Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wat is 'betaalbaar' anno 2016?

berndw
Forum-lid

berndw 06 jun 2016 15:27

Ik vind het wel heel bijzonder dat zo'n 'simpel' topic maar blijft groeien. Op een gegeven moment is alles wel gezegd lijkt me. Wel zeer vermakelijk om te lezen overigens hoor, begrijp me niet verkeerd. Nog een paar weken en er staat van iedereen een biografie met hoeveel kinderen/vrouwen/fietsen/andere hobbys/auto's/salaris en wat voor baan hij heeft. Ik dacht dat we het na 3 pagina's wel eens waren, dat 'betaalbaar' een bijzonder subjectief begrip is en voor iedereen anders.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 jun 2016 15:44

berndw schreef:Ik vind het wel heel bijzonder dat zo'n 'simpel' topic maar blijft groeien.

Moet je natuurlijk niet zelf gaan posten dan houdt het nooit op ;)

klimski
Forum-lid

klimski 06 jun 2016 16:06

Uit je bericht blijkt al dat je het niet zo'n idiote vraag vindt. Haha. Goede rant!
TumTumTum schreef:+1

Ik vind de topicvraag verder een beetje idioot. Hangt dat niet af van je portemonnee? Ik leef van een minimum inkomen, voor mij is bijna niks betaalbaar, anno 2016 of niet.
Is de vraag niet eigenlijk; "he mannen, moeder de vrouw wil dat ik minder geld aan mijn fiets uitgeef, waar komen jullie thuis nog mee weg?"

Wat bladen betaalbaar vinden daar veeg ik mijn achterste mee af. Het gaat voor 105% om commercie. Je moet kopen, kopen, kopen en nog eens kopen. Met als toppunt van decadentie zwemmen in de Yang Tse (want in de Zevenhuizer Plas is zoooo 1981, daar kan je echt niet meer mee weg komen op de fietsclub) en rendier lederen fietsschoenen van 600 euro. Ik heb toen overigens een puntig mailtje ingezonden dat het alleraardigst is dat de dames en heren redactricen allemaal knusse tweeverdieners zijn met dikke bankrekeningen maar dat er óók nog sporters zijn die het met minder moeten doen.
Ik erger me al sinds ik ben begonnen met sporten aan deze instelling.
Zo dat moest er even uit.

/rant off (sorrie...dit is een persoonlijk pijnpuntje). :evil: ;)
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Eelco vR
Forum-lid

Eelco vR 09 jun 2016 15:19

'Betaalbaar' is inderdaad heel persoonlijk. Niet alleen in aanschaf, maar ook in reparaties, én in diefstal. Daar zit voor mij ook een duidelijke bovengrens. Naarmate een fiets duurder is, is het erger als-ie gejat wordt, maar de kans daarop neemt nog toe ook!
Ik heb nu een 6 jaar oude Red Bull Pro-SL met Ultegra 6700 die goed gebruikt is en z'n geld (toen €1600) ruim waard is geweest. Ik mag (en kan, gelukkig) van mezelf nu een stapje hoger. Maar niet heel veel hoger, want ik wil m'n fiets gewoon achterop de fietsendrager zetten en met een slot erom een nacht op de parkeerplaats van een Frans hotel laten staan. Of halverwege m'n fietsrondje op het terras tegen een bloembak laten staan en naar binnen lopen om de koffie af te rekenen.
Een fiets van €5000 fietst vast lekkerder dan wat ik heb of wat ik ga kopen, maar voor mij zou dan het zorgeloze er af gaan.
Weg: Isaac Boson | Modder: Kinesis Tripster AT

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 09 jun 2016 15:22

Don't race a bike you can't replace...

Oftewel 'betaalbaar' is iets wat je zonder al te veel pijn kunt vervangen.

Bartholomaus
Forum-lid

Gebruikersavatar Bartholomaus 09 jun 2016 21:30

Ik heb ook een mooi moreel dilemma: studieschuld aftikken of rustig blijven aflossen tegen de lage rente en een nieuwe fiets aanschaffen.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 09 jun 2016 22:03

Lijkt me geen dilemma :mrgreen:

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 09 jun 2016 22:15

Bartholomaus schreef:Ik heb ook een mooi moreel dilemma: studieschuld aftikken of rustig blijven aflossen tegen de lage rente en een nieuwe fiets aanschaffen.
Ik ben ook pas afgestudeerd met een leuke studieschuld maar heb dat morele dilemma niet zozeer. Het ligt er aan wat je nu hebt, hoe je ervoor staat en of je een nieuwe bike nodig bent en/of daar 5k aan uit wil geven terwijl je misschien nog geen baan/werkzekerheid hebt en eigenlijk ook een appartement, auto en verhuizing o.i.d. moet bekostigen.

Een studieschuld is niet te vergelijken met een schuld aan vrienden/ouders of een bedrijf/instantie.Zo lang het redelijk is moet het kunnen lijkt me (als je al een carbon fiets met DA hebt staan zou ik het niet doen). Een mens moet ook leven ;).

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jun 2016 22:18

Of de consumptie maatschappij in stand houden?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 09 jun 2016 22:36

Ach ja, je hebt 15 jaar om de studieschuld terug te betalen en 50 jaar om bij te dragen aan de maatschappij. Versnelde aflossing is niemand bij gebaat. De consumptie maatschappij ga je nooit niet meer keren, die illusie is nog ouder dan de gulden.

Bartholomaus
Forum-lid

Gebruikersavatar Bartholomaus 09 jun 2016 22:42

ypuh schreef:Een mens moet ook leven ;).
Die gaat linea recta naar mijn vriendin :lol:

Iemand trouwens enig idee wanneer de 2016 modellen normaal gezien 'betaalbaarder' worden? Rond de tour duiken de nieuwe edities vaak op maar gaan de huidige dan gelijk in de uitverkoop?

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 09 jun 2016 22:47

Bartholomaus schreef:
ypuh schreef:Een mens moet ook leven ;).
Die gaat linea recta naar mijn vriendin :lol:

Iemand trouwens enig idee wanneer de 2016 modellen normaal gezien 'betaalbaarder' worden? Rond de tour duiken de nieuwe edities vaak op maar gaan de huidige dan gelijk in de uitverkoop?
September/Oktober beginnen ze doorgaans met afprijzen. De nieuwe edities zijn al lang en breed aangekondigd, dat gebeurt ergens in December/Januari/Februari voor de pre-orders.

Plaats reactie