30 m) van dat 'hoogtepunt' komt, volgt de kalibratie automatisch. Kalibreren doe je in de functie Fietscomputer door via het Snelmenu (beide bovenste knopjes L + R gelijktijdig indrukken) één van de drie vooraf ingestelde referentiehoogtes te kiezen. Dat moet je dus niet vergeten even te doen ;).

Het is bij mij wel steeds zo geweest, dat de Rox onderweg bijna nooit de hoogtes aangaf die op allerlei borden (bijvoorbeeld op een col of op wegwijzers bij wandelroutes) vermeld stonden. Vaak scheelde het wel meer dan tien meter, soms slechts één of twee meter. Ik heb dit maar toegeschreven aan het feit dat het een barometrische hoogtemeter is, die dus op luchtdrukveranderingen reageert. Dus als je een lange beklimming doet, of een lange tocht maakt en de algehele luchtdruk verandert (dus niet alleen t.g.v. een hoogteverandering), verandert ook de hoogte-aanwijzing op je Rox. Meestal gaf hij te weinig aan. 't Is niet anders. Ik zou wel eens willen weten of andere merken (Garmin, Bryton, Mio etc.) daar ook in dezelfde mate 'last' van hebben...
spurlie schreef:...Ook merk ik bij mijn laatste 3 activiteiten dat het best lang duurt voordat ik de activiteit binnen Strava zie, nadat ik de activiteit geupload heb vanuit het DataCenter. Andere hier ook last van?
Als je bedoelt dat het totale uploaden wel even duurt, dan kan ik je vertellen dat dit ook mijn ervaring is. Er wordt in het Data Center eerst een FIT-bestand aangemaakt, wat even duurt en pas daarna gaat de boel naar Strava. Dat gaat ook niet altijd 1,2,3 en hangt volgens mij ook af van hoe 'druk' het op hun servers is. Maar als ik in het Data Center de melding krijgt dat het uploaden succesvol verlopen is, zie ik 't doorgaans ook meteen in Strava, dat wel.
60 x Ventoux

spurlie
Forum-lid

spurlie 29 okt 2014 23:20

Le Grimpeur schreef:
spurlie schreef:...Wat me nu opvalt is dat de ROX altijd de verkeerde hoogtemeters aangeeft, namelijk de nodige meters lager dan de werkelijkheid. Bij de instellingen heb ik bij home 1, 2 en 3 de werkelijke hoogte aangegeven bij mij thuis (+91 M). Toch geeft de ROX altijd een andere waarde bij mij aan, namelijk +/- 40 onder peil ipv 91 boven peil. Iemand enig idee wat ik fout doe en hoe ik de ROX toch goed gekalibreerd krijg?
Zolang je steeds vanaf hetzelfde punt vertrekt, dus bijvoorbeeld vanaf huis, behoef je maar éénmaal de hoogte op dat vertrekpunt te kalibreren. Er wordt dan een zogeheten 'hoogtepunt' door de Rox opgeslagen. Als je dan een volgende keer in de buurt (circa 30 m) van dat 'hoogtepunt' komt, volgt de kalibratie automatisch. Kalibreren doe je in de functie Fietscomputer door via het Snelmenu (beide bovenste knopjes L + R gelijktijdig indrukken) één van de drie vooraf ingestelde referentiehoogtes te kiezen. Dat moet je dus niet vergeten even te doen ;).
Thx dit is 'm!

jer81
Forum-lid

jer81 31 okt 2014 17:08

Vandaag heb ik hem dan binnengekregen. Vanmiddag even op de fiets gemonteerd, dat ging ontzettend simpel. Zojuist alles van Strava in Data Centre gezet en voor morgen een leuke maar bekende route naar het apparaat gezet. Eens kijken of ik dat fijn vind werken. Dan kan ik binnenkort ook voor mij onbekende rondjes rijden en dat lijkt mij erg leuk. Het apparaat voelt solide aan en ik denk dat het zeker wel een flinke tik kan hebben. Dat gaan we niet uitproberen.

De software op de pc werkt simpel en redelijk snel. De fietscomputer zal ik nog wel even aan moeten wennen denk ik. Veel functies en veel menutjes. Tot nu toe ben ik er iig erg blij mee. Vooral omdat ik straks mij cadans en hartslag kan zien en geen telefoon voor Strava meer nodig heb.

jer81
Forum-lid

jer81 01 nov 2014 16:11

Zojuist mijn eerste ritje gehad met de Rox. Mooi ding, best goed afleesbaar, veel informatie. De route geeft hij duidelijk aan dus kan binnenkort ook onbekende routes gaan rijden. Ik upload nu echter na Strava en de datum staat op gisteren... Ook in het datacentrum. Iemand hier een oplossing voor, kan niets vinden in de handleiding.

Wat ik ook niet voor elkaar kreeg was de weergave zoals die op de doos staat. Dat wil zeggen de route helemaal onderin, snelheid groot in het midden en bovenin de hartslag, cadans, hoogte en hellingshoek.... Iemand een tip?

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 02 nov 2014 08:00

jer81 schreef:...Wat ik ook niet voor elkaar kreeg was de weergave zoals die op de doos staat. Dat wil zeggen de route helemaal onderin, snelheid groot in het midden en bovenin de hartslag, cadans, hoogte en hellingshoek.... Iemand een tip?
De route-aanwijzing onderin stel je in m.b.v. Favorieten. Ga in het Data Center naar de Apparaatinstellingen van je Rox. Bij bijv. Favoriet A kun je dan in één van de 10 opties van Fietscomputer de instelling Miniroute aanklikken. Je moet dan in het pop-up menu even flink scrollen, want die optie staat bijna helemaal onderaan, direct boven de opties voor Lap. Ik vond het overigens geen handige functie, want eigenlijk te klein voor een goed overzicht van je route. Maar dat moet je zelf maar uitproberen, misschien bevalt het jou wel ;).

Voor je probleempje met de datum schiet mij zo niet direct de oplossing te binnen (ik moet eerst nog even goed wakker worden ;)).
60 x Ventoux

Magic666
Forum-lid

Magic666 02 nov 2014 10:02

ah de datum/tijd registratie..... lees mijn posts er maar op na.
Na veel contact gehad te hebben met Sigma stond ik op het punt om de Rox naar hun toe te sturen, als laatste "wanhoops" poging deed ik nog een factory reset (instellingen eerst ff backuppen en na de reset weer terugzetten) en sindsdien kloppen de data en tijden.

Misschien voor jou ook de oplossing?

jer81
Forum-lid

jer81 02 nov 2014 11:37

Dank voor de tips allebei, ga er vandaag eens naar kijken.

Het aanpassen van de datum kan in het Data Center kwam ik gister acher, maar het is natuurlijk makkelijker als je de datum gewoon gelijk goed geregistreerd hebt.

Magic666
Forum-lid

Magic666 02 nov 2014 14:12

Klopt, de datum/tijd is makkelijk aan te passen in het DC maar hoort idd niet nodig te zijn.

Het leek er bij mij verdacht veel op dat die de eindtijd van de ene rit gebruikte als starttijd van de volgende.
Maar met een reset is dat dus over, van de 10 ritten heeft ie daarna nog maar 1 keer een foute registratie gehad.

jer81
Forum-lid

jer81 07 nov 2014 22:06

Vanavond dan eindelijk weer eens op de fiets kunnen zitten. Onbekend rondje erin gezet en gaan. Spijtig genoeg was het donker en was mijn voorlamp niet dusdanig goed dat het fijn ging. De (bijna) volle maan hielp wel iets mee.

De route alleen op het onderste schermpje vond ik niet zo fijn dus heb gereden met de route op het middelste en onderste deel. Dat werkte prima. Wel wat minder informatie maar in het donker de goede route rijden is ook wel fijn. :)

De datum kwam nu ook gelijk goed in het data centrum en Strava. Ook dat is dus opgelost. En verder had ik de verlichting op permanent staan. Ook dat werkte erg fijn in het donker.

Al met al zeer tevreden. De drempel is even iets hoog maar als je er aan gewend bent en alles weet te vinden is het top.

Magic666
Forum-lid

Magic666 07 nov 2014 22:13

fabrieksreset gedaan?

jer81
Forum-lid

jer81 07 nov 2014 22:24

Magic666 schreef:fabrieksreset gedaan?
Nee niet eens. Dat wou ik vandaag doen als het nog niet goed ging.

Plaats reactie