Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

anderson99
Forum-lid

anderson99 04 jan 2018 20:01

Niet zo heel raar het is een beetje gek dat een 3e wereld land als Colombia meer aan doping controles doet dan Nederland omdat Nederlandse overheid dit geld verspilling vind. De kans dat je in Nederland wordt gecontroleerd is klein. Af en toe wordt een urine test gedaan maar wordt even later weer in plee wegspoelt om dat de doping autoriteit geen geld heeft om de urine te kunnen controleren.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jan 2018 20:43

Dat maakt het nog niet wenselijk dat de dopingautoriteit afhankelijk wordt gemaakt van één of meerdere commerciële sportploegen.
Uiteindelijk schiet niemand hier iets mee op. Het verleden heeft geleerd dat je van het sponsoren van van de dopingautoriteit niet minder verdacht wordt en dopingautoriteit verliest zijn onafhankelijkheid. Sunweb had ook gewoon zelf dopingcontroles kunnen gaan uitvoeren of dit door een arts kunnen laten doen. Dit is alleen voor de bühne, een toneelstukje genaamd: Tom is cleaner dan Froome.
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2018 20:53

Yep, ik vind het niet slim.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 04 jan 2018 21:37

Ik zie het als een actie vooral gericht op het Duitse publiek en bv de Duitse tv. Er was een teampresentatie, ze mikken op veel aandacht (en sponsorgeld) uit Duitsland. Dan zie ik dit als een poging om de overtuiging over te brengen dat ze anders zijn dan bv Sky?
Slim? Mwah, de geschiedenis van Armstrong op dit vlak helpt hen natuurlijk niet, aan de andere kant dwingen ze andere ploegen tot vergelijkbare acties of verdediging. De tijd zal het wel leren.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 04 jan 2018 21:58

Ernie C. schreef: 04 jan 2018 20:43 Dat maakt het nog niet wenselijk dat de dopingautoriteit afhankelijk wordt gemaakt van één of meerdere commerciële sportploegen.
Uiteindelijk schiet niemand hier iets mee op. Het verleden heeft geleerd dat je van het sponsoren van van de dopingautoriteit niet minder verdacht wordt en dopingautoriteit verliest zijn onafhankelijkheid. Sunweb had ook gewoon zelf dopingcontroles kunnen gaan uitvoeren of dit door een arts kunnen laten doen. Dit is alleen voor de bühne, een toneelstukje genaamd: Tom is cleaner dan Froome.
Extra eigen controles deden ze al, volgens oudere interviews met Spekenbrink. In de jaren negentig deden ploegen het ook zelf, maar in de praktijk werd toen alleen gecontroleerd of ze niet nat zouden gaan bij een officiële controle. Dat zou anders moeten zijn als je alles deelt met WADA.

Karl66
Forum-lid

Karl66 04 jan 2018 22:57

Het is natuurlijk verschrikkelijk ongezond dat Herman Ram met een keycord van Sunweb om zijn nek bij de ploegenpresentatie is. Als ploeg hoor je gewoon geen direct lijntje met een dopingautoriteit te hebben. Maar dat je als ploeg financier van de Nederlandse dopingautoriteit wordt is natuurlijk helemaal fout. De Nederlandse dopingautoriteit is een behoorlijk armlastige club en het is onzin om te beweren dat je door te financieren geen invloed koopt.

Het is een win win situatie voor de ploeg. Pakt er een keer een kleine knecht dan kan je die aan de hoogste boom knopen en jezelf feliciteren dat je zo geweldig bent en als je kopman betrapt wordt, dan kan je de drempel voor een dopingmelding net wat hoger leggen. Heel veel fouter dan dit bestaat het niet.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Ernsto Rudolfo
Forum-lid

Ernsto Rudolfo 04 jan 2018 23:31

Vreemde aktie van Sunweb! Waarschijnlijk bedoeld voor de Duitse markt. Immers de Duitse media zijn uiterst gevoelig als het om doping gaat. De meeste grondige publicaties over dopingschandalen komen daar vandaan. Dan nu een voor het gevoel Nederlandse ploeg met een Duitse licentie die in zee gaat met de Nederlandse dopingautoriteit! Op zijn minst wekt dit de indruk dat er meer achter moet zitten(het wachten is op juridische kwesties!).
Bovendien, het is op dit forum al gezegd, de meeste wielerploegen(en andere sportteams) laten zelf al controleren buiten de officiele controles, uiteraard om niet gepakt te worden. Ik vind het een onwaarachtig verhaal en de Nederlandse Dopingautoriteit heeft zichzelf absoluut gediskwalificeerd, Kunnen we niet meer serieus nemen.

el_loco
Forum-lid

el_loco 05 jan 2018 09:00

Ik zie het anders: Sunweb wil graag een schone ploeg en huurt daarom de NL dopingautoriteit in om dat - onafhankelijk - te controleren. Als ploeg neem je gewoon een dienst af van een externe partij.
Bedrijven laten toch ook vaak onderzoeken uitvoeren door derden als ze zelf de expertise niet in huis hebben? Ik vind dit niet anders.

SiO2
Forum-lid

SiO2 05 jan 2018 09:19

el_loco schreef: 05 jan 2018 09:00 Ik zie het anders: Sunweb wil graag een schone ploeg en huurt daarom de NL dopingautoriteit in om dat - onafhankelijk - te controleren. Als ploeg neem je gewoon een dienst af van een externe partij.
Bedrijven laten toch ook vaak onderzoeken uitvoeren door derden als ze zelf de expertise niet in huis hebben? Ik vind dit niet anders.
Om de vergelijking met het bedrijfsleven maar even te maken dan: Sinds 2013 verbiedt de wet de combinatie van advies en controle door accountantskantoren. En met een goede reden. Als je als accountantskantoor een bedrijf als klant hebt voor advies, is het de vraag of je nog in staat bent een onafhankelijke controle uit te voeren.

Hier speelt iets vergelijkbaars. Sunweb huurt de dopingautoriteit in om extra testen te laten uitvoeren, terwijl dezelfde dopingautoriteit ook een onafhankelijk oordeel moet vellen. Wat mij betreft kan deze constructie echt niet door de beugel.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2018 09:26

Je zou er dus ook geen problemen mee hebben als een paar grote multinationals de politie en het leger inhuren voor de beveiliging en de belastingdienst om de boekhouding te doen?

Imho moet de dopingautoriteit een onafhankelijke instantie zijn met een duidelijk omlijnd takenpakket, scnhabbels om het "open en eerlijke" karakter van één ploeg te bevestigen horen daar niet bij.

Als je echt een schone ploeg hebt dan moeten jouw eigen controles kunnen volstaan en doorsta je alle tests van de dopingautoriteiten met glans.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid

Karl66 05 jan 2018 12:35

Wie betaald, bepaald. Dat geldt voor dopingcontroles net zo goed als voor de rest van de wereld...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

DDX
Forum-lid HC

DDX 05 jan 2018 13:30

Reden dat er voor politie inzet geen kosten op te geven zijn, zo voorkom je ook dat het 'gekocht' kan worden.

Plaats reactie