Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 21 aug 2017 18:31

fiedoo schreef: 21 aug 2017 18:09 De tot nu toe enige dopingdode is van 1967? Op welke planeet leef jij? Er zijn al tienallen doden door doping gevallen. In de tijd van ongebreideld epo gebruik zijn er verscheidene renners "plots" overleden (o.a. de zoon van Eric de vlaeminck).

Zie hier maar eens:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _hun_sport
De rest van iets wat op quotes leek weggehaald aangezien dat zeer onduidelijk was van wie he aanhaalde.

De lijst die je aanhaalt @fiedo behelst alle renners die tijdens koers (of kort daarna maar als gevolg van iets in de koers) zijn overleden. Tweede deel betreft wielrenners overleden buiten een wedstrijd
Ik ga 'schedelfractuur door val' niet onder potentiele gevolgen van doping scharen als je het niet erg vindt :D

Dan kijken we naar b.v. 'hartstilstand', 'hartinfarct' of 'onwel geworden' en gevallen' als het om vermeend doping gebruik gaat.
In die hele https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _hun_sport lijst is dat de GROTE minderheid.

@fiedo. Mag ik van jou ook de lijst van normale mensen die sinds 1903 overleden zijn aan 'hartstilstand', 'hartinfarct' of 'plotseling overleden'? en deze vergelijken met die van profwielrenners?

Met andere woorden impliceer jij dat 'hartstilstand', 'hartinfarct', 'onwel geworden' of 'plots overleden' direct verbonden is met doping gebruik maar dat is zoals ik al eerder zei indirect bewijs en waarschijnlijk niet significant afwijkend van reguliere mensen.

Niet dat ik hier doping verdedig (zeker niet!!) als het niet schadelijk zijn maar om nu doping en overlijden zo rigoureus aan elkaar te verbinden gaat me wat ver.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 21 aug 2017 21:03

'k zeg niet dat al die koersdoden met doping te maken hebben en zeker niet individueel bedoeld (in principe staat het zelfs niet vast dat die ene dopingdode in 1967 het gevolg van doping was) maar de hematocrietwaarde is tot max 50 ingevoerd juist omdat er in de epojaren een opmerkbare vehoging was van het aantal renners die in die periode overleden zijn. Wat het lijstje betreft: ik kon moeilijk al die doden door val e.d. er gaan uitzuiveren he, als dat al nodig was. 't zal wschlk ook verre van volledig zijn dat lijstje.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

indobesar
Forum-lid

indobesar 21 aug 2017 23:15

erikkie39 schreef: 20 aug 2017 22:11
Ongelofelijk, doping met potentieel dodelijke medicijnen gelijk stellen aan doodnormale voedingsstoffen....

Probeer eens een rondje langer dan 2 uur tempo te fietsen zonder suikers (zowel vooraf als tijdens), succes!
Uiteraard heeft een lijf suikers nodig, net zoals bijv. eiwitten en mineralen. Daar gaat het echter niet om. Er gaan wereldwijd meer mensen dood door bijv. suiker (diabetes) dan het gebruik van "doping met potentieel dodelijke medicijnen"... Zouden we daar niet beter tegen kunnen optreden?

De "jeugd" van tegenwoordig zie je met blikken "energie" drank over straat lopen naar het schoolplein van de middelbare school. Een spuit anabolen zetten tijdens een training gebeurd (bijna) niet. Ik weet niet wat kwalijker is voor de gezondheid....

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 aug 2017 08:28

non discussie/vergelijking. Je wilt beiden niet zien gebeuren.
Dus hoef je niet te discussiëren over wat kwalijker is, of waar je tegenop zou moeten treden. Alsof je maar tegen 1 van de 2 kunt optreden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 22 aug 2017 08:51

Bovendien wordt diabetes niet (alleen) veroorzaakt door suiker... De profs stoppen zichzelf helemaal vol met suikers, maar toch zijn er geen type 2 diabeten bij, voor zover ik weet

Marxten
Forum-lid

Marxten 22 aug 2017 10:08

Hey, ik heb een idee. Laten we dingen als sportschoolabonnementen en fietsen belastingtechnisch voordeel geven! Dat gaat namelijk veel gezondheidsproblemen tegen!

En toen werden de fietsen heel duur enzo, en toen kreeg je de WKR die alle regels moest vervangen, en toen gingen ze uitzonderingen maken op de WKR en toen had je precies hetzelfde moeras weer maar dan met nieuwe regels.

OT: Veel dingen die op de dopinglijst staan, zijn niet per se slecht voor mensen en veel dingen die slecht zijn voor mensen staan niet op de dopinglijst. Handhaving is een aangelegenheid van de sport zelf, tenzij het gaat om (bijvoorbeeld) harddrugs of andere illegale middelen.
Kan dit beter? Absoluut.
Is dat een reden om dan maar te dereguleren? Absoluut niet.
Maar Maarten, jij bent voor deregulatie van harddrugs? Ja, maar in de maatschappij zijn er geen perverse prikkels die je dwingen tot het nemen van gevaarlijke stoffen, dus het in de criminaliteit dwingen van de mensen die zich hiertoe gedwongen voelen heeft slechts nadelige gevolgen voor deze mensen zelf en dus slechts zijdelings te maken met het dopingvraagstuk in sport.

indobesar
Forum-lid

indobesar 22 aug 2017 14:23

MarkVeenstra schreef: 22 aug 2017 08:28 non discussie/vergelijking. Je wilt beiden niet zien gebeuren.
Dus hoef je niet te discussiëren over wat kwalijker is, of waar je tegenop zou moeten treden. Alsof je maar tegen 1 van de 2 kunt optreden.
Exact! Tegen doping wordt wel opgetreden, maar overmatig gebruik van "slechte" producten in de supermarkt niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van doping en zou hard aangepakt moeten worden. Echter ben ik van mening dat overheidsinstanties de algehele gezondheid van de mens beter mogen 'beschermen'.
Maar dat gebeurd niet en we weten/vermoeden ook waar dat door komt helaas...

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 aug 2017 16:36

@indosebar, waarom moet de overheid je vooralles beschermen? Je bent gewoon verantwoordelijk voor je eigen lichaam.
Je vindt dan dus ook, neem ik aan, dat gelletjes uit de handel gehaald moeten worden?
Om die discussie ongeveer gelijk te trekken met doping slaat in mijn ogen helemaal nergens op.
OT Ik heb net 75km gewoon op water gereden. Dat kan ook zonder gelletjes. Was wel een rustig ritje.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 aug 2017 16:45

Water op de dopinglijst!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2017 19:16

Eens! Iemand mét water rijdt na 200km significant beter dan iemand zonder :lol:
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 22 aug 2017 19:54

Onderschat de gevaren van overhydratie niet.
Er zijn verschillende sporters overleden aan te veel water drinken waaronder de 28-jarige Equadoriaanse Cynthia Lucero tijdens de Boston Marathon.
https://www.nrc.nl/nieuws/2003/07/26/te ... 9-a1218604

Dat toont ook wel de willekeurigheid van het argument dat alles wat ongezond is voor sporters op de dopinglijst moet komen.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 22 aug 2017 20:25

Jans schreef: 22 aug 2017 16:36 @indosebar, waarom moet de overheid je vooralles beschermen? Je bent gewoon verantwoordelijk voor je eigen lichaam.
Je vindt dan dus ook, neem ik aan, dat gelletjes uit de handel gehaald moeten worden?
Om die discussie ongeveer gelijk te trekken met doping slaat in mijn ogen helemaal nergens op.
OT Ik heb net 75km gewoon op water gereden. Dat kan ook zonder gelletjes. Was wel een rustig ritje.
De rekening wordt echter wel door iedereen mee betaald. Los daar van: ik heb medelijden met mensen en hun omgeving die te maken krijgen met de gevolgen van roken. Ik kan het niet aanzien dat er nog steeds jeugd is die menen er mee te moeten beginnen. Wat overheid betreft: er is een gordelplicht, er is een helmplicht voor motorrijders, zullen we dat ook maar vrijgeven? In de winkels worden de schappen met eieren met minimale hoeveelheid fipronil leeggehaald, de schappen met rookwaren liggen gewoon vol.

Plaats reactie