Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 07 nov 2007 21:55

maurice schreef:Met alle respect, Reynolds maakt goede buizen maar zijn qua gewicht en diameter echt niet te vergelijken met lichtgewicht oversized (en sterke) Deda buizen.
Deze buizen zijn in aanschaf duurder en dan is het ook logisch dat zo'n frame duurder is.
Wat niet wil zeggen dat het beter is.

De vraag is of je zulke lichtgewicht oversized buizen nodig hebt. Vooral als je voor het comfortabele staalgevoel gaat. Ik heb bewust gekozen voor licht oversized buizen. Mijn oude randonneursframe (Fahrradmanufaktur) had overisized superstijve stalen buizen. Dat leverde mij een oncomfortabel frame op. Daar wilde ik vanaf. De Britten bouwen trouwens op verzoek ook met van die supersonische buizen.

Een aantal voorbeelden met prijs (in ponden)

Afbeelding
Audax Club frame (niet op maat), 325 pond

Afbeelding
Custom race (maatbouw), 400 pond

Afbeelding
Custom audax (maatbouw), 405 pond

Afbeelding
Custom super tourist (maatbouw), 425 pond, de fiets die ik bestelde

En 2 speciale frames:

Afbeelding
Custom Legend (maatbouw), 595 pond

Afbeelding
Custom Muscle Nemo (Columbus muscle buizen, carbon voor & achtervork, maatbouw), 930 pond.

Mercian zit qua prijs iets boven de prijs van Bob Jackson. Dave Yates bout raceframes van Reynolds tussen 500 en 740 pond (de laatste van Reynolds 853).

lazyturbo
Forum-lid

lazyturbo 07 nov 2007 23:00

Geef mij maar een DUELL. Ik geef Maurice gelijk, die Deda buizen zijn lichter en ogen mooier dan die van Reynolds. En het lakwerk van broer Brady is ook echt vakmanschap. Mijn DUELL PASSION weegt in maat 60 inclusief drinkbushouders, pedalen en computertje 8,3 kg.

campasuper
Forum-lid

campasuper 07 nov 2007 23:03

Jammer dat niet alle foto's de goede resolutie hebben. Ik had ze graag nog een keer goed bekeken.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

lazyturbo
Forum-lid

lazyturbo 07 nov 2007 23:10

Geef mij maar een DUELL. Ik geef Maurice gelijk de buizen van Deda zijn lichter en ogen mooier dan die van Reynolds. En het lakwerk van broer Brady is echt vakmanschap. Mijn DUELL PASSION weegt in maat 60 inclusief pedalen, drinkbushouders en computertje 8,3 kg.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 07 nov 2007 23:31

campa=super schreef:Jammer dat niet alle foto's de goede resolutie hebben. Ik had ze graag nog een keer goed bekeken.

Ik heb zelf alleen foto's met goede resolutie van m'n eigen Bob Jackson. Dat is een randonneurframe, dus wat steviger dan de voorkeur van de meesten hier.

Afbeelding

Afbeelding

in 1e afmontage (daarna nog wat veranderd):

Afbeelding

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 07 nov 2007 23:35

De vraag is of je zulke lichtgewicht oversized buizen nodig hebt. Vooral als je voor het comfortabele staalgevoel gaat. Ik heb bewust gekozen voor licht oversized buizen. Mijn oude randonneursframe (Fahrradmanufaktur) had overisized superstijve stalen buizen. Dat leverde mij een oncomfortabel frame op. Daar wilde ik vanaf. De Britten bouwen trouwens op verzoek ook met van die supersonische buizen.
Nogmaals, ik heb gezegd dat dit niet altijd nodig is. Ik heb alleen willen verklaren waarom deze Reynolds frames goedkoper zijn
Niets is wat het lijkt..

campasuper
Forum-lid

campasuper 10 nov 2007 12:25

GastheerG schreef:Is toch een erg leuk artikel geworden. Net zitten lezen en natuurlijk waarom nog niet dit of nog niet dat. Wie DIT topic heeft gevolgd weet dat we wel 3 volledige nummers met staal kunnen vullen en dat lijkt me ondanks m´n zwak voor staal ook wat overdreven.

Ik zou niet inzien waarom dit niet zou kunnen. En met mij waarschijnlijk nog wel meer.

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 10 nov 2007 12:41

De beste stuurlui staan aan wal.....
Niets is wat het lijkt..

campasuper
Forum-lid

campasuper 10 nov 2007 13:11

Hoezo? Ervaring?

vivo
Forum-lid

vivo 10 nov 2007 18:51

Wat niet had misstaan, aangezien het magazine ook over MTB schrijft, was informatie over stalen MTB's.
Is het 'levendig aanvoelende' staal onzin bij MTB's met vering? Kan me vaag herinneren dat een tijdje terug in Fiets geschreven werd over MTB's helemaal zonder vering. Dan lijkt me een meegevend stalen frame toch wel zo prettig.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 10 nov 2007 19:00

Geen enkel ruitframe geeft mee (dus staal ook niet). Demping ziet vooral in stuur/wielen (en een beetje in de vork).
Dus daar moet je het niet voor nemen (ps. staal zou voor een mtb nooit mijn keuze zijn. daar speelt gewicht en stijfheid gewoon een veel te belanrijke rol.

Plaats reactie