Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
11 sep 2023 09:00
depoldertoerist schreef: ↑10 sep 2023 15:04
ik heb op mijn wegfiets ook TRP Spyre, met Magura schijven. Ik vind ze een heel stuk fijner (en beter remmen) dan mijn XT hydraulische schijven op de MTB.
Dan is er iets niet goed met die XT's. Die worden over het algemeen gezien als een van de beste value 4 money remmen die je kunt krijgen. Remmen voor XC gebruik fantastisch en dan is de belasting echt serieus veel hoger dan op de weg.
Ik zou er dan echt even naar laten kijken want dit klinkt als een niet-optimaal functionerende set.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
11 sep 2023 10:16
de TRP mechanische schijfremmen.., heeft blokken die van 2 kanten tegen de schijf drukken (dat hebben niet alle mechanische schijfremsystemen).
Daarmee zijn ze in mijn ogen vergelijkbaar met een velgrem. Zelfde principe van afstellen (blokjes kort op remvlak, beide kanten symmetrisch maken, en voldoende kabelspanning).
Ik heb ze op mijn Wind zitten, daarmee zonder problemen vorig jaar 10 dagen door de Alpen, incl bepakking getrokken. Mijn probleem is dat ik daar tijdritremgrepen op heb, met een vrij kleine pull ratio. Afstelling van de blokken komt dan ook erg precies, maar is wel met kabel en op de blokken zelf (links en rechts afzonderlijk) te doen. Bij gebruik, zul je moeten bijstellen, net als velgremmen. Dit is een verschil met hydraulische remmen.
Mechanische schijfremmen moeten minstens zo goed kunnen functioneren als mechanische velgremmen. Simpelweg omdat het systeem hetzelfde principe volgt. Hydraulische remmen (schijf of velg), hoef je uiteindelijk minder aan te stellen, ook bij slijtage. Het remmen kan je beter dosseren. En je kunt meer remkracht genereren - maar dat laatste voegt voor een wegfiets vrijwel niets toe, omdat je de wielen ook zonder hydraulisch systeem al kunt laten blokkeren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
walter-
- Forum-lid HC
walter-
11 sep 2023 10:25
MarkVeenstra schreef: ↑11 sep 2023 10:16...
Mechanische schijfremmen moeten minstens zo goed kunnen functioneren als mechanische velgremmen. Simpelweg omdat het systeem hetzelfde principe volgt. ...
Ik zou dat nuanceren; doordat de schijf klein is tov van de velg; moet je veel meer kracht uitoefenen voor hetzelfde moment. En je werkt met harde tov zachte remblokken wat toch een andere rembeleving geeft. En de grootte en stijfheid van de remklauwen is helemaal anders.
Ik zou ze daarom helemaal anders catalogeren.
Maar ze moeten idd gewoon goed kunnen remmen

.
-
depoldertoerist
- Forum-lid
-
Contact
depoldertoerist
11 sep 2023 11:01
daniel1975 schreef: ↑11 sep 2023 09:00
depoldertoerist schreef: ↑10 sep 2023 15:04
ik heb op mijn wegfiets ook TRP Spyre, met Magura schijven. Ik vind ze een heel stuk fijner (en beter remmen) dan mijn XT hydraulische schijven op de MTB.
Dan is er iets niet goed met die XT's. Die worden over het algemeen gezien als een van de beste value 4 money remmen die je kunt krijgen. Remmen voor XC gebruik fantastisch en dan is de belasting echt serieus veel hoger dan op de weg.
Ik zou er dan echt even naar laten kijken want dit klinkt als een niet-optimaal functionerende set.
Ik zeg ook niet dat ze slecht zijn maar ik ben echt veel meer onder de indruk van de TRP Spyre zoals ik ze op mijn Avaghon heb zitten, die kan ik zoveel beter doseren van beetje afremmen naar bijna blokkeren dat is (voor mij) gewoon veel beter. Dat lukt me met die XT's gewoon veel minder goed. het moment van blokkeren komt daar gewoon te snel (voor mij). Ik rij dus met veel meer vertrouwen met de TRP's . Vanwege mijn ervaringen met de XT's (incl. de ervaring met pech bergaf, maar dat is een ander verhaal en moet een andere keer maar worden verteld, want nogal off topic) heb ik ook heel bewust gekozen om niet naar hydraulisch te gaan op de Racert.
Maar goed, ik heb misschien een andere definitie van beter, vandaar dan ook de toevoeging "voor mij" in bovenstaande.
BIKE to Work.
Work to Eat. Eat to live.
Live to BIKE
-
BertL
- Forum-lid
-
Contact
BertL
11 sep 2023 18:37
walter- schreef: ↑10 sep 2023 22:32
BertL schreef: ↑10 sep 2023 13:56
Ik vond het geen fijne remmen, exact vanwege de problemen die jij beschrijft. Uiteindelijk heb ik er een aanrijding aan te danken, wegens te weinig remkracht bij een noodstop.
dat je niet op tijd kon remmen wil ik geloven: dat het door de remmen komt niet. Alle remmen moet je echt wel zo kunnen afstellen dat de beperking bij een noodstop de banden zijn...
Eindeloos aan het klooien geweest. Je stelt links en rechts onafhankelijk van elkaar in. Afstand tot de schijf niet te groot, want dan heb je te weinig remkracht, omdat je de kabel te ver moet inknijpen. Afstand tot de schijf niet klein, want dan lopen de remblokjes aan op de schijf.
Het ongeval was een 'blessing in disguise'. Daarna een identieke fiets met hydraulische remmen gekocht.
hun fietsen.