Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 jul 2016 09:48

Die fietsenmaker is een klojo en je kunt maar beter een andere zoeken.
Vorsprung durch Pedantik

mtb-trek
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jul 2010 15:47

mtb-trek 28 jul 2016 10:02

geertjeb schreef:Heeft die FM je ketting ook gesmeerd? Wat een zwarte smeerboel zeg....
Haha :mrgreen: nee, dit is aan mijzelf te wijten :oops:
Cube Agree GTC SL - 2014
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 28 jul 2016 10:32

Misschien gewoon een andere ketting kopen en dan om de paar honderd km wisselen. zo kan je lang met kettingen en cassette doen. of dat effect heeft op de kettingbladen voor dat weet ik niet.

edit: zo doe ik het tenminste.
is het fietsen aan het her-ontdekken

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 jul 2016 10:36

En bij het wisselen hang je je kettingen aan een spijker en kies je telkens de kortste. Soms is dat de ketting die er net afkomt; soms niet.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 jul 2016 11:44

mtb-trek schreef:Afbeelding
Ten eerste mag je deze ketting en de gauche wel eerst eens goed schoonmaken voordat je de slijtage van de ketting gaat meten. Want ook eventuele smeersel erop/ertussen kan een foutmeting geven.! Verder zal je de ketting op meerdere plekken moeten meten, het kan zo maar zijn dat een paar schakels verderop de gauche er wel door heen valt. Vind trouwens dat hij er al aardig in valt.!
Ten tweede een 11-speed ketting is enkele tientallen mm smaller dan een 10-speed ketting en dus ook minder 'sterk'. Het is waarschijnlijker te veronderstellen dat deze daardoor ook sneller zal slijten dan een 10-speed. Slijtage van een ketting is verder afhankelijk van vele factoren o.a. onderhoud en gebruik. Iemand die met souplesse rijdt zal langer met zijn ketting doen dan iemand die op kracht of als een bezetene rijdt.
Ten derde vind ik jouw verhaal over de ketting niet duidelijk enerzijds praat je over een Shimano 6800 ketting en anderzijds over een KMC. Op de foto is het trouwens een KMC.!
mtb-trek schreef:Ik heb dit jaar eind mei mijn complete aandrijftrein (cassette 28-11, voorbladen 50/34 en ketting - Shimano Ultegra 6800) vervangen. Inmiddels heb ik er 1200 km op gereden waaronder +/- 375 km rondom en op de Ventoux.
Nu heb ik mijn fiets ter controle langs gebracht bij de FM en deze meldt mij dat de ketting (KMC X11 EL) al een dusdanige slijtage vertoont dat deze binnenkort aan vervanging toe is.
Op grond van mijn verhaal vind ik de conclusie van de FM niet overdreven.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jul 2016 12:03

Dus jij gaat een cassette na 1200 km vervangen? Dat is toch gewoon kolder. Die ketting kan prima nog even mee en als die dan vervangen wordt dan doet de cassette het ook nog prima, zo weer €50 bespaard.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 jul 2016 13:25

Orlok schreef:[…] gauche […] gauche […]
Als je de "fancy" Engelse term niet kent, hou het dan maar gewoon op "kaliber".
Vind trouwens dat hij er al aardig in valt.!
"Aardig" is niet erin, en dat is dan nog de .75% kant, die aangeeft dat de ketting nog níet versleten is.
Ten tweede een 11-speed ketting is enkele tientallen mm smaller dan een 10-speed […]
Aangezien de binnenbreedte van een derailleurketting alweer enkele tientallen jaren 3/32" oftewel 2,4mm is, lijkt het me sterk dat een 11v-ketting ineens "enkele tientallen"(!) millimeters smaller is dan een 10v-ketting.
Vorsprung durch Pedantik

mtb-trek
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jul 2010 15:47

mtb-trek 28 jul 2016 13:48

Orlok schreef:
mtb-trek schreef:
Ten eerste mag je deze ketting en de gauche wel eerst eens goed schoonmaken voordat je de slijtage van de ketting gaat meten. Want ook eventuele smeersel erop/ertussen kan een foutmeting geven.! Verder zal je de ketting op meerdere plekken moeten meten, het kan zo maar zijn dat een paar schakels verderop de gauche er wel door heen valt. Vind trouwens dat hij er al aardig in valt.!
Ten tweede een 11-speed ketting is enkele tientallen mm smaller dan een 10-speed ketting en dus ook minder 'sterk'. Het is waarschijnlijker te veronderstellen dat deze daardoor ook sneller zal slijten dan een 10-speed. Slijtage van een ketting is verder afhankelijk van vele factoren o.a. onderhoud en gebruik. Iemand die met souplesse rijdt zal langer met zijn ketting doen dan iemand die op kracht of als een bezetene rijdt.
Ten derde vind ik jouw verhaal over de ketting niet duidelijk enerzijds praat je over een Shimano 6800 ketting en anderzijds over een KMC. Op de foto is het trouwens een KMC.!
mtb-trek schreef:Ik heb dit jaar eind mei mijn complete aandrijftrein (cassette 28-11, voorbladen 50/34 en ketting - Shimano Ultegra 6800) vervangen. Inmiddels heb ik er 1200 km op gereden waaronder +/- 375 km rondom en op de Ventoux.
Nu heb ik mijn fiets ter controle langs gebracht bij de FM en deze meldt mij dat de ketting (KMC X11 EL) al een dusdanige slijtage vertoont dat deze binnenkort aan vervanging toe is.
Op grond van mijn verhaal vind ik de conclusie van de FM niet overdreven.! ;)
Zoals je in mijn bericht kan lezen heb ik het inderdaad ook over een KMC X11 EL ketting. Wellicht dat bij je verwarring is ontstaan over het door mij benoemen in de eerste regel van de typenr. Ultegra-groep waarmee ik rijd.
De ketting is tussen de schakels vrij van vuil en alleen een beetje zwart. De ketting heb ik op 10 verschillende plekken gemeten en overal vertoont deze dezelfde slijtage. Daarnaast heb ik de vergelijking gemaakt met een gloednieuwe ketting en het verschil is in mijn opinie klein (zie foto). Dat de ketting een schoonmaakbeurt kan gebruiken ben ik met je eens. Dit is een momentopname en betekent niet dat ik altijd zo met mijn materiaal rijd.
Afbeelding
Cube Agree GTC SL - 2014
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 jul 2016 14:24

Je hoeft je hier niet te verdedigen. Waarom zou je?

mtb-trek
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jul 2010 15:47

mtb-trek 28 jul 2016 14:39

Nee_Nee schreef:Je hoeft je hier niet te verdedigen. Waarom zou je?
Agh ja, je hebt gelijk. Kwam vast door het gebruik van alle uitroeptekens :!: :lol:
Cube Agree GTC SL - 2014
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 jul 2016 16:42

alien schreef:
Orlok schreef:[…] gauche […] gauche […]
Als je de "fancy" Engelse term niet kent, hou het dan maar gewoon op "kaliber".
Je hebt gelijk, ik noem het altijd een 'gauche' maar weet zelf niet waar ik het vandaan heb. :shock:
alien schreef:Aangezien de binnenbreedte van een derailleurketting alweer enkele tientallen jaren 3/32" oftewel 2,4mm is, lijkt het me sterk dat een 11v-ketting ineens "enkele tientallen"(!) millimeters smaller is dan een 10v-ketting.
Inderdaad, ik bedoelde dan ook enkele tienden van een mm smaller. De binnenbreedte is dan wel gelijk maar de breedte van een 11-speed ketting is gewoon smaller dan een 10-speed omdat de kettingplaten van een 11-speed ketting dunner zijn.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 jul 2016 17:38

@mtb-trek

En wat was uiteindelijk het verdict van je FM nadat toch wel moest blijken dat die ketting en cassette echt niet aan vervanging toe waren?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie