Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

burnds
Forum-lid

burnds 11 apr 2014 13:45

Prachtig resultaat. Vind vooral die draadgeleiders echt heel mooi. Benieuwd wat het eindresultaat wordt!

giantjan
Forum-lid

giantjan 11 apr 2014 14:39

wow, echt knap, heb dit topic even door gebladerd, maar het ziet er echt mooi uit, ga je nog meer zelf maken? zoals wielen of kan dit niet? maar ik vind het prachtig.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 11 apr 2014 16:19

Wederom ligt mijn tong weer op de grond, prachtig.
Alleen heb je de foto's van het bracket en het balhoofd door elkaar gehaald. ;)

scubadiver
Forum-lid

Gebruikersavatar scubadiver 11 apr 2014 17:29

Erg leuk om te zien hoe je alles op maat maakt en in elkaar zet.
Heel erg leerzaam ook hoewel ik zeker niet van plan ben om het ook te gaan proberen.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat dat er zeker mag zijn daar ben ik na het zien van deze foto's wel van overtuigd.
Sensa Giulia G2 Matt Custom Full Ultegra Di2

baron062
Forum-lid

baron062 11 apr 2014 18:58

bartv schreef:Maar voordat ie naar de spuiter gaat heb ik eerst nog wat anders te doen …
http://www.bespoked.cc ??

Ik ga er ook even kijken....

Jac
Forum-lid

Jac 11 apr 2014 18:59

Mooie update weer Bart! , echt een mooi project om te volgen.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 11 apr 2014 20:42

@giantjan: Ik ben inderdaad van plan om nog meer te bouwen: Als eerste nog een bijpassende voorvork en een set wielen (die kan je inderdaad goed zelf bouwen), daarna twee mountainbikes en hopelijk nog een aantal andere fietsen ...

@theov: De teksten bij de fotos waren inderdaad verwisseld > gecorrigeerd.

@baron062: Een bezoekje aan Bespoked zou wel heel tof zijn, maar dat zit er nu even niet in. Misschien volgend jaar. Eigenlijk doelde ik met 'nog wat anders te doen' op de bouw van een voorvork bij dit frame ...

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 11 apr 2014 21:14

Mooi werk!!!! Blijf het volgen en ben zeeeeeeeeer benieuwd naar het eindresultaat......
Michiel

giantjan
Forum-lid

giantjan 11 apr 2014 21:28

bartv schreef:@giantjan: Ik ben inderdaad van plan om nog meer te bouwen: Als eerste nog een bijpassende voorvork en een set wielen (die kan je inderdaad goed zelf bouwen), daarna twee mountainbikes en hopelijk nog een aantal andere fietsen ... ...
Ik ben benieuwd hoe het word, vind het knap hoe je dit maakt. :!:

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 16 apr 2014 14:41

DEEL 12

Wat heb je aan een frame zonder voorvork? In het ontwerp van het frame ben ik uitgegaan van de maten van een bestaande (carbon) voorvork (Lynskey Endurance) maar eigenlijk vind ik dat bij een stalen frame ook een stalen vork hoort. Omdat de bouw van het frame redelijk soepel ging heb ik besloten om ook zelf de vork te bouwen. Bij een modern stalen frame hoort ook een moderne vork. Ik heb gekozen voor een strakke, rechte, fillet brazed ‘unicrown´vork.

Voordat ik aan de vork kon beginnen moest er eerst een vorkmal worden gebouwd. Uit uitgebreid onderzoek op het www bleek dat het basisontwerp voor forkjigs vrijwel altijd hetzelfde is, dus daar hoefde het wiel niet meer te worden uitgevonden.

Voor de plaatsing van de dropouts op de mal heb ik als eerste een dummy-vooras gedraaid:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna van aluminium profielen de rest van de mal gemaakt. Na een paar uurtjes knutselen was de vorkmal klaar:

Afbeelding

Op deze foto zitten de vorkpoten en de dropouts al op hun plek, klaar om aan elkaar gezet te worden. De cromoly vorkpoten zijn een extra dikwandige uitvoering speciaal voor schijfremmen, geovaliseerd en voorgebogen voor een unicrown aansluiting op de vorkbuis. Met deze poten kan een behoorlijk brede vork worden gebouwd, maar ik heb er een flink stuk afgezaagd voor een smallere racevork met parallelle poten. Dit geeft nog steeds meer dan voldoende ruimte voor de beoogde banden en spatborden.

Vooraf heb ik een sleuf in de uiteindes van de vorkpoten gemaakt waar de dropouts in komen en de aansluiting van de rembeugel op de vorkpoot passend gevijld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dropouts heb ik in de mal aan de vorkpoten gesoldeerd (getackt) met de mal in de werkstandaard en daarna buiten de mal afgesoldeerd. Dit is een paar seconden na het solderen, hij gloeit nog …

Afbeelding

En de andere poot:

Afbeelding

Na een eerste ronde vijlen en schuren:

Afbeelding

De oplettende lezer heeft natuurlijk gezien dat er twee oogjes zijn verdwenen (die waren overbodig).

Met de dropouts aan de poten bevestigd kunnen nu de andere uiteindes van de vorkpoten passend gevijld worden voor de aansluiting op de vorkbuis. Niet alleen moeten de uiteinden aansluiten op de ronding van de vorkbuis (28,6mm) maar ook met de juiste hoek (passend bij de sprong van de vork). Dit is weer een kwestie van vijlen, vijlen, vijlen en regelmatig in de mal plaatsen om de fit te checken. Uiteindelijk ging het eigenlijk best vlot, ik begin het in de vingers te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer verder met de voorvork …

Jac
Forum-lid

Jac 16 apr 2014 17:14

Ik blijf me iedere keer weer verbazen , echt geweldig
hou je alles zo mooi voor elkaar krijgt Top!
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

kevinp
Forum-lid

Gebruikersavatar kevinp 16 apr 2014 19:05

Wat een vakmanschap dat je zelf een frame en voorvork bouwt. Ik ga het zeker blijven volgen en ben benieuwd naar het eindresultaat.
Canyon ultimate al / white / sram force / fulcrum racing zero en 5

Plaats reactie