Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 25 sep 2025 12:37

Vanaf hier kan weer volop gereageerd worden... :winkthumb:

Justrace
Forum-lid

Justrace 29 sep 2025 09:51

Afgelopen vrijdag en zaterdag twee routes gefietst. Omdat ik pas drie keer boven de 150 km heb gefietst twijfelde ik tussen de gewone Rursee en de XL versie, uiteindelijk besloot ik voor de gulden middenweg te gaan en heb ik wel de Hammer Mauer gedaan en daarna weer terug en keihard naar beneden als opwarmer voor de Widdauer Mauer. Prachtig rondje en uiteindelijk kwam ik alsnog met ruim 160 km en 2800 hoogtemeters in het hotel aan. De volgende dag had ik een iets gemoedelijker rondje in de planning staan maar uiteindelijk last minute toch gekozen voor de Simmerath – Rurberg (105 km, 2000 hm) route omdat de kuitenbijters mij wel aanspreken. Dit vond ik misschien nog wel een leuker rondje, wellicht omdat de afstand wat meer vertrouwd voelde en ik daarom wat harder durfde te pushen. Paar beukers van klimmen, langere beklimmingen, mooie glooiende stukken, stukje kasseien in het prachtige Monschau en heel veel rustige landwegen waar je geen fietser tegenkomt.
Dit deel van de Eifel is wel een stuk levendiger dan waar ik van de zomer zat. Dorpjes waar zowaar mensen op straat lopen en ook regelmatig wielrenners en mountainbikers. Zaterdagmiddag reed ik weer voldoen naar huis.
Wederom bedankt voor de mooie routes Buzz!

btw nog een huishoudelijk mededeling: de Mariawalder Strasse naar de Mariawalder Abdij is afgesloten, ik kon er nog wel langs en nergens een teken van werkzaamheden maar goed dat gaat volgens mij altijd vrij traag daar lijkt het. Ook de afdaling vanaf ik meen Steckenborn was afgesloten maar nog wel te fietsen, daar wordt het asfalt vervangen dus dat zal ook wel weer een jaar duren ofzo. Weet niet 100% zeker of het deze straat was, kan ook de afdaling vanaf Kesternich geweest zijn.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 30 sep 2025 13:14

Leuke reactie, @Justrace. En ja, dat klinkt als een welbesteed weekend. Eén overnachting, twee straffe alsook mooie ritten. Opgeteld circa 265 km en 4800 hm op de teller. Daar kan je mee nach Hause kommen. :winkthumb:

P.S. Moest wel even glimlachen om... "Paar beukers van klimmen". :mrgreen:

rene-canyon
Forum-lid

rene-canyon 12 okt 2025 14:09

Gisteren weer de Rursee Eifel XL route gereden, ik denk nu al weer voor de 5 keer.
Maar het blijft elke keer weer genieten.
Het begin van de Mariawalder Strasse, nabij het kasteel nu helemaal gesloten, er stond een hekwerk breed over de weg.
Via Hasenfeld omrijden ging prima, maar de Mariawalder Abdij blijft een mooie klim.

Grunentalstrasse blijft een lastige afdaling, je raakt snel overmoedig te snel te willen, zeker met de Widdauer Mauer op het einde.
Voor mij is de weg vanaf Dedenborn naar Widdau altijd het hoogte puntje van de trip, echt het vakantie gevoel :-)
Steckenborn kon je inderdaad nog wel met de fiets, auto niet, hierdoor wel lekker rustig.
Door de week zullen de wegwerkers je wegsturen, het asfalt was flink weggegraven, aan één helft.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 13 okt 2025 13:57

@Rene-canyon: Local Rursee-legend! :winkthumb:

8-) De weg vanaf Dedenborn naar Widdau is inderdaad wel vakantiegevoel opwekkend. Je bedoelt daarmee inclusief het XL-'ommetje' via Huppenbroich, Simmerath, Konzen en Imgenbroich (zoals in de huidige route-versie), neem ik aan?

Nog even over de betreffende wegwerkzaamheden...
  • Naar verluidt is de Mariawalder Straße (L249) nu inderdaad volledig gesloten tussen Heimbach en de Mariawalder abdij. De volledige sluiting zal naar verwachting zo blijven tot de zomer van 2026. Vervolgens zal er dan opnieuw één baan geopend worden. Het volledige tweebaans-herstel zal nog enkele jaren duren.
  • De Bundesstraße (B266) tussen Kesternich en Einruhr wordt vanaf begin september 2025 opgeknapt. De bouwwerkzaamheden zullen in twee fasen met volledige sluiting worden uitgevoerd.

In de eerste bouwfase is de B266 volledig geblokkeerd en wordt gerenoveerd vanaf Kesternich ná de kruising van de L166 (richting Rurberg) tot de kruising van Seifenauel (L106). Deze fase duurt naar verwachting tot begin november 2025.

In de tweede bouwfase wordt de B266 onder volledige sluiting ook gerenoveerd tussen de kruising naar Seifenauel (L106) tot het zuidelijkste puntje van Rurberg (L128). Deze fase zal naar verwachting tot eind december 2025 duren.

Justrace
Forum-lid

Justrace 14 okt 2025 09:26

Toen ik er was kwamen er bij de Mariawalderstrasse net twee mountainbikers naar beneden en die zeiden dat er nog geen werkzaamheden waren. Dus ben net als hen om het hek gegaan en had de hele weg voor mezelf. Blijft wel verbazingwekkend hoe ze daar werken, of eigenlijk niet werken. Van de zomer kwam ik ook bij een bergweg die al drie maanden dicht was en t/m 2026 dicht zou blijven, maar nog geen enkel tegen van werkzaamheden afgezien van wat bergjes zand aan het begin. Hier raken de mensen al in paniek als een weg één weekend dicht is.

senior
Forum-lid

senior 14 okt 2025 13:37

Nog niet zo lang geleden zag ik in een Duits programma de viering van het 25-jarig jubileum van een stoplicht bij een gedeeltelijk wegens een ietwat verzakte berm over een afstand van zo'n 100 m afgesloten weg. En zowel in België als in Duitsland is het bord Route dégradée (België) of Straßenschäden (Duitsland) héél populair.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 okt 2025 13:50

Het is toch schandalig hoe lang ze over dit 2-baans wegen doen. Die Mariawalt is zeker al een paar half dicht. Simonskall hebben ze ook 192 jaar over gedaan.

Nu zeiken we graag op Nederland, maar zoiets zou hier in een weekje, max 2 klaar zijn.

pino
Forum-lid HC

pino 14 okt 2025 14:51

Trous en formations. Zijn ze dan nog aan hun opleiding bezig?
Niet zijken maar reiden !

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 14 okt 2025 16:15

:idea: Kleine kanttekening bij de afsluiting van de Mariawalder Straße (L249)... Sinds 2023 was er al één rijstrook afgesloten als gevolg van eerdere schade. Verkeersveiligheid was/is niet meer gegarandeerd. Dat de weg nu volledig gesloten is tussen Heimbach en de Mariawalder abdij heeft kennelijk als reden, dat er "ernstige schade aan verschillende ondersteuningsstructuren aan de valleizijde" werd geconstateerd.

De daadwerkelijke renovatie van de weg en de getroffen gebouwen zal pas in het voorjaar van 2026 beginnen. De verwachting is dat er wederom één rijstrook geopend wordt in de zomer van 2026. Naar verluidt zal het volledige herstel van de tweebaansweg enkele jaren duren.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 15 okt 2025 16:31

Ter afleiding van het bovenstaande 📛-leed, hierbij nog één (eigenlijk twee) van m'n favoriete zonovergoten herfstritten... 😉
  • Petergensfeld ~ Epen (138 km, 2100 hm). 🇧🇪 🇳🇱 🇩🇪 Grensoverschrijdend mooie route met uitstapjes in België en Nederland. En onderweg 32 beklimmingen, die vrijwel volledig voorzien zijn van aimabele percentages. Met de aantekening dat de lengte ervan veelal (zeer) beperkt is.

Zodoende worden uit drie landen diverse highlights aan elkaar geregen, zoals de Eschberg / Epenerbaan, Bois de Beusdael, Forsthaus Mospert, Wesertalsperre, Haute Fagnes, Dedenborn (vallei) en uiteraard de Rursee. Overigens is het wegdek van de gehele route grotendeels in goede conditie. Zie voorts de RwGPS-routebeschrijving met het betreffende klimwerk.

Afbeelding
🧐 Deze rit 'ergens' in Limburg starten is uiteraard ook een optie. Bijvoorbeeld in Epen...
  • Epen ~ Rursee (138 km, 2100 hm). ♻️ Exacte kopie van de bovenstaande route, waarna alleen de start/finish-locatie is verplaatst naar Epen. Zie de RwGPS-routebeschrijving voor meer info. Aardige bijkomstigheid is dat je dan eindigt met de bijna 5 km-lange Camerig-afdaling...

Afbeelding

Plaats reactie