Het grappige is dat juist de internetbedrijven het directe klantencontact blijken te missen. Dus zie je dat een bedrijf als Amazon 400 winkels in de VS gaat openen, alleen internet is ook niet zaligmakend. En zeker voor producten als auto's en fietsen, waar onderhoud een belangrijk onderdeel van het vervolg traject na de aankoop is. Je wilt als fabrikant niet alleen dat de klant tevreden is na de aankoop (al heeft Canyon daar al de eerste uitdagingbobkat19 schreef:Werken via een dealer heeft zeker zijn voordelen voor de eindconsument. Al komt dit altijd tegen een prijs. Of je die wilt betalen is ieders eigen keuze.
Maar ik denk dat een direct sales model via internet toch de toekomst is. Trek heeft dit al aangekondigd voor Noord Amerika en dat zal vroeg of laat ook uitgerold worden naar de rest van de wereld. BMW heeft dit voor haar elektrische auto's gedaan in Duitsland. Niet toevallig: in beide gevallen was een verbond van respectievelijk Trek- en BMW-dealers over de zeik. Waarom denk je dat V en D, Schoenenreus en al die andere winkels failliet gaan? Vanwege de Zalando's en de Amazons.
Je kunt wel blijven hangen in het verleden, maar je kunt ook zoals Canyon, Rose en Radon (toevallig allemaal Duits) een nieuwe weg inslaan, eentje met toekomst. Dat dat met horten en stoten gaat, ongetwijfeld. Wees daarvan bewust en koop anders veilig je overgeprijsde fiets lekker bij de fietsenmaker.
De toekomst is niet clicks en de toekomst is ook niet bricks, maar de toekomst is clicks and bricks en daarmee heeft Canyon een net zo grote uitdaging als die lokale fm, die niks van internet wil weten.