Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gewicht Dogma

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2010 10:49

En bijv de stuurpen is echt geen 107 gram, maar een stuk eerder 127 gram. Gewichten van Selle Italia zadels zijn ook altijd te laag.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 15 feb 2010 10:58

Ja, je kunt kunt wel denken dat dat gewcht aardig klopt, maar feit is dat een maatje 57 1848gr weegt voor frame, vork, balhoofd. Daar zit de zadelpen nog niet eens bij. Zet die 1600gr voor dat alles dus maar uit je hoofd, dat is wishful thinking.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 15 feb 2010 11:06

One way to find out, aan de haak met dat ding!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43537
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2010 11:16

Patrickh schreef:Het gewicht van de wielen is ex velglint en snelspanners .
Ik geloof dat de snelspanners van campa alleen al 129 gram zijn .

En ik denk dat het gewicht van de pedalen ook niet echt klopt .
Ik denk eerder 115 gram per stuk .

Gewicht van de stuurpen klopt ook niet .
Ik het 'm in 11 cm en dan weegt hij 130 gram .

Chorus bidonhouders wegen 30 gram per stuk .

Bij het zadel komt er nog eens +- 30 gram bovenop .


Klopt allemaal!
Je hebt hier zo al 300gr er bovenop te pakken. En frame+vork+balhoofd red je helaas ook niet met 1600gr. Mt 54 vs. mt 57 scheelt geen 248gr. Ik gok dat jouw set op ca. 1730gr uit zal komen. Komt nog een zadelpen bovenop; ook al snel 225gr.
Alles bij elkaar al zo'n 650gr.
Ik denk dat 7.3kg een meer reeele inschatting zal zijn.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 15 feb 2010 12:05

gerrit-1963 schreef:even los van het feit dat je met Shamal wielen en Tigerlight / Lionair (stuurpen / stuur) onder de 7kg uitkomt (6.959gr) als ik het goed heb, is het volgens mij goed om ons te realiseren dat er ondertussen 2 Pro ploegen zijn die met de Dogma rijden en daar volgens mij geen probleem mee hebben. Nu weet ik wel dat dat oa te maken heeft met de UCI norm voor gewicht van de fiets, maar voor mij is het streven naar het absolute laagste gewicht niet het belangrijkste. De "handling" van de fiets en rijgedrag voor wat ik er mee wil doen is het belangrijkste.

Daarnaast speelt inderdaad emotie een rol, als je een fiets mooi vindt, dan maakt het niet uit dat er een ander frame is dat bijv. 200gr lichter is. Ik vind een Pinarello in ieder geval een fantastisch mooie fiets.



Behalve Wiggins (Sky) dan...die heeft wel degelijk gevraagd naar een lichter Dogma frame.

leuke discussie..
99,5% hier op het forum rijdt geen wedstrijden met zijn Dogma en hoeft ook niet voor Contador boven te zijn. Dus wat maakt die 0,5kg dan uit?
Als je gaat zoeken dan bouw je ook met een Dogma frame een fiets onder de 6,8kg.
Anima Sana In Corpore Sano.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43537
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2010 12:24

danoontje schreef:
leuke discussie..
99,5% hier op het forum rijdt geen wedstrijden met zijn Dogma en hoeft ook niet voor Contador boven te zijn. Dus wat maakt die 0,5kg dan uit?
Als je gaat zoeken dan bouw je ook met een Dogma frame een fiets onder de 6,8kg.


Voor mij maakt het gewicht niet uit hoor. Wel kan ik mij een beetje boos maken over de foutieve gewichtopgaves die fabrikanten doen. Consumentenbedrog is het.
Ik vind sommige versies van de Dogma prachtig (zoals deze......) maar het blijft een beetje haat-liefde verhouding. Als ik zoveel geld uitgeef aan een frame wil ik wel een beetje het gevoel hebben dat ik ook voor een hoogwaardig frame betaal en niet alleen voor het extravagante uiterlijk.

@mackers: lijkt erop dat ze nu hun leven beteren bij Campa: mijn nieuwe Shamals wegen wel exact de fabrieksopgave.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 15 feb 2010 12:30

Volgens mij is niet enkel het gewicht bepalend om als hoogwaardig frame aangemerkt te raken.
Anders kun je dit http://autobus.cyclingnews.com/tech.php ... _ventoux15 ook een hoogwaardige fiets noemen..
Anima Sana In Corpore Sano.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43537
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2010 12:39

Dat weet ik ook wel en als groot Pina-liefhebber stap ik daar ook wel voor een groot deel overheen, maar hier slaan ze voor mij PERSOONLIJK de plank een beetje mis. De Dogma is zwaarder dan de Prince en de Prince verdwijnt volgend seizoen uit de boeken. Beetje apart, ook omdat er veel mensen zijn die niet het extravagante uiterlijk van de Dogma willen.
En de FP7 dan? Ja, dat is het relatief anonieme alternatief.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 15 feb 2010 12:41

tja, ik ben/was persoonlijk ook een Pina liefhebber. Maar ik vind het jammer dat je veel betaald voor zo'n fiets en (tegenwoordig) van een afstand niet kunt zien welk model het is. FP3/Prince ?
Anima Sana In Corpore Sano.

Plaats reactie