Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Sigma Rox 10 GPS

Magic666
Forum-lid

Magic666 14 sep 2014 16:26

In het andere topic over deze computer aangegeven dat de datum/tijd registratie niet altijd klopte.
Op het punt om hem terug te sturen maar toch nog even een laatste optie proberen: de fabrieksinstelling.

Sindsdien een stuk of 8 ritten gemaakt waarvan er maar 1 niet klopte qua datum/tijd. De fabrieksinstelling heeft dus geholpen. Al met al zeer tevreden over de Rox maar als ik dan toch 1 minpunt moet noemen is het het feit dat de snelheidsregistratie via de GPS onnauwkeurig wordt zodra je door bosweggetjes rijdt waar de bomen over de hele weg hangen, dan schommelt de snelheid zomaar tussen de 13 - 34.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 14 sep 2014 17:53

Magic666 schreef:...Al met al zeer tevreden over de Rox maar als ik dan toch 1 minpunt moet noemen is het het feit dat de snelheidsregistratie via de GPS onnauwkeurig wordt zodra je door bosweggetjes rijdt waar de bomen over de hele weg hangen, dan schommelt de snelheid zomaar tussen de 13 - 34.
...Denk je dat dit 'Rox-specifiek' is? Of is dat gewoon inherent aan het feit dat de snelheidsmeting via GPS minder betrouwbaar/constant is? Ik neig naar dat laatste. Waarom worden er anders (door alle merken) aparte snelheidssensoren aangeboden voor hun GPS-systemen?
60 x Ventoux

Magic666
Forum-lid

Magic666 14 sep 2014 19:00

Ik neig ook naar dat laatste. Vooropgesteld: zo erg is het voor mij ook weer niet maar het kan een minpunt zijn voor degene die puur voor de getalletjes gaat ;)

Maar vreemd blijft het wel... je zou toch zeggen dat een paar bladeren het signaal niet dusdanig zou mogen tegenhouden?

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 14 sep 2014 19:27

Magic666 schreef:...Maar vreemd blijft het wel... je zou toch zeggen dat een paar bladeren het signaal niet dusdanig zou mogen tegenhouden?
Dat schijnt toch zo te gaan met satellietsignalen. Als ik op campings zie welke manoeuvres allerlei lieden uit moeten halen om toch maar vooral hun favoriete TV-programma's niet behoeven te missen :shock:, begrijp ik wel dat gebladerte funest is voor satellietsignalen ;).
60 x Ventoux

Magic666
Forum-lid

Magic666 14 sep 2014 19:47

hmmm dat was mij onbekend. Een tunnel kan ik nog inkomen... maar een paar takken....
Het stoort me (nog) niet iig en mocht dat wel gaan gebeuren dan pak ik die extra sensor er wel bij ;)

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 14 sep 2014 21:34

Ik gebruik de Rox 10 sinds een paar maanden icm de Wahoo TICKR hartslagmeter, die is zowel ANT+ alsook Bluetooth LE (voor Strava op me'n iPhone 4s). Prima combinatie wat mij betreft, gebruik wel de standaard Sigma snelheid en cadans sensors, maar heb al een Garmin combi ANT+ sensor besteld voor op de 2e (winter)fiets. Zodra ik die binnen heb en getest meld ik het hier
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 15 sep 2014 20:58

bigfloor schreef:Ik gebruik de Rox 10 sinds een paar maanden icm de Wahoo TICKR hartslagmeter...
Heb je met die band ook 'last' van sterk oplopende bpm's als je met hoge(re) snelheden afdaalt en 'wapperende' kleding o.i.d. de metingen beïnvloedt?
60 x Ventoux

Friso
Forum-lid

Friso 15 sep 2014 21:26

bigfloor schreef:Ik gebruik de Rox 10 sinds een paar maanden icm de Wahoo TICKR hartslagmeter, die is zowel ANT+ alsook Bluetooth LE (voor Strava op me'n iPhone 4s). Prima combinatie wat mij betreft, gebruik wel de standaard Sigma snelheid en cadans sensors, maar heb al een Garmin combi ANT+ sensor besteld voor op de 2e (winter)fiets. Zodra ik die binnen heb en getest meld ik het hier
Even een vraagje uit interesse. Waarom heb je Strava aan staan op je IPhone? Je kunt toch je data vanuit de Rox via ds uploaden naar Strava? Dat zou voor mij een van de redenen zijn om een GPS-toestel aan te schaffen.

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 15 sep 2014 23:45

@legrimpeur
Nul problemen, ook niet op hoge snelheid (net op Corsica 87.8km/h bergaf gereden). De constructie van de hartslagmeterband is anders als ik gewend was van mijn polar. De sensor is het verbindingsstuk tussen beide uiteinden van de band, die hebben een glad oppervlak waar het contact met de huid word gemaakt, al 3000km perfect, ook tijdens oa de Dolomieten Marathon en nu op vakantie.
@Friso
Om 2 redenen, ik ben lui (geen zin om elke keer vanaf de Rox via laptop te uploaden) en heb ik niet altijd mijn laptop bij de hand (zoals op vakantie).
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 03 okt 2014 14:13

Nou de zomervakantie er (net) weer op zit heb ik na 3 weken fietsen op Corsica en Dardinie toch wel de mogelijkheid gemist om op het scherm te zien hoelang de klim nog is (best fijn als de de Col de Ospedale op rijd van 20km klimmen). Iemand enig idee oc hier een truuk voor is ?

jer81
Forum-lid

jer81 03 okt 2014 15:00

Ik heb het apparaat zelf niet maar heb vandaag wat Youtube filmpjes bekeken en volgens mij kwam ik het tegen in onderstaand filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=-QGaF4DARFE

spurlie
Forum-lid

spurlie 29 okt 2014 13:17

Na een sleutelbeen breuk, 6 weekjes niet op de fiets gezeten en de ROX dus nog niet tijdens heel veel ritten heel intensief kunnen uittesten. Maar we zijn sinds afgelopen weekend weer volop begonnen, dus we kunnen weer! :D

Wat me nu opvalt is dat de ROX altijd de verkeerde hoogtemeters aangeeft, namelijk de nodige meters lager dan de werkelijkheid. Bij de instellingen heb ik bij home 1, 2 en 3 de werkelijke hoogte aangegeven bij mij thuis (+91 M). Toch geeft de ROX altijd een andere waarde bij mij aan, namelijk +/- 40 onder peil ipv 91 boven peil. Iemand enig idee wat ik fout doe en hoe ik de ROX toch goed gekalibreerd krijg?

Ook merk ik bij mijn laatste 3 activiteiten dat het best lang duurt voordat ik de activiteit binnen Strava zie, nadat ik de activiteit geupload heb vanuit het DataCenter. Andere hier ook last van?

Plaats reactie