Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
Lcsmet
14 apr 2017 11:33
Boonen messcherp: "Heel dat dopingsysteem is zo ingewikkeld, zo dwingend en zo rot... Dat is de ziekte van de koers op dit moment"
Zondag reed Tom Boonen nog maar zijn laatste officiële wedstrijd, vandaag al ligt zijn 'officiële huldeboek' in de winkelrekken. Een naslagwerk over de imposante carrière van Boonen, waarin hij geen blad voor de mond neemt. Een best of.
"Elk dopinggeval in het wielrennen wordt zodanig door de media opgepompt, dat het lijkt alsof het nog altijd een groot probleem is. Men is ook veel te streng. Als je in het wielrennen eens een verkeerde neusspray gebruikt, iets wat elke normale mens tien keer per jaar neemt, dan hangen ze je aan het kruis, nemen ze jaren loon af en doen ze alsof je iemand hebt doodgereden. In andere sporten is dat niet zo. We zijn in de loop der jaren geëvolueerd naar een situatie waarbij een dopinggeval in het wielrennen veel zwaarder publiekelijk wordt veroordeeld én door de instanties bestraft dan in andere sporten."
"Neem nu die no needle policy, die bestaat in geen enkele andere sport, maar in de koers is dat wel het geval. Als een voetballer met een inspuiting speelt, dan wordt die voorgesteld als een held: "Kijk eens welke pijn hij doorstaat voor zijn ploeg!" In het wielrennen ben je dan een dopingzondaar. Dat je voorschriftjes moet voorleggen om middelen te nemen tegen astma, dat is ook alleen zo in het wielrennen. Ik heb het dan niet over de mannen die op epo rijden of andere vormen van ernstige doping, groeihormonen, anabole steroïden. Zij moeten zwaar worden gestraft, levenslang geschorst zelfs. Daar heb ik geen problemen mee. Maar die heksenjacht op kleine zondaars, die iets namen voor hun gezondheid, dat is buiten alle proportie."
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
14 apr 2017 15:32
Het probleem is dat wielrenners zich in het verleden volpropten met allerhande medicijnen in de hoop een klein beetje beter te worden. Ook werden/worden cortisonen recepten gebruikt om grotere hoeveelheden cortisonen te kunnen gebruiken zonder gepakt te worden. Dan heb je nog de bloeddoping die alleen met een no needle policy te bestrijden is.
Ik ben het er wel mee eens dat het onmenselijk aan het worden is hoe er gecontroleerd wordt. Nu is het het niet zo dat de ploegen zelf veel doen aan meer vertrouwen daar dezelfde artsen in dienst te houden die zich met dat soort praktijken hebben beziggehouden. Ook al die "ongefundeerde beschuldigingen" zijn daar grotendeels op gebaseerd.
De oplossing zit voor een groot gedeelte in het herstellen van het vertrouwen in de medische staf. Oude dokters eruit en (onafhankelijk) nieuwe artsen aannemen zou heel veel problemen oplossen rondom het vertrouwen.
Campagnolo Ultra Dork
-
hendrikjan
- Forum-lid
hendrikjan
14 apr 2017 15:42
Ik heb nog nooit neusspray gebruikt...
-
Sieper
- Forum-lid
Sieper
14 apr 2017 16:01
ik ook niet, maar een normal mens doet dat 10x per jaar Aldus Boonen. Ik heb ook een no needle policy, als ik er alleen al een zien ga ik zachtjes huilen, bij daadwerkerlijk prikken jank ik als een baby zonder intraveneus ingebrachte babyvoeding.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
14 apr 2017 16:18
Ernie, ze willen geen onafhankelijke artsen. Ze willen juist de Ibargurens van deze wereld. 3x raden waarom.....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Quarantanove
- Forum-lid
Quarantanove
14 apr 2017 16:27
daniel1975 schreef:Ernie, ze willen geen onafhankelijke artsen. Ze willen juist de Ibargurens van deze wereld. 3x raden waarom.....
Het grote publiek wil dat ook want dat wil spektakulaire koers zien. Niets mis mee.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
14 apr 2017 16:33
Oude mannen, oude wielrennen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
rob74
- Forum-lid HC
-
Contact
rob74
14 apr 2017 16:48
hendrikjan schreef:Ik heb nog nooit neusspray gebruikt...
Ik ook niet. Ik heb ook nog nooit een deuk in een pakje boter gereden

-
Sieper
- Forum-lid
Sieper
14 apr 2017 16:53
Ahaa ik ga onmiddelijk neusspray proberen! (of kan ik beter de middelen pakken die onder de noemer van ja maar dat is neusspray geweest) pakken?
-
Bredalp
- Forum-lid
Bredalp
14 apr 2017 17:29
Ik heb nog geen meter gefietst zonder pufjes,

.
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
Fietsen?altijd
14 apr 2017 17:55
De meeste neusspray is gewoon een zoutoplossing maar denk niet dat hij die bedoelt.
Maak joe woar
-
Gastheerg
- Forum-lid HC
-
Contact
Gastheerg
14 apr 2017 18:15
Ik heb een histamine intolerantie en kan helaas zeggen dat ik behoorlijk afhankelijk ben van neusspray. Een met stofjes (Corticosteroïden) die niet in je plas horen te zitten.
Als het echt opspeelt (paar keer per jaar) is een pufje genoeg maar er is ook wel eens een cortisone spuit in gemoeten omdat m'n arm zo was opgezet dat het naar m'n keel trok. Niet het idee dat ik er harder van ben gaan fietsen want de infectie zit dan meer in de weg dan "de lol" die ik er van heb.
Doorgaans heb ik er geen last van maar in de wintermaanden iets teveel in een volle trein of insecten beten in de (sub) tropen kun meer dan smerig in de weg zitten.