Het grote schijfremmentopic
- daniel1975
- Forum-lid HC
Helder, slotje!! 
Maar goed, enige punt wat ik wilde maken is dat het puur een fabrikantenfeestje is. Grote namen die aan het begin van het seizoen zogenaamd vol trots hun schijvenwonder laten zien, desnoods van 8.2kg, en vervolgens dat ding in een hoek smijten en gewoon hun velgremfiets pakken. Geeft wel aan wat een fantastische innovatie het is.
Maar als je er mee wilt rijden, vooral lekker doen waar je je goed bij voelt.
Maar goed, enige punt wat ik wilde maken is dat het puur een fabrikantenfeestje is. Grote namen die aan het begin van het seizoen zogenaamd vol trots hun schijvenwonder laten zien, desnoods van 8.2kg, en vervolgens dat ding in een hoek smijten en gewoon hun velgremfiets pakken. Geeft wel aan wat een fantastische innovatie het is.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Niettegenstaande er toch altijd beweerd wordt dat de profs rijden met het materiaal dat ze krijgen van de sponsors.daniel1975 schreef:........... Grote namen die aan het begin van het seizoen zogenaamd vol trots hun schijvenwonder laten zien, desnoods van 8.2kg, en vervolgens dat ding in een hoek smijten en gewoon hun velgremfiets pakken. ....................
Bij schijfremmen spelen er nog andere argumenten die voor een prof belangrijker zijn dan het gewicht.
Zelfs als een schijfrem beter zou remmen gaan de profs, die rijden om te winnen, er niet mee rijden als er ook maar een kans bestaat dat ze door een lekke tube hun winstkansen verkwanselen omdat ze niet direct een ander passend wiel krijgen.
Profs rijden op tubes en remmen met velgremmen.
Hoeveel wielertoeristen rijden er met tubes?
Maar je laatste zin is voor ons gewone stervelingen belangrijker dan wat de profs wel of niet doen
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Kan iemand de man een medaille voor post-van-de-week geven?Karl66 schreef:Ik snap die honderd pagina's ook niet. Een berichtje is genoeg, want iedereen weet dat je met Campa, met geschoren benen en zonder schijfremmen op een racefiets hoort te zitten![]()
![]()
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Infinito GB
- Forum-lid
Dankzij Bianchi heb ik weer enige tijd de beschikking over mijn "vaste" leenfiets.
Een Cannondale Synapse Hi Mod Disc met SRAM Red. Voor mij is het nu echt definitief.
Voor mij nooit, maar dan ook nooit een fiets met schijfremmen. Wat een K-dingen zijn het toch.
En wat weinig toegevoegde waarde heb je er van. In mijn ogen echt de grootste bullish*t voor op een racert.
Iedereen is vrij om ervan te vinden wat hij/zij wil, maar als er geen fiets meer te krijgen is zonder schijfremmen, stop ik met wielrennen.
Een Cannondale Synapse Hi Mod Disc met SRAM Red. Voor mij is het nu echt definitief.
Voor mij nooit, maar dan ook nooit een fiets met schijfremmen. Wat een K-dingen zijn het toch.
En wat weinig toegevoegde waarde heb je er van. In mijn ogen echt de grootste bullish*t voor op een racert.
Iedereen is vrij om ervan te vinden wat hij/zij wil, maar als er geen fiets meer te krijgen is zonder schijfremmen, stop ik met wielrennen.
-
dwangarbeider
- Forum-lid
@GB Lux Dream,
Welke problemen heb je dan gehad ?
Ikzelf ben ook geen fan maar jij hebt zo te lezen wel hele slechte ervaringen met discs.
Welke problemen heb je dan gehad ?
Ikzelf ben ook geen fan maar jij hebt zo te lezen wel hele slechte ervaringen met discs.
- Infinito GB
- Forum-lid
Om te beginnen is deze configuratie al redelijk ongelukkig, QR wielmontage en SRAM/Avis remklauwen. De vrije ruimte tussen de schijven en blokken schijnt bij Shimano wel iets beter te zijn, maar continue dat lichte slepende geluid van een schijf die iets aanloopt. Al 2 keer de remmen opnieuw gecentreerd (volgens instructie van fm), maar het helpt maar even. Had dit vorige keer ook al met deze fiets. Fm heeft inmiddels de remmen ook al ontlucht.
Wat mij het meeste tegenstaat is dat je weinig tot niets kan doen wanneer je eenmaal onderweg bent, eigenlijk net zoiets als het fietsen met tubes. Bij mijn eigen vertrouwde remhoefjes heb ik nog nooit iets gehad, en als de dag ooit komt kun je onderweg met een multitool zo'n beetje alles oplossen.
Daarbij vind ik dat de toegevoegde waarde te verwaarlozen is, en zeker niet enige vorm van ergernis waard.
Ik heb altijd nog tot stilstand kunnen komen voor het kruispunt met mijn eigen fiets, en nooit gebrek gehad aan remkracht, zelfs met carbon wielen. En ik fiets het hele jaar door in weer en wind.
Verder vind ik het ook nog eens afzichtelijk om met van die koeienhoorns op mijn stuur te rijden, maar dat is smaak en puur persoonlijk.
Wat mij het meeste tegenstaat is dat je weinig tot niets kan doen wanneer je eenmaal onderweg bent, eigenlijk net zoiets als het fietsen met tubes. Bij mijn eigen vertrouwde remhoefjes heb ik nog nooit iets gehad, en als de dag ooit komt kun je onderweg met een multitool zo'n beetje alles oplossen.
Daarbij vind ik dat de toegevoegde waarde te verwaarlozen is, en zeker niet enige vorm van ergernis waard.
Ik heb altijd nog tot stilstand kunnen komen voor het kruispunt met mijn eigen fiets, en nooit gebrek gehad aan remkracht, zelfs met carbon wielen. En ik fiets het hele jaar door in weer en wind.
Verder vind ik het ook nog eens afzichtelijk om met van die koeienhoorns op mijn stuur te rijden, maar dat is smaak en puur persoonlijk.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Aanlopende schijven hoeft niet en de nieuwe shifters zijn stuk compacter 
Alleen herken ik je ervaringen wel met de atb Avid schijfremmen; ook veel meer gedoe dan bij de XT's.
Alleen herken ik je ervaringen wel met de atb Avid schijfremmen; ook veel meer gedoe dan bij de XT's.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Klopt. Zelfs met steekassen moet ik om de haverklap de remmen (SRAM = Avid) stellen. En dat is best een rotklusje, omdat er nog geen mm marge is. Alleen hierom al snap ik er dus niets van dat mensen schijven op hun racefiets willen.
Shimano schijnt wat dat betreft beter te zijn.
Shimano schijnt wat dat betreft beter te zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- ophetkantje
- Forum-lid
Bij natte weg heb ik toch echt altijd aanlopende schijven en hier is als door twee goede monteurs naar gekeken en afgesteld, maar bij natte weg blijft het een drama.daniel1975 schreef:Aanlopende schijven hoeft niet en de nieuwe shifters zijn stuk compacter
Ach, ik zeg ook maar wat