Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 12 apr 2017 09:44

Ik ben vorige week met helm op gevallen, flinke schaafwonden op mijn onderbeen, flinke blauwe plekken over de hele zijkant van mijn lichaam. En toen ik thuiskwam zag ik ineens dat mijn helm ook een flinke klap had gehad en ik het helemaal niet gemerkt had. Ik ga er dan vanuit dat zonder helm ik dat wel gemerkt had.

Daarnaast heb ik de afgelopen 4 jaar mensen in mijn fietsclub zien vallen waarbij ambulance en ziekenhuis bezoek het gevolg was:
- 1 keer iemand met zijn voorwiel in een sleuf in het asfalt reed en vol met zijn hoofd naar de grond ging, maar meost naar het ziekenhuis omdat hij een diepe snijwond in zijn arm had, geen hoofdletsel.
- 1 keer iemand op een paaltje botste en ook met helm op de grond knalde en vervolgens een dag met lichte hersenschudding in het ziekenhuis lag.
- 1 keer iemand viel terwijl zijn helm niet vastzat en vervolgens bewusteloos bleef liggen, op een afgelegen bosfietspad. Omdat er anderen bij waren werd de ambulance gebeld en kon hij naar het ziekenhuis. Was hij alleen geweest dan had dit heel slecht kunnen aflopen.

Een helm is gewoon een verzekering met beperkte dekking, maar beperkte dekking is beter dan geen dekking. Omdat ik zelf voorzitter ben van een tourclub moet bij ons iedereen die op clubritten meerijdt een helm dragen. Wat ze daarbuiten doen moeten ze zelf weten. Ik draag zelf de helm altijd op de racefiets, ik heb er totaal geen last van en ik vind het veiliger dan zonder.
Afbeelding

ane
Forum-lid

ane 12 apr 2017 09:48

MarkVeenstra schreef:Maar goed dat een helm breekt bij een goede klap tegen het asfalt... Dan zie je tenminste dat hij stuk is. En als hij zo hard zou zijn dat hij de val overleefd, dan zal de energie van de klap wel bijna 1 op 1 alsnog op je schedel zijn doorgegeven....
De helm vang nauwelijks energie op, daar is hij te dun voor. Hij verspreid de impact over een groter oppervlak, goed voor je schedel maar het doet niets voor je hersenen. De vertraging van je hoofd verandert niet, je hersenen klotsen met dezelfde snelheid tegen je intacte schedel.

Dat hij breekt bij het komt omdat piepschuim niet flexibel is. Hij vervormt door de klap een beetje en breekt. Het breken van piepschuim kost niet veel energie.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 apr 2017 10:00

@dropje: als mensen met versleten banden, rafelige rem kabels, scheef (een beetje de goede kant op is ok) afgestelde remblokken, losse spaken op pad gaan dan durf ik gerust de uitspraak te doen dat het met een deel van de helmen ook niet goed gesteld is.

Verder als reactie op de post van Dropje: Zoals TTT aangeeft rij ik eigenlijk altijd met een helm. De uitzonderingen heb ik een paar post terug vermeld en provoceren staat daar niet bij. Het feit dat jezelf graag provoceert (ventieldopjes) wil niet zeggen dat andere dat ook doen. Mijn uitdagingen op en rond de fiets liggen echt heel ergens anders! Dat ik soms wat eigenzinnige keuze's maak tav bestemmingen, ritten, fietstype kan kloppen. Dat heeft echter niks te maken met provocatie, maar alles met het feit dat ik gras niet te vreten vind.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 12 apr 2017 10:04

Het is geen provocatie, mijn stelling was dus onjuist. Ik dacht alleen iemand met dezelfde 'tic' (positief bedoeld) als ik gevonden te hebben ;)

Edit; door deze 'tic' rijd ik bijvoorbeeld ook een voertuig die feitelijk totaal onlogisch en a-symmetrisch is (maar o-zo leuk)
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

dario
Forum-lid

dario 12 apr 2017 10:14

Is het rijden met ventieldopjes een vorm van provocatie?!? :shock:
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 12 apr 2017 10:17

ane schreef:De helm vang nauwelijks energie op, daar is hij te dun voor. Hij verspreid de impact over een groter oppervlak, goed voor je schedel maar het doet niets voor je hersenen.
Ah, uit welk deskundologisch onderzoek haal je deze info?
Laatst gewijzigd door NicoNB op 12 apr 2017 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

El Pistolero
Forum-lid

El Pistolero 12 apr 2017 10:17

Ik fiets altijd met helm anders mag ik van de vrouw de weg niet op. Zijn er ook mensen die met een bitje fietsen voor bescherming van de tanden?
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 12 apr 2017 10:38

NicoNB schreef:
ane schreef:De helm vang nauwelijks energie op, daar is hij te dun voor. Hij verspreid de impact over een groter oppervlak, goed voor je schedel maar het doet niets voor je hersenen.
Ah, uit welk deskundologisch onderzoek haal je deze info?
Je breekt je kop niet maar je hersenen schudden wel goed door elkaar, daarom kun je wel een hersenschuddig krijgen met een helm op.
Maak joe woar

ane
Forum-lid

ane 12 apr 2017 10:42

NicoNB schreef:Ah, uit welk deskundologisch onderzoek haal je deze info?
Uit welk deskundologisch onderzoek blijkt dat het niet zo is? Een helm werkt wel, maar de prestaties zijn niet magisch.

Niet dat ik een discussie over de werking van de helm begin, maar blijkbaar heeft elke fietser wel zo'n helmbreekmoment gehad met de gevleugelde uitspraak "anders was ik dood geweest". Dit terwijl er voor de jaren '90 niet continu dode fietsers van de weg gehaald moesten worden.
Laatst gewijzigd door ane op 12 apr 2017 11:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 12 apr 2017 10:43

dario schreef:Is het rijden met ventieldopjes een vorm van provocatie?!? :shock:
Ja, en het hebben van een plastic schijf achter je cassette is pure anarchie. :lol: :twisted: :mrgreen:

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 12 apr 2017 10:49

Enne, er zijn weer 11 pagina's vol geluld over de helm, moet er niet een topic geopend worden over het nut van een bel? :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 12 apr 2017 11:21

dropje73 schreef:Iedereen moet het lekker zelf weten.
Niet wat mij betreft. Ik moet je van het asfalt schrapen, eerste hulp verlenen en je weduwe het slechte nieuws brengen. Doe mij ook een plezier en zet die helm op je kop. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor mij.

Plaats reactie