Wielerseizoen 2023
Ik ben daar toch niet van overtuigd dat dat geen invloed heeft. Volgens mij is het onmogelijk om de basis van de winter volledig te behouden doorheen het jaar. Voluit koersen en zwaar trainen gaat hand in hand met een deel moeten inboeten van die basis.
Stel dat Pogacar 1 mei terug begint met trainen, dan heeft hij 2 maanden. In die 2 maanden zou er dus weer wat aan die basis gewerkt moeten worden, een tour specifiek blok én voldoende rust om voldoende fris aan de start te staan. Er zal wel een piek zijn, daar twijfel ik niet aan, maar die gaat toch nooit zo hoog/lang kunnen zijn als wanneer hij volledig naar de tour toewerkt?
Enige kanttekening bij mijn idee is wel dat ik ervan uit ga dat Pogacar nu ook dicht tegen zijn topvorm zit (of zat in de ronde), als dat niet het geval is dan kan er natuurlijk nog veel meer.
Stel dat Pogacar 1 mei terug begint met trainen, dan heeft hij 2 maanden. In die 2 maanden zou er dus weer wat aan die basis gewerkt moeten worden, een tour specifiek blok én voldoende rust om voldoende fris aan de start te staan. Er zal wel een piek zijn, daar twijfel ik niet aan, maar die gaat toch nooit zo hoog/lang kunnen zijn als wanneer hij volledig naar de tour toewerkt?
Enige kanttekening bij mijn idee is wel dat ik ervan uit ga dat Pogacar nu ook dicht tegen zijn topvorm zit (of zat in de ronde), als dat niet het geval is dan kan er natuurlijk nog veel meer.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43544
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Yep, zou verder niet weten wie er serieus mee kan doen om de knikkers.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6378
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dan ga je er dus al vanuit dat hij voluit koerst. Volgens mij doet hij vrij selectief zijn inspanningen (die dan wel heel hoog zijn), en heeft hij maar een paar koersen echt uren lang vol moeten gaan.bartdr schreef: ↑20 apr 2023 10:49 Ik ben daar toch niet van overtuigd dat dat geen invloed heeft. Volgens mij is het onmogelijk om de basis van de winter volledig te behouden doorheen het jaar. Voluit koersen en zwaar trainen gaat hand in hand met een deel moeten inboeten van die basis.
Stel dat Pogacar 1 mei terug begint met trainen, dan heeft hij 2 maanden. In die 2 maanden zou er dus weer wat aan die basis gewerkt moeten worden, een tour specifiek blok én voldoende rust om voldoende fris aan de start te staan. Er zal wel een piek zijn, daar twijfel ik niet aan, maar die gaat toch nooit zo hoog/lang kunnen zijn als wanneer hij volledig naar de tour toewerkt?
Enige kanttekening bij mijn idee is wel dat ik ervan uit ga dat Pogacar nu ook dicht tegen zijn topvorm zit (of zat in de ronde), als dat niet het geval is dan kan er natuurlijk nog veel meer.
En je gaat er vanuit dat hij zwaar traint tussendoor. Terwijl iemand die midweeks en in het weekend koerst, en daar een bepaalde intensiteitsprikkel weet te vinden (enigszins hoog, of extreem diep), kan hij de rest van de week gebalanceerd trainen om die basis te houden.
Ik zou juist zeggen dat de basis behoorlijk te onderhouden is, mits met beleid koersen en trainingen gepland worden. Mijn zorg zou eerder die vormpiek zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Pogacar voor de meeste koersen niet piekt, maar toch om de knikkers mee doet. En alleen voor een aantal specifieke koersen de focus legt (Ronde van Vlaanderen, Milaan San Remo). De vraag is of hij na het huidig blok koersen, een stuk rust, en weer opbouwen naar de tour, opnieuw de topvorm kan vinden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8686
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Zoals Dumoulin al vertelde: “we denken allemaal dat hij heel veel koersen doet omdat hij alles wint waar hij start. Maar in werkelijkheid valt het heel erg mee hoor”
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Zojuist genoten van de jonge Pellizari.
Naam om te onthouden.
En altijd een feest om koers te kijken waar je zelf gefietst hebt.
Ben alleen bang dat deze editie van Tour des Alpes morgen uitgaat als een nachtkaars.
Naam om te onthouden.
En altijd een feest om koers te kijken waar je zelf gefietst hebt.
Ben alleen bang dat deze editie van Tour des Alpes morgen uitgaat als een nachtkaars.
Dat valt te verwachten.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8686
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ik denk eerder het slopende parcours en dan nog die “slotklim” Maar wellicht ook de concurrentie in de persoon van Evenepoel en een (hopelijk) wat sterker team om hem heen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Als hij zou zeggen "Ronde van Vlaanderen zal waarschijnlijk wel de meest competitieve klassieker geweest zijn, LBL is het enkel maar rekening houden met Evenepoel die pas terugkomt van stage.", dan is het gevaar op tegenstand onderschatten er toch? En je prikkelt heel het peloton om toch nog wat meer tegen jou te gaan rijden én Evenepoel raakt van zoiets doorgaans nog wat extra gemotiveerd om te winnen.
Of misschien voelt hij dat het stilaan op begint te raken en is die uitspraak een (onbewuste?) uiting van dat gevoel?
Of misschien voelt hij dat het stilaan op begint te raken en is die uitspraak een (onbewuste?) uiting van dat gevoel?
Hij vernoemd in het interview toch Remco en ook nog een aantal 'frisse renners'. Hij is er duidelijk van overtuigd dat in een zware koers als LBL (zwaarder dan Ronde VVl e.a.) ook de klassementrenners voor grote rondes aan de bak gaan. Die schat hij duidelijk nog wat hoger in dan de voorjaarskoersspecialisten.
Wat zijn de verwachtingen voor vandaag? Ik denk dat zowel Pogi als Vollering hun trilogie gaan voltooien.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/