vivo schreef:
ON TOPIC
Volgens mij volgt Smeets het wielrennen en zelfs de etappes niet meer goed. Dat maak ik op uit zijn commentaar bij de samenvattingen en dat hij bijvoorbeeld Feillu niet schijnt te kennen.
Smeets heeft inderdaad weinig kaas gegeten van het moderne wielrennen. Bij de NOS lopen genoeg mensen (al dan niet anoniem) rond die er veel meer verstand van hebben. Dat "NIEMAND, HELEMAAL NIEMAND" Feillu zou kennen slaat natuurlijk nergens op, maar blijkbaar gaat hij ervan uit dat zijn publiek voor 95% uit gelegenheidsliefhebbers bestaat die 3 weken per jaar naar wielrennen kijken en alleen van een paar grote namen gehoord hebben. In zekere zin kan ik daar nog wel in komen, want de Tour is natuurlijk bij uitstek een evenement waar totale leken te pas en te onpas hun ongezouten mening over ventileren, maar hij doet het ook met allerlei andere dingen.. de manier waarop Smeets zijn mening opdringt is gewoon erg irritant. "Feillu (of welke andere niet-toprenner dan ook), die kent u niet!"
Dergelijke exclamaties laten geen ruimte voor wederhoor, maar soms is hij iets subtieler. Dan poneert hij iets om vervolgens af te sluiten met een naar een vraagstelling riekend "toch?!!" om ons of zijn gasten het gevoel te geven dat we het ook
niet met hem eens kunnen zijn. (Let maar eens op, doet-ie echt heel vaak!) Maar eigenlijk krijg je het gevoel dat je alleen maar mag antwoorden met "jawel, meneer Smeets, u heeft helemaal gelijk", want de kans is groot dat je wordt onderbroken als je een genuanceerd antwoord geeft.
Over Bretagne had hij ook zo'n verhaal, dat het daar zo prachtig was en dat wij Nederlanders dat niet weten omdat wij niet naar Bretagne op vakantie gaan. Tuurlijk, Mart. En wat schetst mijn verbazing, de dag erna: enkele shots van de omgeving, waarbij Smeets iets zegt als "mooie plaatjes die we kennen van vakanties". Tja..