Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

omer
Forum-lid

Gebruikersavatar omer 21 mei 2009 16:23

Niemand die dit weet?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 21 mei 2009 16:51

omer, kun je gewoon naar de kaart toe via de windows verkenner? Ik gebruik nooit mapsource maar plaats zelf de bestanden die ik wil in de verschillende directories. Als je het kaartje via windows kan benaderen is er geen formattage nodig.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 22 mei 2009 01:36

[quote="HenkV"]Ze verkopen het wellicht als verbetering tov de 305 maar het klopt gewoon niet.
[/quote]

Dit wordt nergens door Garmin gepropageerd. Ik had dit probleem altijd met mijn 305 en het was een grote ergernis. Ik heb de 705 om andere redenen gekocht maar in het gebruik viel het mij op dat dit probleem bij de 705 weg was. Later op het motionbased forum vond ik meer gebruikers die dit bevestigden. Waarom het bij jouw fout gaat weet ik dan niet.

[quote="HenkV"]
Dan even logisch, hoe zou het kunnen kloppen als het ding steeds coursemode in / uit gaat. Uit koersmode, dan heeft hij 0,0 info over de hoogte, weet ie op basis van de hoogte kaart niet waar hij zich bevind! Dus volgens mij ligt de pijn gewoon bij het feit dat hij steeds coursemode uit gaat. Daar moeten ze iets op verzinnen. Grotere tolerantie ofzo....

En ik heb het hier niet over het feit dat de basisdata wel / niet afwijkt. De profielen vooraf getekend en achteraf gerealiseerd verschillen niet zoveel.[/quote]

IK vraag me af of het niet een of andere setting is waarvan ik me niet bewust ben dat ik hem ooit heb ingesteld. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de EDGE (zowel de 305 en de 705) uit course mode gaat. Als ik van course afwijk dan blijft het hoogte profiel doorlopen alsof ik nog op de route zat. zodra ik weer op de course terug kom ("course found, recalculating" komt in beeld) wodt het profiel weer gelijk getrokken met mijn positie, het profiel is dan aangepast aan de nog te rijden route.. Bij de 305 bleef het profiel gewoon doorlopen en was het aangepast aan de reeds gereden afstand.

Ik heb automatisch hercalculeren aanstaan maar dacht altijd dat alleen met routering te maken had en niet met courses. Misschien is dat niet zo?
Afbeelding

jay
Forum-lid

Gebruikersavatar jay 22 mei 2009 09:31

Iemand die de Egde 705 en Sportstracks gebruikt?
het "probleem" waar ik tegen aan loop is:

ookal staat mijn edge zo, dat bij geen beweging, de tijd stopt.

maar als ik achteraf deze data in sports track laad. dan wordt deze tijd (dat ik stil sta) wel bij de rit opgeteld.

ik kwam hier achter toen ik mijn gemiddelde zag in Sportstracks t.o.v. training center.
is hier een setting voor in sportstracks? zo ja, kan iemand mij vertellen waar ik deze kan vinden?
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 22 mei 2009 10:55

Ericp, geen idee. Wellicht dat hij door de bergen net 'n satelietje minder in beeld houd dan in NL met als gevolg dat z'n berekeningen minder nauwkeurig zijn? Maar ik ben niet gek hoor. Het gebeurt zeer regelmatig dat uit / in coursemode. Soms krijg je inderdaad die recalculating, soms ook niet. En geloof me maar, als je zo'n 400 km parcourtje rijd, heb je meer dan genoeg tijd om de wel's en wee's van de 705 te bestuderen :)

vip32
Forum-lid

vip32 22 mei 2009 11:25

[quote="HenkV"][quote="ericpeters"]De problemen die hier door een aantal mensen worden gerapporteerd met het incorrect hoogteprofiel, in course mode, als je van de course afgeweken bent en daarna weer terug op course bent gekomen zijn problemen van de Edge 205 en 305. De edge 705 heeft dit probleem niet meer voor het hoogteprofiel mits je je firmware hebt ge-updated. [/quote]

Sorry Eric, maar ik heb echt de 705, ook de laatste update etc. Het klopt vaak gewoon écht niet. Laatst reed ik de grenslandklassieker, zat mooi op het lijntje, ding zegt afdalen, nou het was nog 3 km klimmen. Afgelopen zaterdag met m'n 410 km: er zat soms naar schatting zo'n 10km verschil tussen waar ik me bevond op de hoogtekaart en waar ik zou moeten zijn. Probeer het mij maar uit te leggen want ik weet niet wat ik eraan zou kunnen doen. Ze verkopen het wellicht als verbetering tov de 305 maar het klopt gewoon niet.

Dan even logisch, hoe zou het kunnen kloppen als het ding steeds coursemode in / uit gaat. Uit koersmode, dan heeft hij 0,0 info over de hoogte, weet ie op basis van de hoogte kaart niet waar hij zich bevind! Dus volgens mij ligt de pijn gewoon bij het feit dat hij steeds coursemode uit gaat. Daar moeten ze iets op verzinnen. Grotere tolerantie ofzo....

En ik heb het hier niet over het feit dat de basisdata wel / niet afwijkt. De profielen vooraf getekend en achteraf gerealiseerd verschillen niet zoveel.[/quote]

dit werkt juist super, zodra je wee op course bent is het hoogteprofiel weer uptodate. gisteren nog de steven rooks gedaan en daarvoor de grensland en dat profiel werkt perfect op de 705
ligt wellicht aan je course files?

vip32
Forum-lid

vip32 22 mei 2009 11:29

[quote="gaisdergerman"]pffff heb de eerste 32 pagina's door gelezen en ben er behoorlijk gaar van. Ik zit er ook aan te denken om een 705 aan te schaffen maar hou het nu even voor gezien.

De reden dat ik hem wil aanschaffen is dat ik helemaal gek word van iedere keer stoppen en op kaarten kijken als ik bijv in de ardennen of sauerland ben. Daarnaast kun je dan vooraf een mooie route in gaan laden. Ga de komende weken nog even mijn vrije tijd opofferen om het één en ander door te lezen en dan ga ik de knoop door hakken. [/quote]

ja als je het forum leest wordt je idd een beetje moedeloos als nieuwe koper, werd ik ook. de 705 toch maar aangeschaft en het werkt eigenlijk allemaal goed en eenvoudig. je leest op internet voornamelijk de problemen maar niet de talloze 'goede' verhalen.

vip32
Forum-lid

vip32 22 mei 2009 11:35

weet iemand of het mogelijk is een lap automatisch te starten tussen 2 waypoints? dacht daar eens iets over gelezen te hebben.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 22 mei 2009 12:15

Ja, dat kan. In de Garmin trainingscenter software selecteer je de betreffende rit. Dan in het venster rechts in je scherm het 2e tabblad (totals) openen en daar zie je dan total ascent met de hoogtemeter informatie.

jeroen1234
Forum-lid

jeroen1234 22 mei 2009 13:45

Ik had hetzelfde probleem als Henk.

Welke site gebruik je om je course (inclusief hoogteprofiel te maken)?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 22 mei 2009 15:23

jeroen, ik gebruik gpsies.com. Zoals ik al schreef het profiel vooraf en de realisatie achteraf verchillen nooit veeL. Maar jij schreef "had", slip of the pen of is het echt over en gaat het nu wel goed?

De koersfile van de grensland had ik van iemand gekregen. Dus laten we die maar buiten beschouwing want ik weet niet hoe ze die gemaakt hebben. Daar klopte echt helemaal niets van.

Ik zal wederom met argusogen gaan letten op de langere parcoursen. Volgende week weer een 400+ dus dan heb ik weer wat data :)

Plaats reactie