Dat vind ik op zich wel vreemd. Hier kan een fabrikant van fietshelmen mooi op inspringen en zodoende zich onderscheiden van de rest. Een beetje zoals Volvo in het verleden al veel energie stak in het veilig laten zijn van auto's en zich in de markt zette als merk waar je voor moet gaan als je een veilige auto wil. Terwijl dat in die tijd nog helemaal niet zo speelde.thestudent schreef:Juist, dat bedoel ik ook. Alle helmen op de markt in Europa hebben de test gehaald. Betekent echter niet dat ze ook allemaal even veilig zijn. Als consument tasten we echter redelijk in het duister. We weten meer van de aerodynamische vergelijking tussen helmen dan van de veiligheidsaspecten van onze helm. Ik vind dat vreemd.
Keuze helm
- thestudent
- Forum-lid HC
Laat het nou net de zweden zijn ( POC ) die inderdaad wel degelijk hun veiligheid naar voren willen brengen. Ik zou alleen graag een onafhankelijk gedegen onderzoek zien. Zonder verkooppraatjes, met gedegen deskundigen. Dus zonder zoiets als. Giro raadt aan de helmen elke vier jaar te vervangen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik ben me even gaan verdiepen in de levensduur van een helm. Er zijn verschillende meningen en berichten hierover. Giro zet in zijn helmen dat ze elke 3 jaar vervangen moeten worden. Kijk je op andere sites dan adviseren ze allemaal tussen de 3 en 5 jaar een helm te vervangen. Ik dacht: Laat ik de vraag ook eens bij een webwinkel stellen. Dus Mantel gemaild. Daar geven ze aan dat fabrikanten adviseren om elke 2 jaar een helm te vervangen.
De redenen waarom ze vervangen dienen te worden zijn: invloed van UV licht op de helm, invloed van cosmetische producten zoals gel en shampoo, invloed van zweet en talg van de huis. De buitenschaal wordt niet aangetast, het gaat juist om de binnenschaal (het piepschuim). Deze wordt hard en daardoor dempt hij de val niet meer, maar breekt meteen. Of dit ook allemaal zo is kan ik niet middels uitgevoerde testen ofzo achterhalen.
Dus heb de vraag ook nog gesteld bij Mantel of ik ook ergens testen kan vinden over welke helm goed is, waaraan ze voldoen en waarin ze zich onderscheiden of dat alleen de Europese norm maar geldt. Daar heb ik nog geen reactie op.
Dus nu Sta ik voor een dilemma of ik toch mijn helm moet vervangen of niet? En zo ja, door welke. De meeste zitten als een paddestoel op mijn hoofd. De zeroRH+ ZW laatst opgehad en die viel op zich wel mooi. Ben ook nog nieuwsgierig naar de MET helmen, maar die heb ik nog niet gevonden om te testen. Iemand ervaring mee?
De redenen waarom ze vervangen dienen te worden zijn: invloed van UV licht op de helm, invloed van cosmetische producten zoals gel en shampoo, invloed van zweet en talg van de huis. De buitenschaal wordt niet aangetast, het gaat juist om de binnenschaal (het piepschuim). Deze wordt hard en daardoor dempt hij de val niet meer, maar breekt meteen. Of dit ook allemaal zo is kan ik niet middels uitgevoerde testen ofzo achterhalen.
Dus heb de vraag ook nog gesteld bij Mantel of ik ook ergens testen kan vinden over welke helm goed is, waaraan ze voldoen en waarin ze zich onderscheiden of dat alleen de Europese norm maar geldt. Daar heb ik nog geen reactie op.
Dus nu Sta ik voor een dilemma of ik toch mijn helm moet vervangen of niet? En zo ja, door welke. De meeste zitten als een paddestoel op mijn hoofd. De zeroRH+ ZW laatst opgehad en die viel op zich wel mooi. Ben ook nog nieuwsgierig naar de MET helmen, maar die heb ik nog niet gevonden om te testen. Iemand ervaring mee?
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- boswielrenner
- Forum-lid
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Danke!
Ik zie dat eigenlijk alle helmen goed getest worden. Dat is in ieder geval fijn om te weten. Ik kan er alleen niet zo snel uithalen hoe een helm valt. En ik zie er niet iets in terug over de levensduur van een helm.
Ik zie dat eigenlijk alle helmen goed getest worden. Dat is in ieder geval fijn om te weten. Ik kan er alleen niet zo snel uithalen hoe een helm valt. En ik zie er niet iets in terug over de levensduur van een helm.
- boswielrenner
- Forum-lid
Dat wordt ook niet echt getest. Ze testen echt op (in willekeurige volgorde) 1) pasvorm 2) gebruiksgemak/comfort, 3) gewicht, 4) voldoen aan normen+ meer in sommige testen, 5) verluchting, 6) aerodynamica is ook een item tegenwoordig.
Uiteindelijk is pasvorm erg belangrijk. Hoe zit de helm op je hoofd. De helm mag niet te hoog zitten want dan raakt je neus eerder de grond dan de helm. Helm moet goed rond je hoofd zitten en voorhoofd/neus, slaap, schedel en achterhoofd goed beschermen.
Comfort is ook belangrijk want als de helm niet goed zit, dan draag je hem niet.
Uiteindelijk is pasvorm erg belangrijk. Hoe zit de helm op je hoofd. De helm mag niet te hoog zitten want dan raakt je neus eerder de grond dan de helm. Helm moet goed rond je hoofd zitten en voorhoofd/neus, slaap, schedel en achterhoofd goed beschermen.
Comfort is ook belangrijk want als de helm niet goed zit, dan draag je hem niet.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Ja. Zo las ik het ook. En ik weet dat een helm per persoon verschilt. Heb de laatste tijd al veel gepast. Daarbij heb ik Bell uitgesloten. En een aantal duurdere Giro helmen gepast, bevielen me ook niet echt. Specialized ook uitgesloten. ZeroRH+ ZW beviel me wel.
Had het eigenlijk uitgesteld tot volgend jaar, maar misschien nu toch maar een nieuwe halen. Dus ben nu wat verder aan het oriënteren. En ben dus benieuwd naar MET. Italiaanse helmen vallen volgens mij slanker.
Had het eigenlijk uitgesteld tot volgend jaar, maar misschien nu toch maar een nieuwe halen. Dus ben nu wat verder aan het oriënteren. En ben dus benieuwd naar MET. Italiaanse helmen vallen volgens mij slanker.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
Kijk dan ook naar Kask, oa. de Mojito en duurdere Vertigo.JPAR schreef:En ben dus benieuwd naar MET. Italiaanse helmen vallen volgens mij slanker.
Ik had begrepen dat die heel groot vielen.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
Geen idee, ik pas nog net een maatje M (model K50).
Had m'n hoofdomtrek 1 of 2 centimeter groter geweest, dan had het een L geworden en daarin hou je dan wel meer ruimte over idd.
Pasvorm en sluiting bevallen mij goed.
Had m'n hoofdomtrek 1 of 2 centimeter groter geweest, dan had het een L geworden en daarin hou je dan wel meer ruimte over idd.
Pasvorm en sluiting bevallen mij goed.
Ik bedoel het meer in de zin van dat het dan een paddestoel lijkt. Ik zal ook op een M uitkomen, maar met ruimte, als ik een S kies kan ik er geen muts ofzo meer onder.
- Wolfhound32
- Forum-lid
Vandaag meteen maar een nieuwe gekocht. Mijn oude had ik al 8 jaar.