Bottom bracket vraag
Je kunt de seal eruit wippen (wel met beleid
).
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 02 sep 2023 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Welk filmpje is dat waarbij de lagers uit een Shimano cup gehaald worden; nog nooit gezien
.
Ik ben niet zo een fan van nieuwe lagers al te behandelen. Ze hebben al wat vet, en de afdichting is in goede staat. Je moet de afdichting verwijderen en dan kan je extra vet aanbrengen. Maar om de afdichting te verwijderen en terug te plaatsen zal die wat minder goed afdichten dan na de eerste plaatsing. Ik blijf er dus af en haal eens extra de crank er uit en houd die proper en houdt daar wat extra vet op bij terugplaatsen.
Walter

Ik ben niet zo een fan van nieuwe lagers al te behandelen. Ze hebben al wat vet, en de afdichting is in goede staat. Je moet de afdichting verwijderen en dan kan je extra vet aanbrengen. Maar om de afdichting te verwijderen en terug te plaatsen zal die wat minder goed afdichten dan na de eerste plaatsing. Ik blijf er dus af en haal eens extra de crank er uit en houd die proper en houdt daar wat extra vet op bij terugplaatsen.
Walter
Volgens mij is het systeem zo gebouwd dat de ene kant van de huls vast in het lager past en de ander kant schuifbaar.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Niet om het een of ander maar sinds een paar jaar rijd ik nu met ceramische lagers waaronder ook in het bracket. Het grootste voordeel daarvan is dat het nooit vet behoeft en het roest niet, met andere woorden weinig tot geen onderhoud. De afdichting van deze kogellagers zijn identiek aan de standaard kogellagers.Hanz Bé schreef: ↑01 sep 2023 20:15 Ik “moet” het bottom bracket van mijn gravelbike gaan vervangen. Momenteel zit er een Shimano sm-bbr60 Bottom bracket in. Als ik het goed heb, Ultegra nivo road-BB. Heeft het keurig 3,5 jaar gedaan, in weer en wind.
Het makkelijkste is natuurlijk hetzelfde BB weer te monteren. Ik zie echter dat de XT variant (Shimano XT BB-MT801) maar een paar euro duurder is. Zou dit voor de gravelbike misschien een betere keuze zijn, bijv. qua afdichtingen? Of is dat allemaal “lood om oud ijzer”?
Bijvoorbeeld die voor het bracket: https://nl.aliexpress.com/item/32829157 ... 06342597_1
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Klopt, vooral die afdichting van Shimano zijn slecht/moeilijk verwijderbaar.walter- schreef: ↑02 sep 2023 10:35 Welk filmpje is dat waarbij de lagers uit een Shimano cup gehaald worden; nog nooit gezien.
Walter

-
- Forum-lid HC