Vandaag gezien .... Iemand zonder helm
Slaat ook nergens op......ane schreef:Dit terwijl er voor de jaren '90 niet continu dode fietsers van de weg gehaald moesten worden.NicoNB schreef:Ah, uit welk deskundologisch onderzoek haal je deze info?
Aantal dodelijke ongevallen met fietsers is weldegelijk afgenomen tov de jaren 90 en dit nog wel met de toenemende vergrijzing, toename van aantallen fietsers en overige weggebruikers en de komst van smartphones
http://www.letselschadespecialist.nl/ni ... t_fietsersZo waren er in 1996 nog 239 dodelijke fietsongevallen, in 2005 waren het er 181 maar in 2015 waren het er 185. Uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat met name bij oudere fietsers er veel dodelijk verongelukten zijn. Van de 185 dodelijke ongevallen waren er namelijk 99 ouder dan 70 jaar. Van de 185 fietsers die zijn overleden waren er 115 mannen en 70 vrouwen.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
Het is geen vergelijking met de cijfers van nu. Het is een vertaling van de overvloed aan bijna dood ervaringen met een helm op naar een tijd waar niemand een helm droeg.
Deze ervaringen worden als bewijs aangedragen dat een helm bijna altijd het verschil maakt tussen leven en dood. Dat is natuurlijk in een aantal gevallen ook zo, maar niet zo vaak als wordt gesuggereerd.
Het is misschien dat vertrouwen in de helm wat mensen er toe verleid meer risico's te nemen. Met een helm op in een peloton door het Groene Hart jagen breng heel wat meer risico's mee als mijn eenzaam helmloos fietstochtje door het noorden van Friesland.
Staar je niet blind op alleen de helm en verdiep je wat meer in de risico's die iemand neemt.
Deze ervaringen worden als bewijs aangedragen dat een helm bijna altijd het verschil maakt tussen leven en dood. Dat is natuurlijk in een aantal gevallen ook zo, maar niet zo vaak als wordt gesuggereerd.
Het is misschien dat vertrouwen in de helm wat mensen er toe verleid meer risico's te nemen. Met een helm op in een peloton door het Groene Hart jagen breng heel wat meer risico's mee als mijn eenzaam helmloos fietstochtje door het noorden van Friesland.
Staar je niet blind op alleen de helm en verdiep je wat meer in de risico's die iemand neemt.
Laatst gewijzigd door ane op 12 apr 2017 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Blijkbaar ben je ook niet op de hoogte van de statistieken rondom bde's.ane schreef:Het is geen vergelijking met de cijfers van nu. Het is een vertaling van de overvloed aan bijna dood ervaringen met een helm op naar een tijd waar niemand een helm droeg.
Ik zal ook een duit in het zakje doen.
Ik heb een maat in ons fietsgroepje die zonder helm fietst. Ik heb hem wel eens gevraagd waarom niet. Ik weet het antwoord niet eens meer. Ik heb zoiets van leven en laten leven. Hij mag nog steeds meerijden. Als er een helmloze voorbij schiet of ik haal hem in ga ik hem niet veroordelen. Mocht hij vallen en er als een roadpizza bijliggen raap ik hem echt wel op en zal ik 112 bellen.
Ik zet hem zelf wel op want ik heb de foto's gezien.
Ik heb een maat in ons fietsgroepje die zonder helm fietst. Ik heb hem wel eens gevraagd waarom niet. Ik weet het antwoord niet eens meer. Ik heb zoiets van leven en laten leven. Hij mag nog steeds meerijden. Als er een helmloze voorbij schiet of ik haal hem in ga ik hem niet veroordelen. Mocht hij vallen en er als een roadpizza bijliggen raap ik hem echt wel op en zal ik 112 bellen.
Ik zet hem zelf wel op want ik heb de foto's gezien.
En tot waar en of je je benen moet scheren en zo ja waarom.Theo V schreef:Enne, er zijn weer 11 pagina's vol geluld over de helm, moet er niet een topic geopend worden over het nut van een bel?
Veni. Vidi. Fietsie.
- LongTallErne
- Forum-lid
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27
Wat ik een beetje mis in deze discussie is "het gebruik" van de fiets.
Er wordt gesuggereerd dat ik, zodra ik op een racefiets zit, ik een helm moet dragen. (Ook op de tacx ??? Die kan ook omvallen )
Zoals eerder gesteld rijd ik, als ik alleen rijd niet veel anders op mijn racefiets dan op mijn dagelijkse fiets (hybride).
Als ik dus alleen een vlakke rit maak zie ik de helm niet als extra toevoeging. Niet dat ik last van de helm heb maar zonder helm is gewoon prettiger. (Geldt bv ook voor condooms)
Rijdt ik richting de limburgs heuvels, ligt de snelheid in afdalingen hoger, vaak ook nog minder overzichtelijk, doe ik dus wel mijn helm op.
Ga ik met een groep(je) of een toertocht mee draag ik wel altijd mijn helm. Je hebt dan met veel meer risicofactoren te maken: acties van anderen waarop je moet reageren. Kort op elkaar rijden, snelheid vaak toch iets hoger. Meer afleiding door gesprekken etc.
Racefiets = helm op Die stelling gaat voor mij dus niet op. Het gebruik van de fiets en daarbij behorende factoren bepalen of ik wel of geen helm draag.
En argumenten als "je kunt ook aangereden worden" of "ook dit ... of dat.... kan gebeuren..." doen me niks.
Natuurlijk klopt dat allemaal maar heeft niks met racefiets of helm te maken. Als ik van mijn voordeur naar mijn auto loop (ca 10m) kan dat ook gebeuren. Dan heb ik ook geen helm op.
Er wordt gesuggereerd dat ik, zodra ik op een racefiets zit, ik een helm moet dragen. (Ook op de tacx ??? Die kan ook omvallen )
Zoals eerder gesteld rijd ik, als ik alleen rijd niet veel anders op mijn racefiets dan op mijn dagelijkse fiets (hybride).
Als ik dus alleen een vlakke rit maak zie ik de helm niet als extra toevoeging. Niet dat ik last van de helm heb maar zonder helm is gewoon prettiger. (Geldt bv ook voor condooms)
Rijdt ik richting de limburgs heuvels, ligt de snelheid in afdalingen hoger, vaak ook nog minder overzichtelijk, doe ik dus wel mijn helm op.
Ga ik met een groep(je) of een toertocht mee draag ik wel altijd mijn helm. Je hebt dan met veel meer risicofactoren te maken: acties van anderen waarop je moet reageren. Kort op elkaar rijden, snelheid vaak toch iets hoger. Meer afleiding door gesprekken etc.
Racefiets = helm op Die stelling gaat voor mij dus niet op. Het gebruik van de fiets en daarbij behorende factoren bepalen of ik wel of geen helm draag.
En argumenten als "je kunt ook aangereden worden" of "ook dit ... of dat.... kan gebeuren..." doen me niks.
Natuurlijk klopt dat allemaal maar heeft niks met racefiets of helm te maken. Als ik van mijn voordeur naar mijn auto loop (ca 10m) kan dat ook gebeuren. Dan heb ik ook geen helm op.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel 
MERIDA RIDE 400
MERIDA RIDE 400
De mensen die tegen een helm zijn raad ik aan om De Val te lezen, en dan vooral de stukken over Kurt Hovelijnck.
Gewoon het feit dat zoiets onnozel als een helm heel veel kan helpen. Het zou een no-brainer moeten zijn.
Vorige week ook een oudere dame opgeraapt die gevallen was met haar (elektrische) fiets. Ook maar eens aangeraden om een helm te beginnen dragen, en ze vond het ineens een goed idee. Temeer omdat het bloed uit de hoofdwonde gutste.
Het blijft me een raadsel waarom mensen eerst iets moeten voorhebben vooraleer ze doorhebben dat er veiligere manieren zijn.
Gewoon het feit dat zoiets onnozel als een helm heel veel kan helpen. Het zou een no-brainer moeten zijn.
Vorige week ook een oudere dame opgeraapt die gevallen was met haar (elektrische) fiets. Ook maar eens aangeraden om een helm te beginnen dragen, en ze vond het ineens een goed idee. Temeer omdat het bloed uit de hoofdwonde gutste.
Het blijft me een raadsel waarom mensen eerst iets moeten voorhebben vooraleer ze doorhebben dat er veiligere manieren zijn.
Het boek waarnaar ik verwijs gaat over een val op het vlakke. Dus op een plaats waar de mensen het misnte verwachten. Iedereen kent de beelden van de tour wel dat ze uit de bocht gaan en de berg naar beneden, maar je kan op zoveel manieren vallen.LongTallErne schreef:Wat ik een beetje mis in deze discussie is "het gebruik" van de fiets.
Er wordt gesuggereerd dat ik, zodra ik op een racefiets zit, ik een helm moet dragen. (Ook op de tacx ??? Die kan ook omvallen )
Zoals eerder gesteld rijd ik, als ik alleen rijd niet veel anders op mijn racefiets dan op mijn dagelijkse fiets (hybride).
Als ik dus alleen een vlakke rit maak zie ik de helm niet als extra toevoeging. Niet dat ik last van de helm heb maar zonder helm is gewoon prettiger. (Geldt bv ook voor condooms)
Rijdt ik richting de limburgs heuvels, ligt de snelheid in afdalingen hoger, vaak ook nog minder overzichtelijk, doe ik dus wel mijn helm op.
Ga ik met een groep(je) of een toertocht mee draag ik wel altijd mijn helm. Je hebt dan met veel meer risicofactoren te maken: acties van anderen waarop je moet reageren. Kort op elkaar rijden, snelheid vaak toch iets hoger. Meer afleiding door gesprekken etc.
Racefiets = helm op Die stelling gaat voor mij dus niet op. Het gebruik van de fiets en daarbij behorende factoren bepalen of ik wel of geen helm draag.
En argumenten als "je kunt ook aangereden worden" of "ook dit ... of dat.... kan gebeuren..." doen me niks.
Natuurlijk klopt dat allemaal maar heeft niks met racefiets of helm te maken. Als ik van mijn voordeur naar mijn auto loop (ca 10m) kan dat ook gebeuren. Dan heb ik ook geen helm op.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Persoonlijk vind ik het een uiterst makkelijke keus, op een sportieve fiets gaat de helm gewoon op. Net zoals dat je ook in de auto een gordel om doet. Net zoals dat ik tijdens 't auto rijden geen last van de gordel heb, heb ik op de fiets totaal geen last van de helm.
Daarnaast verbaas ik me over enkele reacties waarin erg lichtzinnig over hersenschuddingen wordt gedaan. Meestal is dat inderdaad zonder gevolgen, maar je zult niet de eerste zijn die er de rest van z'n leven serieus last van heeft.
Daarnaast verbaas ik me over enkele reacties waarin erg lichtzinnig over hersenschuddingen wordt gedaan. Meestal is dat inderdaad zonder gevolgen, maar je zult niet de eerste zijn die er de rest van z'n leven serieus last van heeft.
