Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

vivo
Forum-lid

vivo 10 nov 2007 20:11

@ Sharkman 1
Ik ben het met je eens dat de ruitvorm weinig ruimte geeft voor 'meegeven', en comfort vooral te zoeken is in stalen vork en andere onderdelen. Maar (absoluut) stellen dat
Sharkman 1 schreef:Geen enkel ruitframe geeft mee (dus staal ook niet).
ben ik niet met je eens.
Als je logisch verder redeneert op die stelling kan je toch ook niet spreken over een frame dat stijver is dan een ander frame? Wat jij overigens zelf wel doet (in dezelfde post notabene)
Sharkman 1 schreef:(ps. staal zou voor een mtb nooit mijn keuze zijn. daar speelt gewicht en stijfheid gewoon een veel te belanrijke rol.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 nov 2007 20:16

Meegeven in verticale richting is iets anders dan torsiestijfheid ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

vivo
Forum-lid

vivo 10 nov 2007 20:35

@ Scepticus
dat ben ik met je eens. En ja een stalen frame met dus smalle buizen heeft een relatief lage torsiestijfheid.
Dat laat onverlaat dat minder torsiestijfheid zorgt voor meer comfort. Als je MTB met voorwiel een deels zijdelingse klap krijgt bij een hindernis of een scherpe bocht dan geeft een stalen frame dus meer mee. Hihi zo zwalk je door het bos.

stahlwerke
Forum-lid

stahlwerke 22 nov 2007 14:30

Ik rij uitsluitend met staal, heb een Fondriest in Columbus buis, frame kocht voor (!) 150eur, afgemonteerd met Ultegra en Brooks Swift zadel en klassiek gevlochten 32 gaats wielen.
Luik-Bastenaken-Luik, E3 prijs, Ronde van Vlaanderen, Triptyque de la pays de Charleroi enz ... allemaal heb ik ze ermee gereden. Steel is real. Period. Voor moij niks anders.
"Glory through suffering"

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 22 nov 2007 15:19

@ Stahlwerke
Uit pure interesse: waar en wanneer heb je dat frame gekocht en hoeveel weegt het losse frame (dus zonder voorvork)? Indien je dat losse framegewicht niet kent, kun je dan het totaalgewicht van je fiets vermelden en ook of de voorvork uit staal, carbon of alu/carbon bestaat?

stahlwerke
Forum-lid

stahlwerke 23 nov 2007 13:44

@ bikeboss, heb het in Antwerpen gekocht, vorig jaar, wat het gewicht betreft zal ik eens wegen, de vork is staal, gechromeerd (net zoals de achterdriehoek trouwens).
Verder weet ik in Amsterdam nog een winkel die een 10 tal stalen NOS frames heeft hangen (Bianchi, Concorde, Colnago ...) die tussen 200 en 500eur kosten, als ik me niet vergis is die winkel in de De Clercqstraat (op je rechterkant indien je van het centrum komt).

In elk geval, ik heb met aluminium en alu-carbon gereden (Bianchi) en voor mij gaat er niks boven een stalen frame, vooral omdat ik nogal graag heel lange afstanden afleg, dan heb je toch wel een flink rendement door het comfort, en wat het gewicht betreft, ikzelf weeg 67kg, dus ... :-).

I'll keep uou posted.
"Glory through suffering"

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 23 nov 2007 17:26

Die winkel in Amsterdam in de De Clercqstraat dat zal dan Lohman zijn.

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 07 dec 2007 20:58

Titanium rijd nog lekkerder....
Niets is wat het lijkt..

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 07 dec 2007 21:26

i know....
Niets is wat het lijkt..

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 08 dec 2007 18:39

Maar een goed titaniumframe is ook véél duurder dan staal. En hoewel titanium lichter is, is het ook flexibeler en resulteert dus in een slap frame. Om voldoende stijfheid te bekomen moeten de buisdiameters worden vergroot, waardoor een deel van de gewichtswinst t.o.v. staal verloren gaat. Vraag is dan of het de moeite loont zoveel meer aan titanium te besteden? Een niet te miskennen voordeel blijft natuurlijk dat titanium door zijn corrosiebestendigheid niet moet worden gelakt.

Plaats reactie