Amstel Gold Race (elite)
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Nou heb ik gisteren een paar uurtjes langs de kust gefiets en het mag van mij 20 graden warmer. Maar het was idd een graad of 8 a 9.
Dat zegt nog niets over Limburg, maar wellicht dat daar de verwarring vandaan komt.
Dat zegt nog niets over Limburg, maar wellicht dat daar de verwarring vandaan komt.
- boswielrenner
- Forum-lid
Ik vind 9 graden echt koud. met wind erbij volet het nog eens kouder. Ik snap niet dat je dan met een korte broek rijdt. Ik zag er gisteren weer veel met korte broek en dat is echt niet goed voor de knieen. Ik rende vroeger (dat klinkt oud) met +3C in korte broek nog over het voetbalveld. Lekker als je dan een bal vol op je koude bovenbeen geschoten kreeg
. Hoe dan ook, ik merk wel dat als het koud is, dat invloed heeft. Gisteren 100+ km gefietst en dan worden de benen toch strammer door de kou na verloop van tijd. Het kost gewoon meer energie om in de kou te rijden.
Ik begrijp dus wel dat Terpstra zegt dat als je lang in de natheid en kou hebt gereden, er een loomheid over het peloton valt die explosiviteit in de koers niet ten goede komt. Aan de andere kant is het wielrenner vandaag de dag veel berekender geworden. Ze wachten langer voordat er gekoerst wordt in de finale. Dit is voor de kijkers op TV veel minder leuk. Ik heb gisteren toch wel genoten van de koers. niet zozeer van de wedstrijd, maar wel van individuele renners. Sammy Sanchez vond ik wel indrukwekkend terug komen en ook de twee jonge koplopers hebben in de finale goed gefietst. Freire had ik graag de overwinning gegund evenals de jonge Fransman.
Ik begrijp dus wel dat Terpstra zegt dat als je lang in de natheid en kou hebt gereden, er een loomheid over het peloton valt die explosiviteit in de koers niet ten goede komt. Aan de andere kant is het wielrenner vandaag de dag veel berekender geworden. Ze wachten langer voordat er gekoerst wordt in de finale. Dit is voor de kijkers op TV veel minder leuk. Ik heb gisteren toch wel genoten van de koers. niet zozeer van de wedstrijd, maar wel van individuele renners. Sammy Sanchez vond ik wel indrukwekkend terug komen en ook de twee jonge koplopers hebben in de finale goed gefietst. Freire had ik graag de overwinning gegund evenals de jonge Fransman.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
+1amclassic-fan schreef: .... Finish 15 km na de Cauberg leggen, dan gaan er heel wat minder ploegen op een sprintje op de Cauberg gokken.
'vlak' finishen lijkt mij ook spannender. Ik denk niet dat dat leidt tot een heel grote groep die sprint. Voorgaande jaren was de groep in de finale (na Keutenberg) altijd een mannetje of 10-15 groot. Met een vlakke finish is de drempel veel lager om uit die finale-groep weg te springen.
Nu is de AGR net als de Waalse Pijl een koers die vooral de laatste 10km spannend is.
Sterk staaltje van Sanchez trouwens om na een lekke band voor de Kruisberg nog voorin te geraken.
-
eelcoz
Ik heb gisteren 3 uur buiten gefietst. Rondje Roodeschool, welteverstaan. Als het in de rest van Nederland (op Zeeland na) windstil is, staat daar nog steeds windkracht 4. Dus ja, ik weet ook wel dat het fris was en hard waaide. Maar goed, het is hier geen Siberie.knutmo schreef:Ben je gisteren buiten geweest? Heb je gefietst?eelcoz schreef:Wat ik trouwens niet helemaal begreep was dat er gisteren zo geklaagd werd over de kou.
Het was echt bar koud! Die wind nekte je.
Overigens heb ik die 9 graden van de site van het KNMI. Maximum temperatuur gisteren in zuid-Limburg. Aangezien de koers grotendeels in de middag is verreden, zal het dus een graad of 9 zijn geweest. Maar goed, kan ook 7 of 8 zijn geweest.
- daniel1975
- Forum-lid HC
En ook natgeregend in het begin? En ook nog wat explosieve klimmetjes gedaan?
En max temp is even in de zon, wat doet de temperatuur tijdens een bui en tijdens bewolking? Nogmaals, je doet er wel heel makkelijk over alsof de kou een onzinargument is. Ik zeg niet dat je het volledige koersverloop daaraan mag wijten, maar het speelt absoluut mee imho.
En max temp is even in de zon, wat doet de temperatuur tijdens een bui en tijdens bewolking? Nogmaals, je doet er wel heel makkelijk over alsof de kou een onzinargument is. Ik zeg niet dat je het volledige koersverloop daaraan mag wijten, maar het speelt absoluut mee imho.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Mee eens..daniel1975 schreef:Waar halen jullie die 9 gr vandaan? Met de start was het 4-5gr en ze zijn natgeregend.....
En ga jij maar eens 5-6 uur fietsen met die omstandigheden. Tijdens de laatste anderhalf uur hebben ze ook nog een paar spetters gehad. Ik vind het wel heel makkelijk om die koude-opmerkingen op deze manier even als onzin weg te zetten.
Ik heb ooit (in 2005 meen ik) de AGR gereden met miezerregen en +8 graden.. hoewel ik een fiets won als 2e snelste klimmer op de Cauberg, vond er toen weinig lol aan te beleven...die fiets maakt overigens alles wel goed
Gisteren was er voor mij ook weinig lol aan met die temperatuur, een regenbui en die koude harde wind, dat zal voor die gasten dus zeker niet anders zijn geweest, maar zweer dan toch bij arm en beenstukken.
Overigens is de AGR een van de weinige klassiekers waarvoor ik thuis blijf
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
-
eelcoz
@Daniel:
Ik dacht dat het toch algemeen bekend was dat officiele temperaturen gemeten worden in de schaduw, dus ook die maximum temperatuur. Dat natregenen kan inderdaad wel een rol spelen, daar heb je gelijk in. Hoewel je je bovenlichaam prima kunt beschermen met een regenjack.
Trouwens, jouw mening is ook gekleurd want jij hebt het altijd koud (en klaagt altijd over wind).
Ik dacht dat het toch algemeen bekend was dat officiele temperaturen gemeten worden in de schaduw, dus ook die maximum temperatuur. Dat natregenen kan inderdaad wel een rol spelen, daar heb je gelijk in. Hoewel je je bovenlichaam prima kunt beschermen met een regenjack.
Trouwens, jouw mening is ook gekleurd want jij hebt het altijd koud (en klaagt altijd over wind).
+1jappiex schreef:Vind AGR wel een mooie koers. Het is een beetje een afvalrace. Kijk eens hoe moeilijk het is gepositioneerd te blijven om goed tot bij de Cauberg te geraken. Amai, da's lastig hoor.
Helemaal mee eens! Heb gisteren een schitterende finale (= laatste 5 km
-1sibon schreef:+1amclassic-fan schreef: .... Finish 15 km na de Cauberg leggen, dan gaan er heel wat minder ploegen op een sprintje op de Cauberg gokken.
'vlak' finishen lijkt mij ook spannender. Ik denk niet dat dat leidt tot een heel grote groep die sprint. Voorgaande jaren was de groep in de finale (na Keutenberg) altijd een mannetje of 10-15 groot.
Spannender?? Een Sagan die met twee vingers in de neus de sprint wint van een groep van 'een mannetje of 10-15 groot', omdat niemand dan vol durft aan te gaan op de Cauberg. Zitten we daar op te wachten? Ik in ieder geval niet.
Ik heb de klim van Gasparotto geklokt op 1.31 vanaf de haakse bocht onderaan in Valkenburg (weet niet precies waar de 'officiële' start van de klim ligt) tot de finish. Niet echt supersnel?!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Temperatuur zakt gewoon tijdens buien in een periode als deze met noordenwind. En de zon is heel krachtig en de temperatuur loopt gewoon op dan. Max 9 zegt niets over de gemiddelde condities van de gehele AGR.eelcoz schreef:@Daniel:
En probleem is niet de kou op het bovenlijf, kun je prima beschermen idd, maar de kou op de bovenbenen. Ongeacht of ik een koukleum ben of niet.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- de zwarten
- Forum-lid HC
ponsteen schreef:En die korte broeken: Dat is toch nergens voor nodig. Dat het kan wil nog niet zeggen dat het moet. Het is voor mij een van de voorbeelden van het lichte amateurisme in deze sport; ik bedoel, er is zoveel aandacht voor aerodynamica tegenwoordig, voor trainingsmethoden, en dan zit je met aerodynamische en goed getrainde renners die het koud hebben....
Bij de start had 9/10 arm en/of beenstukken aan, dus dat klopt niet van die korte broeken, die zag je pas naar het einde toe. Reken ook dat die renners hun benen ingesmeerd zijn.eelcoz schreef:Daarnaast zag ik gisteren weer allemaal korte broeken in het peloton. Ik begrijp wel dat je bij hoge intensiteit veel eerder met een korte broek kunt rijden, maar dan moet je ook niet klagen dat het zo koud is.
Maar door de kou verbruik je veel meer energie (hoe warm je ook gekleed gaat). Bovendien, probeer je maar eens warm aan te kleden en dan in volle finale als het warmer is, alles weer op het goede moment uit te spelen... Ik ben er zeker van dat niemand kou had op de Keutenberg, maar wel in de afdaling erna.
Het is gewoon een moeilijk geval om de juiste kleding aan te doen met zoveel tempo/intensiteitswisselingen in het parcours, en als het warmer was, was dit probleem er niet. Dus de renners hebben wat dat betreft toch echt wel reden tot klagen.
Maar geef eens een suggestie wat de renners wel hadden moeten doen/aantrekken om minder amateuristisch met deze omstandigheden om te gaan...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®- boswielrenner
- Forum-lid
Mag ik een poging wagen:
1: Thermo hemd met windstopper membraam erop lange mouwen (bijv. Craft zero extreme)
2: koersbroek en jersey lange mouwen
3: kniewarmers en armstukken.
4: body warmer
1: Thermo hemd met windstopper membraam erop lange mouwen (bijv. Craft zero extreme)
2: koersbroek en jersey lange mouwen
3: kniewarmers en armstukken.
4: body warmer
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- de zwarten
- Forum-lid HC
zoiets dus 

(bij de start waren er anders genoeg renners die windstopper + lange beenstukken + bodywarmer aanhadden).

(bij de start waren er anders genoeg renners die windstopper + lange beenstukken + bodywarmer aanhadden).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®