Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportmedisch onderzoek

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 24 okt 2023 11:14

MarkVeenstra schreef: 24 okt 2023 11:01 Dat littekenweefsel ontstaat bijv door een virus dat op de hartspier is gaan zitten. Dat kan in principe iedereen overkomen.
Maar ook door overmatige intensieve inspanningen (zoals bij topsport). Ik las laatst een wetenschappelijk artikel waarin ze onderzoek hebben gedaan bij proffesionele triathleten en daaruit kwam naar voren dat maar liefst 25% van de geteste personen littekenweefsel op de hartspier hebben.

pino
Forum-lid HC

pino 24 okt 2023 11:44

tinoh schreef: 24 okt 2023 11:03 Bij ernstige vernauwingen van de aderen in de buurt van het hart, had ik misschien moeten schrijven. Dat zie je wel tijdens een inspanninstest.
Hoe zie je (of een arts) die dan? In mijn ogen is het een black box. Je stopt er inspanning in en je kijkt wat er gebeurt.
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 24 okt 2023 12:42

Er zal een afwijking zitten in de ecg. Mij werd namelijk ook verteld dat er geen vernauwing zichtbaar was op de ecg, zowel in rust als tijdens inspanning.
Overigens heb ik dus wel de test inclusief ademgas analyse gedaan, zowel 2 jaar geleden als 2 weken geleden. Dit voornamelijk door mijn Corona naweeën van twee jaar geleden. Nu moest ik weer een onderzoek vanwege mijn deelname aan de Dolomieten Marathon.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 24 okt 2023 13:16

Bij mijn onderzoek kwam er ook een minimale afwijking uit waarna ik vervolgonderzoek kreeg.
Het hartfilmpje laat echt wel wat meer zien dan een perfecte sinus. Het is verre van een perfecte sinus namelijk.

Uit de join podcast kwam dat je met de eerste sma je erfelijkheden er wel uithaalt. Herhalingen doe je dan meer voor je eigen gemoedsrust of voor het bepalen van je zones.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 okt 2023 14:42

Ademgasanalyse is nuttig voor het bepalen van je omslagpunt en je inspanningszones, zoals hierboven al staat.
En voor het bepalen van de efficiëntie van je vetverbranding.
hun fietsen.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 24 okt 2023 15:23

BertL schreef: 24 okt 2023 09:10 Ik heb binnenkort een afspraak voor zo’n keuring bij het Sportmedisch Adviescentrum in Amersfoort.
Daar ga ik nu elke 5 jaar een keer naar toe voor een onderzoek. Ben nu 60+ en links en rechts begint er wat te kraken.
Doe je de meest uitvoerige keuring?

Ik heb in juni een bikefit laten doen bij het SMA in Amersfoort. Dat is toen goed bevallen. Dank voor de tip.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 okt 2023 15:39

Een hartfimpje zou voor velen goed zijn. Je ziet toch wel heel veel hartproblemen. Zeker na de corona en/of vaccinatie dan daarvoor.
Door mijn familiar verleden heb ik er wel al een paar gehad en die zijn gewoon heel goed.

Maar als er een afwijking in de vorm van een vernauwing is te zien is dat zeker met deze sport toch een behoorlijk risico.
Je krijgt dan ongetwijfeld vervolg onderzoek.

Ik ben nu 45 en kom er ook wel achter dat je die extreme belasting gewoon moet voorkomen en dan is bij mij het hart helemaal in topconditie zowel binnenkant als buitenkant. Maar het is zo ontzettende aanslag op je lichaam bv een uur voluit of groot deel ervan. Bewegen is gezond, maar het sporten wat de meeste hier doen heeft niets meer met gezondheid te maken.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 24 okt 2023 15:56

wasbeer2006 schreef: 24 okt 2023 15:39 Een hartfimpje zou voor velen goed zijn. Je ziet toch wel heel veel hartproblemen. Zeker na de corona en/of vaccinatie dan daarvoor.
Door mijn familiar verleden heb ik er wel al een paar gehad en die zijn gewoon heel goed.

Maar als er een afwijking in de vorm van een vernauwing is te zien is dat zeker met deze sport toch een behoorlijk risico.
Je krijgt dan ongetwijfeld vervolg onderzoek.

Ik ben nu 45 en kom er ook wel achter dat je die extreme belasting gewoon moet voorkomen en dan is bij mij het hart helemaal in topconditie zowel binnenkant als buitenkant. Maar het is zo ontzettende aanslag op je lichaam bv een uur voluit of groot deel ervan. Bewegen is gezond, maar het sporten wat de meeste hier doen heeft niets meer met gezondheid te maken.
Laatst bij de huisarts was er bij het luisteren naar mijn hart een klein ruisje hoorbaar. De huisarts gaf dit aan en maakte zich er geen zorgen over, maar vroeg wel of ik een verwijzing wilde voor een echo bij de cardioloog. Aangezien ik intensief sport en soms veel vraag van mijn hart heb ik besloten om dit te doen. Dit heb ik een paar weken geleden laten doen en vond het toch wel heel fijn om eens goed te laten kijken naar mijn hart.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 okt 2023 16:30

Goed dat je dat gedaan hebt. Zo gezond mogelijk oud worden is wel mijn doel.
En als ik daar lekker bij kan fietsen is dat helemaal top.

Op de racefiets gaat bij mij iig nu twee uur gewoon goed. MTB is nog een probleem vanwege de houding (gewoon op de weg)

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 24 okt 2023 16:43

wasbeer2006 schreef: 24 okt 2023 16:30 Goed dat je dat gedaan hebt. Zo gezond mogelijk oud worden is wel mijn doel.
En als ik daar lekker bij kan fietsen is dat helemaal top.

Op de racefiets gaat bij mij iig nu twee uur gewoon goed. MTB is nog een probleem vanwege de houding (gewoon op de weg)
Ja inderdaad...voor het ruisje vonden ze geen verklaring op de echo, dat leek allemaal goed, maar de cardioloog hoorde het ook. Het kan betekenen dat de pompfunctie zo goed werkt dat het wat na ijlt, of dat er in een vlies rond een klep een piepklein gaatje zit die niet zichtbaar is op de echo. Ik heb daar ook geen symptomen voor (vocht rond de enkels, benauwd, niet intensief kunnen sporten). Hij wil het wel graag weten en heeft mij doorverwezen voor een MRI, die heb ik eind november. Ik vroeg ook wat de gevolgen zijn als het wel een klein gaatje is, maar hij gaf aan dat ze er niets aan doen en dat het ook niet groter wordt.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 okt 2023 17:29

ColumsbusMJ schreef: 24 okt 2023 15:23
BertL schreef: 24 okt 2023 09:10 Ik heb binnenkort een afspraak voor zo’n keuring bij het Sportmedisch Adviescentrum in Amersfoort.
Daar ga ik nu elke 5 jaar een keer naar toe voor een onderzoek. Ben nu 60+ en links en rechts begint er wat te kraken.
Doe je de meest uitvoerige keuring?

Ik heb in juni een bikefit laten doen bij het SMA in Amersfoort. Dat is toen goed bevallen. Dank voor de tip.
Ik ga het 'Groot sportmedisch onderzoek' laten doen, zonder ademgasanalyse. Dat is niet meer nodig. Mijn wedstrijdperiode ligt achter me en ik weet inmiddels wel dat mijn vetverbranding goed ontwikkeld is. De komende jaren ga ik me concentreren op lang en langzaam fietsen en dat wil ik zo lang mogelijk volhouden.
hun fietsen.

pino
Forum-lid HC

pino 24 okt 2023 17:49

wasbeer2006 schreef: 24 okt 2023 15:39
Ik ben nu 68 en lees steeds meer dat intensief belasten (geen overbelasten) het beste is dat je kunt doen. Zwaar belasten en krachttraining.
Dat lange dieselen kunnen we op ervaring wel.
Dat zware inspannen is lastig, maar dat is te verwachten.
Uiteraard is een uitgebreide keuring voorafgaand verstandig.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie