Carbon wielen en wind/gebergte
-
djatwork69
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
8 min winst met andere wielen, sorry maar dat geloof ik nooit!
Als jij niet openstaat voor feiten en jouw mening als feit zien dan valt er vrij weinig te discussieren.jakkel schreef:Flauw, heel flauw. Maar, ik begrijp wel waarom je zo reageert hoor.vitamineb schreef:
Ok, ik val door de mand, je hebt gelijk. Jouw 7 jaar oude FR Zero wielen zijn de beste klimwielen die er zijn.![]()
Ik zou zeggen, neem nog een pilletje vitamine B.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Over een hele lange afstand met hoge snelheden afgezet tegen de meest antieke lompe rommel is zoiets in theorie mogelijk.djatwork69 schreef:8 min winst met andere wielen, sorry maar dat geloof ik nooit!
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik verwacht gefundeerde tegenargumenten. Het enige wat ik van u lees is een flauw antwoord en je somt wat dingen op die kant noch wal raken. Je post eigenlijk vanalles, behalve feiten.vitamineb schreef:Als jij niet openstaat voor feiten en jouw mening als feit zien dan valt er vrij weinig te discussieren.jakkel schreef:Flauw, heel flauw. Maar, ik begrijp wel waarom je zo reageert hoor.vitamineb schreef:
Ok, ik val door de mand, je hebt gelijk. Jouw 7 jaar oude FR Zero wielen zijn de beste klimwielen die er zijn.![]()
Ik zou zeggen, neem nog een pilletje vitamine B.
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
@Jakkel: Geef jij dan ook even gefundeerde argumenten?
But where is the tipping point? How steep does a climb have to be before the weight savings trump the aero gains? The answer depends on the rider’s weight and speed, as a faster rider would encounter higher aerodynamic forces while the gravitational forces stay the same. For an average 250 Watt rider, the tipping point is around a 5-per-cent slope. For a good pro who puts out 400 Watts, it’s at 8 per cent. The Tour de France’s Alpe d’Huez has an average slope of 8 per cent. So for a pro on the ultimate climbing terrain, the aero bike is just as fast as the light bike. On top of that, the aero frame saves you energy on all the flats, up moderate climbs and on descents.
bron: https://www.cervelo.com/en/engineering- ... ht-vs-aero
En nog wat leesvoer: http://www.cyclist.co.uk/in-depth/1467/ ... eight-rims
Aero is overall gezien beter dan gewicht behalve als het ontzettend stijl is maar je wil één setje wielen dan is een 5 cm beter aangezien men hier in NL toch meer vlak rijd. Kun je ook nog mee naar de bergen en lol hebben. (wind daar buiten gelaten).
But where is the tipping point? How steep does a climb have to be before the weight savings trump the aero gains? The answer depends on the rider’s weight and speed, as a faster rider would encounter higher aerodynamic forces while the gravitational forces stay the same. For an average 250 Watt rider, the tipping point is around a 5-per-cent slope. For a good pro who puts out 400 Watts, it’s at 8 per cent. The Tour de France’s Alpe d’Huez has an average slope of 8 per cent. So for a pro on the ultimate climbing terrain, the aero bike is just as fast as the light bike. On top of that, the aero frame saves you energy on all the flats, up moderate climbs and on descents.
bron: https://www.cervelo.com/en/engineering- ... ht-vs-aero
En nog wat leesvoer: http://www.cyclist.co.uk/in-depth/1467/ ... eight-rims
Aero is overall gezien beter dan gewicht behalve als het ontzettend stijl is maar je wil één setje wielen dan is een 5 cm beter aangezien men hier in NL toch meer vlak rijd. Kun je ook nog mee naar de bergen en lol hebben. (wind daar buiten gelaten).
Maak joe woar
En... we hadden het over de steile beklimmingen. De initiële discussie was ook dat er beweerd werd dat aero wielen, ook al zijn ze zelfs zwaarder, altijd een snelheidsvoordeel bieden bij de steilere klims.Fietsen?altijd schreef:
Aero is overall gezien beter dan gewicht behalve als het ontzettend stijl is maar je wil één setje wielen dan is een 5 cm beter aangezien men hier in NL toch meer vlak rijd. Kun je ook nog mee naar de bergen en lol hebben. (wind daar buiten gelaten).
Dat is op zich best interessant, aan de andere kant.... Als hij zich er niet prettig bij voelt in de afdaling dan kan het best zijn dat dit hem een paar watt waard is bergop.
Ik ben geen natuurkundige, maar ik geloof nooit dat het verschil tussen een laag Dura Ace wiel en een hoog Dura Ace wiel op het niveau van Froome >10 watt is. Intuïtief zou ik zeggen misschien een paar watt, meer niet. Ik zeg er meteen bij dat ik dit niet kan staven met wat voor feiten dan ook...
Ik ben geen natuurkundige, maar ik geloof nooit dat het verschil tussen een laag Dura Ace wiel en een hoog Dura Ace wiel op het niveau van Froome >10 watt is. Intuïtief zou ik zeggen misschien een paar watt, meer niet. Ik zeg er meteen bij dat ik dit niet kan staven met wat voor feiten dan ook...
Laatst gewijzigd door havana op 02 jan 2017 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Kom dan eens met wetenschappelijk onderbouwd bewijs inplaats van keuzes van renners want die zijn persoonsgebonden.
Maak joe woar
Hier wordt gezegd (en gestaafd met 'blogs') dat het best wel wat uitmaakt zo'n hoge wielen bij het klimmen. Froome kan nog altijd een half hoog wiel achteraan steken tijdens de klimetappes. Hij rijdt trouwens met hoge wielen tijdens de 'gewone ritten'. Dus hij is best wel gewoon om met zulke wielen te rijden. Froome is trouwens niet de enige die kiest voor lage wielen in de bergen.havana schreef:Dat is op zich best interessant, aan de andere kant.... Als hij zich er niet prettig bij voelt in de afdaling dan kan het best zijn dat dit hem een paar watt waard is bergop.
Ik ben geen natuurkundige, maar ik geloof nooit dat het verschil tussen een laag Dura Ace wiel en een hoog Dura Ace wiel op het niveau van Froome >10 watt is. Intuïtief zou ik zeggen misschien een paar watt, meer niet. Ik zeg er meteen bij dat ik dit niet kan staven met wat voor feiten dan ook...
Waarom moet ik met wetenschappelijk bewijs komen dat het wat uitmaakt? Mijn stelling is dat die hoge wielen geen bal uitmaken bij het klimmen, zeker niet als ze zwaarder zijn.Fietsen?altijd schreef:Kom dan eens met wetenschappelijk onderbouwd bewijs inplaats van keuzes van renners want die zijn persoonsgebonden.
Het verschil tussen een goed laag wiel en en goed hoog wiel (beiden modern ontwerp) kan tegen de 10 Watt zijn, maar dat is alleen bij hoge snelheden, bij klimsnelheden is het veel minder.havana schreef: Ik ben geen natuurkundige, maar ik geloof nooit dat het verschil tussen een laag Dura Ace wiel en een hoog Dura Ace wiel op het niveau van Froome >10 watt is. Intuïtief zou ik zeggen misschien een paar watt, meer niet. Ik zeg er meteen bij dat ik dit niet kan staven met wat voor feiten dan ook...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
