Parlee
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dan zal het wel waar zijn... Als je de frames met elkaar vergelijkt dan kan de Parlee met zijn slanke buizen en cleane buisaansluitingen echt nooit tippen aan de stijfheid van de Scotts met hun oversized buizen en grove balhoofdsectie.Composite schreef:Tom van Parlee heeft me verzekerd dat de Z4 net zo stijf, zo niet stijver is dan een Scott CR1 of een Addict.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Fabrikanten claimen wel meer.
Feit is echter da een frame voor een lichte en stuurvaardige rijder niet snel te slap is. Te stijf kan echter wel veel eerder een probleem zijn. Een Parlee haalt imho. niet de stijfheid van een aantal andere high tech frames frames (een merk als Look om maar een voorbeeld te noemen ook niet).
Vraag is of stijver boven een bepaalde grens wel beter is en of je altijd voor het stijfste frame moet gaan (volgens mij niet).
Zou het stijfste frame het beste zijn dan zouden we nu allemaal op een Canyon rijden en volgens mij zijn we nog lang niet zover.....
Feit is echter da een frame voor een lichte en stuurvaardige rijder niet snel te slap is. Te stijf kan echter wel veel eerder een probleem zijn. Een Parlee haalt imho. niet de stijfheid van een aantal andere high tech frames frames (een merk als Look om maar een voorbeeld te noemen ook niet).
Vraag is of stijver boven een bepaalde grens wel beter is en of je altijd voor het stijfste frame moet gaan (volgens mij niet).
Zou het stijfste frame het beste zijn dan zouden we nu allemaal op een Canyon rijden en volgens mij zijn we nog lang niet zover.....
@Sharkman 1: +1! Zeker, ik ben de laatste om te beweren dat hoe stijver beter is. Dat is al in meerdere topics teruggekomen de laatste tijd.
Ondanks mijn 80kg kies ik bv liever voor een wat minder stijve fiets, zodat ik op lange tochten (+5u) baat heb bij het extra comfort.
Ondanks mijn 80kg kies ik bv liever voor een wat minder stijve fiets, zodat ik op lange tochten (+5u) baat heb bij het extra comfort.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Klopt wat je zegt maar stijfheid is bij een frame iets anders als comfort/hardheid. Het verschil tussen lage en hoge velgen heeft vaak een veel grotere invloed op het comfortgevoel dat sec de stijfheid van een frame.
Een canyon met lage velgen kan best comfortabeler zijn dan een Cinelli met Lightweights.
Wel is het zo dat een frame met dikke hoge buizen i.c.m. hoge velgen bikkelhard kan zijn terwijl de zijdelinge stijfheid matig is.
Het is de combi de de eigenschappen van de fiets bepaald en daar is het frame slechts een deelfactor in.
Een canyon met lage velgen kan best comfortabeler zijn dan een Cinelli met Lightweights.
Wel is het zo dat een frame met dikke hoge buizen i.c.m. hoge velgen bikkelhard kan zijn terwijl de zijdelinge stijfheid matig is.
Het is de combi de de eigenschappen van de fiets bepaald en daar is het frame slechts een deelfactor in.
Amclassic-fan schreef:Binnen de EU hoef je geen BTW en invoerrechten te betalen. Zwitserland behoort niet tot de EU, dus als je iets in Zwitserland koopt hoef je geen BTW te betalen, maar die moet je vervolgens aan de Nederlandse grens betalen.
Nou, dat is niet zomaar waar hoor. Een Zwitserse handelszaak mag niet zomaar produkten verkopen zonder BTW af te dragen aan de Zwitserse staat; een Europese shop mag ook niet zonder BTW verkopen aan een Amerikaan. Uitzonderlijk mogen sommige grotere zaken, na een overeenkomst met de fiscus, rechtstreeks de BTW afhouden voor dit soort zendingen (zie bv. Starbike). Andere zaken moeten gewoon in de EU de BTW aanrekenen aan niet-EU-onderdanen; die krijgen dat soms terugbetaald aan de douane.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
@Sharkman: Precies, ik ben het helemaal met je eens. Daarom schreef ik ook:

Ik rij op een titanium frame met relatief slanke buizen en traditionele buisaansluitingen en als wielset gebruik ik Open Pro velgen (28H/32H). Dit levert volgens mij een comfortabele toerfiets op. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik nog maar een paar jaar fiets en dientegevolge een beperkte referentie heb. Maar mijn andere fiets, een Cube Agree alu, is zeker wel iets 'harder' te noemen. Dat verschil merk ik wel.
en niet frame.litespeed schreef:Ondanks mijn 80kg kies ik bv liever voor een wat minder stijve fiets, zodat ik op lange tochten (+5u) baat heb bij het extra comfort.
Ik rij op een titanium frame met relatief slanke buizen en traditionele buisaansluitingen en als wielset gebruik ik Open Pro velgen (28H/32H). Dit levert volgens mij een comfortabele toerfiets op. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik nog maar een paar jaar fiets en dientegevolge een beperkte referentie heb. Maar mijn andere fiets, een Cube Agree alu, is zeker wel iets 'harder' te noemen. Dat verschil merk ik wel.
Bij deze, mijn Parlee Z4, voor de gelegenheid laten afwerken in een "light" versie... wellicht volgt er later een andere afmontage met dit frame, maar momenteel wou ik hem dus zo. Opgebouwd door Stephan van TS-Bikes.be.
Resultaat is 5,55kg zoals afgebeeld hieronder; had nog lichter gekund (bv. met M2Racer ORB II pedaaltjes die hier liggen), maar dat laat ik even passeren.

Opbouw:
frame Parlee Z4
voorvork THM-Carbones Scapula SP Tuned
balhoofdstel Cane Creek Integrated
AX-Lightness Zeus stuurpen (68gr - niet op de markt verkrijgbaar)
stuur alu Ritchey WCS
Campagnolo Record '08 Ergopower shifters
tuned met BTP carbon Ergopower clamps
BTP carbon shifter hoods
Oval Concepts carbon stuurlint
carbon home made top cap
zadelpenklem std Parlee Z4
zadelpen AX-Lightness Daedalus
zadel AX-Lightness Phoenix
remhoeven AX-Lightness Orion
remblokhouders Jagwire carbon
crankstel THM-Carbones Clavicula ct 172.5
tandbladen Stronglight CT2 36-51
voorderailleur Campagnolo Record '08
voorderailleurklem Parlee
bidonhouder BTP
achterderailleur Campagnolo Record '08 (10sp)
met FSA blue ceramic pulley wheels
kabels Nokon black
pedalen Speedplay Titan white
met getunede alloy plaatjes
ketting KMC X10 SL
wielen Lightweight Standard Gen III 16/20
tubes Lightweight by Conti (Competition)
cassette Sram Red 11-23
snelspanners M2 Racer
Bijkomende foto's:

Resultaat is 5,55kg zoals afgebeeld hieronder; had nog lichter gekund (bv. met M2Racer ORB II pedaaltjes die hier liggen), maar dat laat ik even passeren.

Opbouw:
frame Parlee Z4
voorvork THM-Carbones Scapula SP Tuned
balhoofdstel Cane Creek Integrated
AX-Lightness Zeus stuurpen (68gr - niet op de markt verkrijgbaar)
stuur alu Ritchey WCS
Campagnolo Record '08 Ergopower shifters
tuned met BTP carbon Ergopower clamps
BTP carbon shifter hoods
Oval Concepts carbon stuurlint
carbon home made top cap
zadelpenklem std Parlee Z4
zadelpen AX-Lightness Daedalus
zadel AX-Lightness Phoenix
remhoeven AX-Lightness Orion
remblokhouders Jagwire carbon
crankstel THM-Carbones Clavicula ct 172.5
tandbladen Stronglight CT2 36-51
voorderailleur Campagnolo Record '08
voorderailleurklem Parlee
bidonhouder BTP
achterderailleur Campagnolo Record '08 (10sp)
met FSA blue ceramic pulley wheels
kabels Nokon black
pedalen Speedplay Titan white
met getunede alloy plaatjes
ketting KMC X10 SL
wielen Lightweight Standard Gen III 16/20
tubes Lightweight by Conti (Competition)
cassette Sram Red 11-23
snelspanners M2 Racer
Bijkomende foto's:

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
bottecchia
- Forum-lid
Fraaie fiets Casran. En ook een hele deftige foto. Dat is nog eens wat anders dan de gemiddelde foto van een fiets leunend tegen een oud schuurtje.
Bijzonder fraai Pieter. Hou je ons op de hoogte van je mening over de stuurpen? Ik ben daar in ieder geval erg nieuwsgierig naar
Grote groet en de beste wensen voor 2009
Grote groet en de beste wensen voor 2009
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof