Definitie 61 jaar 1.68 en 62 kilo.
Rij al 43 jaar op race fiets.
Maar aan je conditie kun je werken rustig beginnen en genieten van het fietsen.
Verschil schakelgroep Shimano
Die 12t vind ik zelf slim; maar dan weer dom om een 28t als grootste kransje te hebben terwijl een tiagra toch groter kan. Als ze jou zo proberen een duurdere fiets te verkopen....
Voor 60 euro koop je een 11-32 cassette en een langere ketting die je vermoedelijk nodig hebt.
Zelf zou ik er een 12-32 cassette van maken.... (beide combineren dus

10 speed is zeker genoeg. Ik rij ook ‘nog steeds’ 10-speed maar afgelopen zomer ‘gewoon’ met een 11-32 icm een 50/34 de Giau opgefietst en eerder ook al genoeg Alpen Cols.
In Limburg red ik mij wel met een 11-28 achter, maar als je beginner bent is het wel lekker om nog iets over te hebben zonder dat je jezelf de verzuring in rijdt.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
klopt Hagi, ik moet mijn verhaal even compleet maken.
ik rijd nu rond op mijn mountainbike 2x9 en rijd voor 99 % op de weg vandaar dat ik de overstap wil maken naar de racefiets.
op de mountainbike kom ik ook de Limburgse heuvels op alleen de mensen op een racefiets rijden veel makkelijker.
dus mijn conditie nivo is denk ik wel goed of in ieder geval boven gemiddeld.
ik rijd nu rond op mijn mountainbike 2x9 en rijd voor 99 % op de weg vandaar dat ik de overstap wil maken naar de racefiets.
op de mountainbike kom ik ook de Limburgse heuvels op alleen de mensen op een racefiets rijden veel makkelijker.
dus mijn conditie nivo is denk ik wel goed of in ieder geval boven gemiddeld.
-
- Forum-lid HC
Bijzonder dat ze die fiets met tiagra met een dergelijke cassette verkopen. Voor de meeste fietsers die een fiets met tiagra kopen is een cassette met 32 tandwiel de betere keus, zeker in de heuvels.
Verder ga je dat extra tandwiel achter niet missen.
Verder ga je dat extra tandwiel achter niet missen.
- thestudent
- Forum-lid HC
Zeker, maar ik zou zeggen dat dit met tiagra best een goed fietsje is voor de prijs. Ook die tiagra hydraulische remmen werken net zo goed als de rest. Die extra versnellingen van 105 zijn leuk maar zeker niet noodzakelijk.
Sram maakt nog een 12-32 cassette ergens in de range. En Miche ook nog een 12-30 voor Shimano. Die 11 is echt minder nuttig dan je denkt. Dus die kan je beter weglaten.
Sram maakt nog een 12-32 cassette ergens in de range. En Miche ook nog een 12-30 voor Shimano. Die 11 is echt minder nuttig dan je denkt. Dus die kan je beter weglaten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!