Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 mar 2017 21:18

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-BR0004-05-ENG.pdf
Pagina 47, free stroke and reach adjustment.
Kan hem helaas zelf maar een paar paginas openen op mijn iphone, de rest wil niet laden. Dus weet niet wat er precies staat.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 mar 2017 22:17

De afstand van de zuiger is bij geen enkele schijfrem te verstellen. Je hebt wel remmen zoals de Hope tech die een reach ajust hebben en een bite point ajust. Maar dat wordt allemaal in de remhendel geregeld. In geen geval kan je de schijfafstand stellen met een knop.

Wat je wel kan doen is wiel eruit en de blokken terugduwen of de rem inknijpen om ze dichter op de schijf te krijgen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 30 mar 2017 00:56

bontempi schreef: Dit zijn de kabelhendels, niet de hydraulische DI2, die zien er heel anders uit. Aangrijpmoment is zover ik weet niet aan te passen. Maar misschien is er een forumlid die er meer kennis van heeft.
Inderdaad, de link is van een mechanische shifter.
Hieronder een foto van de Di2 hydraulische shifter, het zou wel degelijk te regelen zijn.
Volgens de techdoc in de link van Daniel1975 zou het het regelvijsje in de zijkant van het shifterhuis zijn.
Mogelijk dat het het vijsje is bovenaan de shifter, of dient dit dan weer voor iets anders?
Afbeelding
Part of providing the roadies a familiar feel was giving the R785s stroke adjustment so that each rider can dial in their own preferred amount of level pull before pad contact. All lever adjustments, in addition to brake bleeding, are made under the hoods.

Bron: Roadbikeaction website
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 30 mar 2017 08:19

Ik heb de "setscrew" helemaal bovenop de hendel met een zeer dunne platte schroevendraaier verdraaid en daarmee regel je de stand van de remhendel. Dus je kan hem verder van de stuur of dichter naar de stuurbocht toe brengen. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik de remmen/blokken, eerder kan laten aangrijpen of de slag kan inkorten.

Let trouwens wel op, om bovenstaande stand der zaken te bereiken, moet je een klein schroefje losdraaien aan de achterkant van het zilverkleurige beschermkapje, zit net onder de beschermrubber.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2017 08:42

Die zit aan de zijkant, zie P47 (kan hem op pc wel openen). Free-stroke heet dat. Normaal gesproken regel je daar het aangrijppunt mee.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 mar 2017 08:45

Ik kan mij indenken dat ze er een optie voor hebben... Simpel gezegd heb je een reservoir en slang gevuld met olie. Knijp je in de remmen, duw je de olie tegen de blokken aan, die tegen de schijf duwen. De stand van de remhendel kan je veranderen, maar dat doet niets met de hoeveelheid olie in dezelfde beschikbare ruimte.
Wellicht zit er een mechanisme in waarmee je de volume van je systeem iets kunt finetunen, bijv een secundaire ruimte die je met een stelschroef kleiner/groter kunt maken, zodat je in feite de olie al meer of minder tegen de blokken laat drukken.
De andere optie is meer of minder olie in je systeem te doen.. Maar ik kan me niet voorstellen dat je dat zo fijngevoelig voor elkaar krijgt. dat je daarna exact de verlangde afstand hebt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 30 mar 2017 09:03

Het vernuftige is juist dat er een soort overloop in het systeem zit. Bij verse remblokjes zit dit vol, als de blokjes slijten komt er vanuit de overloop steeds meer olie in de leidingen, zodat de remblokjes op gelijke afstand van de velg komen. Door de blokken zelf terug in de zuigers te duwen, duw je olie vanuit de leidingen terug die overloop in (Maar daarmee schakel je het zelfregulerende systeem niet uit) Ik zie niet in hoe dit systeem te combineren is met iets waarmee je zelf het olievolume in de leidingen regelt. Maar ik ben dan ook geen engineer.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 30 mar 2017 09:11

Hier zijn de gegeven pagina's, waarvoor dank uiteraard. Ik ga vanavond na het fietsen maar weer eens het rubbertje eraf halen (oei dit klinkt gevaarlijk....)

Afbeelding

Afbeelding

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 30 mar 2017 09:19

https://www.bikerumor.com/2013/09/17/eb ... pressions/

Volgens mij wordt het hier ook goed omschreven, bedankt dat ik op goede weg ben geholpen.

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 30 mar 2017 09:21

OK, heel simpel dus volgens de tekening. Ik weet niet of hier motorrijders zitten, vast wel, maar dit werkt volgens hetzelfde principe als de voorrem stellen.
Je haalt eerst het kapje los (1), stelt dan de vrije slag (2) oftewel de slag die de hendel maakt voordat hij de olie gaat verplaatsen, en als laatste stel je de reach (3) oftewel de afstand van hendel naar stuurbocht.

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 30 mar 2017 09:45

daniel1975 schreef:
Bredalp schreef:Ik snap niet zo goed wat je onderweg zou willen doen en wat niet kan. Want er zit een draaiknop om de remblokjes verder of dichterbij de schijf te doen. Daar heb je niet eens een multitool voor nodig.

Of begrijp ik het verkeerd?
Remblokken zijn zelfstellend. Die kun je niet verder van de schijf zetten.
Je past alleen het aangrijpmoment en de slag van de remhendel aan.

Bij natte omstandigheden hoor je schijven altijd een beetje jengelen, vaak kortstondig.
Ik denk dat je hier de mechanische schijfremmen bedoeld Bredalp, de Avid BB7. Die zitten op mijn reis/race fiets (afhankelijk welke banden er op liggen ;) ) en ik ben er erg blij mee als het regent. Afgelopen dinsdag met mijn andere fiets met velgremmen in een fikse bui beland; weg remwerking. Nu kan het zijn dat de Kinlin velgen daar meer last van hebben dan andere, misschien toch maar eens overspaken.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 30 mar 2017 10:04

Met KinLin velgen waren er ooit wel issues met onregelmatige remwerking (schokken) , maar niet met slechte remwerking, da's een kwestie van de goeie blokken zoeken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie