Wind Cycleworks
- scubadiver
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 15 aug 2010 14:25
Erg leuk om te zien hoe je alles op maat maakt en in elkaar zet.
Heel erg leerzaam ook hoewel ik zeker niet van plan ben om het ook te gaan proberen.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat dat er zeker mag zijn daar ben ik na het zien van deze foto's wel van overtuigd.
Heel erg leerzaam ook hoewel ik zeker niet van plan ben om het ook te gaan proberen.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat dat er zeker mag zijn daar ben ik na het zien van deze foto's wel van overtuigd.
Sensa Giulia G2 Matt Custom Full Ultegra Di2
http://www.bespoked.cc ??bartv schreef:Maar voordat ie naar de spuiter gaat heb ik eerst nog wat anders te doen …
Ik ga er ook even kijken....
@giantjan: Ik ben inderdaad van plan om nog meer te bouwen: Als eerste nog een bijpassende voorvork en een set wielen (die kan je inderdaad goed zelf bouwen), daarna twee mountainbikes en hopelijk nog een aantal andere fietsen ...
@theov: De teksten bij de fotos waren inderdaad verwisseld > gecorrigeerd.
@baron062: Een bezoekje aan Bespoked zou wel heel tof zijn, maar dat zit er nu even niet in. Misschien volgend jaar. Eigenlijk doelde ik met 'nog wat anders te doen' op de bouw van een voorvork bij dit frame ...
@theov: De teksten bij de fotos waren inderdaad verwisseld > gecorrigeerd.
@baron062: Een bezoekje aan Bespoked zou wel heel tof zijn, maar dat zit er nu even niet in. Misschien volgend jaar. Eigenlijk doelde ik met 'nog wat anders te doen' op de bouw van een voorvork bij dit frame ...
-
fietsvriend
- Forum-lid
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Mooi werk!!!! Blijf het volgen en ben zeeeeeeeeer benieuwd naar het eindresultaat......
Michiel
Ik ben benieuwd hoe het word, vind het knap hoe je dit maakt.bartv schreef:@giantjan: Ik ben inderdaad van plan om nog meer te bouwen: Als eerste nog een bijpassende voorvork en een set wielen (die kan je inderdaad goed zelf bouwen), daarna twee mountainbikes en hopelijk nog een aantal andere fietsen ... ...
DEEL 12
Wat heb je aan een frame zonder voorvork? In het ontwerp van het frame ben ik uitgegaan van de maten van een bestaande (carbon) voorvork (Lynskey Endurance) maar eigenlijk vind ik dat bij een stalen frame ook een stalen vork hoort. Omdat de bouw van het frame redelijk soepel ging heb ik besloten om ook zelf de vork te bouwen. Bij een modern stalen frame hoort ook een moderne vork. Ik heb gekozen voor een strakke, rechte, fillet brazed ‘unicrown´vork.
Voordat ik aan de vork kon beginnen moest er eerst een vorkmal worden gebouwd. Uit uitgebreid onderzoek op het www bleek dat het basisontwerp voor forkjigs vrijwel altijd hetzelfde is, dus daar hoefde het wiel niet meer te worden uitgevonden.
Voor de plaatsing van de dropouts op de mal heb ik als eerste een dummy-vooras gedraaid:


Daarna van aluminium profielen de rest van de mal gemaakt. Na een paar uurtjes knutselen was de vorkmal klaar:

Op deze foto zitten de vorkpoten en de dropouts al op hun plek, klaar om aan elkaar gezet te worden. De cromoly vorkpoten zijn een extra dikwandige uitvoering speciaal voor schijfremmen, geovaliseerd en voorgebogen voor een unicrown aansluiting op de vorkbuis. Met deze poten kan een behoorlijk brede vork worden gebouwd, maar ik heb er een flink stuk afgezaagd voor een smallere racevork met parallelle poten. Dit geeft nog steeds meer dan voldoende ruimte voor de beoogde banden en spatborden.
Vooraf heb ik een sleuf in de uiteindes van de vorkpoten gemaakt waar de dropouts in komen en de aansluiting van de rembeugel op de vorkpoot passend gevijld:



De dropouts heb ik in de mal aan de vorkpoten gesoldeerd (getackt) met de mal in de werkstandaard en daarna buiten de mal afgesoldeerd. Dit is een paar seconden na het solderen, hij gloeit nog …

En de andere poot:

Na een eerste ronde vijlen en schuren:

De oplettende lezer heeft natuurlijk gezien dat er twee oogjes zijn verdwenen (die waren overbodig).
Met de dropouts aan de poten bevestigd kunnen nu de andere uiteindes van de vorkpoten passend gevijld worden voor de aansluiting op de vorkbuis. Niet alleen moeten de uiteinden aansluiten op de ronding van de vorkbuis (28,6mm) maar ook met de juiste hoek (passend bij de sprong van de vork). Dit is weer een kwestie van vijlen, vijlen, vijlen en regelmatig in de mal plaatsen om de fit te checken. Uiteindelijk ging het eigenlijk best vlot, ik begin het in de vingers te krijgen.



Volgende keer verder met de voorvork …
Wat heb je aan een frame zonder voorvork? In het ontwerp van het frame ben ik uitgegaan van de maten van een bestaande (carbon) voorvork (Lynskey Endurance) maar eigenlijk vind ik dat bij een stalen frame ook een stalen vork hoort. Omdat de bouw van het frame redelijk soepel ging heb ik besloten om ook zelf de vork te bouwen. Bij een modern stalen frame hoort ook een moderne vork. Ik heb gekozen voor een strakke, rechte, fillet brazed ‘unicrown´vork.
Voordat ik aan de vork kon beginnen moest er eerst een vorkmal worden gebouwd. Uit uitgebreid onderzoek op het www bleek dat het basisontwerp voor forkjigs vrijwel altijd hetzelfde is, dus daar hoefde het wiel niet meer te worden uitgevonden.
Voor de plaatsing van de dropouts op de mal heb ik als eerste een dummy-vooras gedraaid:


Daarna van aluminium profielen de rest van de mal gemaakt. Na een paar uurtjes knutselen was de vorkmal klaar:

Op deze foto zitten de vorkpoten en de dropouts al op hun plek, klaar om aan elkaar gezet te worden. De cromoly vorkpoten zijn een extra dikwandige uitvoering speciaal voor schijfremmen, geovaliseerd en voorgebogen voor een unicrown aansluiting op de vorkbuis. Met deze poten kan een behoorlijk brede vork worden gebouwd, maar ik heb er een flink stuk afgezaagd voor een smallere racevork met parallelle poten. Dit geeft nog steeds meer dan voldoende ruimte voor de beoogde banden en spatborden.
Vooraf heb ik een sleuf in de uiteindes van de vorkpoten gemaakt waar de dropouts in komen en de aansluiting van de rembeugel op de vorkpoot passend gevijld:



De dropouts heb ik in de mal aan de vorkpoten gesoldeerd (getackt) met de mal in de werkstandaard en daarna buiten de mal afgesoldeerd. Dit is een paar seconden na het solderen, hij gloeit nog …

En de andere poot:

Na een eerste ronde vijlen en schuren:

De oplettende lezer heeft natuurlijk gezien dat er twee oogjes zijn verdwenen (die waren overbodig).
Met de dropouts aan de poten bevestigd kunnen nu de andere uiteindes van de vorkpoten passend gevijld worden voor de aansluiting op de vorkbuis. Niet alleen moeten de uiteinden aansluiten op de ronding van de vorkbuis (28,6mm) maar ook met de juiste hoek (passend bij de sprong van de vork). Dit is weer een kwestie van vijlen, vijlen, vijlen en regelmatig in de mal plaatsen om de fit te checken. Uiteindelijk ging het eigenlijk best vlot, ik begin het in de vingers te krijgen.



Volgende keer verder met de voorvork …